RAKAMLARA YANSIDI
Vatandaşın boykot kararı Fransız ürünlerinin satış rakamlarına yansıdı. Türkiye'nin Fransa'dan yaptığı ithalat, yasanın gündeme geldiği 2011'in Aralık ayında yüzde 34.4 oranında azalarak, 678 milyon 946 bin dolara düştü. Böylece kararın Fransa'ya maliyeti bir ayda 356 milyon dolar oldu. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre; 2011 yılı genelinde Fransa'ya ihracat, bir önceki yıla göre yüzde 12.5 artarak, 6 milyar 808 milyon 753 bin dolara ulaştı.
HALK SINAVI KAZANDI
Tüketiciler Birliği Genel Başkanı Nazım Kaya, TAKVİM'e yaptığı açıklamada, halkın boykot konusunda istikrarlı olduğunu söyledi. Kaya, "Halk sınavı kazandı. Yaptığımız tespitlere göre, Fransız şirketlerinin satışları ortalama yüzde 40-45 oranında düştü. Otomotivde ciro kaybının yüzde 50'leri bulduğunu tahmin ediyoruz. Perakendede ise yüzde 60'lara çıktığını söyleyebiliriz. Fransa bu anlamda ciddi kan kaybı yaşayacak" dedi. Meslek örgütlerinin de boykot kararı aldığını ifade eden Nazım Kaya, sözlerine şöyle devam etti: "Perakendeciler, taksiciler gibi birçok meslek grubu boykota destek veriyor. Ortaya çıkan veriler, Sarkozy gibi düşünenlere büyük bir gözdağı oldu."
ESNAF FRANSIZ MALI SATMIYOR
Türkiye Esnaf ve Sanatkarlar Konfederasyonu (TESK) Başkanı Bendevi Palandöken, TAKVİM'e, boykotun sonuçlarını değerlendirdi. Palandöken, esnafın raf temizliği yaptıktan sonra artık Fransız ürünleri satmadığını belirterek, "Fransız şirketlerinin patronları Sarkozy'nin bu karardan dönmesini sağlamalı" dedi.
'KENDİNİZİ SAKLAYIN' TALİMATI
Türkiye'deki boykot kararından sonra sık sık 'Türk firması' olduklarına dair açıklama yapan Fransız şirketlerinin bu davranışının sebebi belli oldu. Firmaların merkezlerinden Türkiye'deki yöneticilere "Dikkat çekmeyin" talimatı verildiği belirtildi. BNP Paribas'ın Türk ortağı TEB'den bir üst düzey görevli, Le Monde'a yaptığı açıklamada, "Dikkat çekmeyin!" talimatı aldıklarını aktardı. 20 yıldır Türkiye'de bulunan bir Fransız işadamı, 'büyük bir süpermarket zincirinin ülkeye yeni yerleşen bir Fransız firmasıyla işbirliğini iptal ettiğini' belirtti. İstanbul Lokantacılar Odası Başkanı Sait Karabağlı'nın, Türkiye'deki gelirleri 2 milyar euroya ulaşan toplu yemek devi Sodexo firmasına yönelik boykot çağrısı da gazete sayfalarında yer aldı.
SOSYAL MEDYA AYAKTA
Halkın tepkisi Fransız markalarını satın almamayla ya da hizmetlerini kullanmamayla sınırlı kalmıyor. Vatandaş sosyal medyada da birlik olup neler yapıldığını ve yapılacağını konuşuyor:
* "Artık Fransız malları almıyorum, çocuklarıma logoları ezberlettim. Onlara da aldırmıyorum."
* "Evimde ve arabamda beni haksız yere suçlayanlara asla yer yok."
* "Her gittiğim yerde bağırarak bu malları ve markaları neden almadığımı dile getiriyorum."
* "Fiyatları yerlerde olsa da Fransız markalarını satın almayacağım."
* "Bu olaylar ders oldu. Artık kendimiz üretir, kendimiz tüketiriz. Ben buna arabayla başlamak istiyorum. Haydi elinizi çabuk tutun."
BAZI FRANSIZ MARKALARI
Türkiye'de gıdadan kozmetiğe, otomotivden elektroniğe kadar hemen her sektörde Fransız ürünleri satılıyor.
Total Elf TEB Carrefour Club Med BIC Cartier Danone Evian Tefal Michelin Valeo Renault Peugeot Citroen Yves Saint Laurent L'Oreal Lancome Biotherm C. Dior Vichy Alcatel AXA Societe General Bankası Onduline Sodexo Lafarge Air France Ticket Restaurant.
SİPARİŞLER KESİLDİ İNDİRİMLER GELDİ
Vatandaşlar Fransız mallarını boykot edince, şirketler satışlarını artırmak için indirimlere gitmeye başladı.