PARK İÇİN YATIRIM!
Alışveriş merkezlerinin para almasının yasaya aykırı olduğunu belirten Tüketiciler Birliği Başkanı Nazım Kaya, bu konuda yargıya başvuracaklarını söyledi. Kaya, "Bazı yatırımcılar sırf otopark geliri için AVM kurmayı planlıyor. Fakat burada hukuksuzluk söz konusu. Çünkü insanlar oraya alışverişe geldiklerinde belli bir bedel bırakıyor. Bu bedeli bırakmanın karşılığında da ücretsiz otopark hizmeti verilmeli" dedi. Tüketici Dernekleri Federasyonu Başkanı Ali Çetin ise 3 saatlik ücretsiz sürenin 5 saate çıkartılmasını istedi. İstanbul Ulaşım Koordinasyon Merkezi UKOME'nin 2007 yılında aldığı karara göre alışveriş merkezlerinde ilk üç saat otoparkın ücretsiz olması gerekiyor. UKOME 30 Ocak 2007'de "AVM'lerin ilk üç saate (0- 3 saat) kadar ücret almaması, ilk üç saat dışında alınabilecek ücretin ise İBB'nin tarife komisyonunca belirleneceği" kararı almıştı. AVM'lerin kararın iptali için İstanbul 2. İdare Mahkemesi'nde açtıkları davayı kazanmış ve dava Danıştay'a taşınmıştı. Danıştay 8. Dairesi de alışveriş merkezlerindeki otoparkların 0-3 saat arası ücretli olmasını öngören İstanbul 2. İdare Mahkemesi'nin kararını bozarak, 3 saate kadar ücretsiz olmasına hükmetti.
HER YERDE VAR
Türkiye'de hızla çoğalan alıveriş merkezlerinin sayısı 2012 yılı itibariyle 265'e ulaşmış durumda. Bu yılın sonuna kadar 40 yeni AVM açılması daha bekleniyor. 2013 ve 2014 yılında açılacak yeni AVM'lerle toplam sayı 347'yi bulacak. Henüz 55 ilde AVM bulunmazken İstanbul 126 adet ile birinciliği elinde bulunduruyor.
OTOPARK GELİRİ YATIRIMI KARŞILIYOR
Alışveriş merkezlerinin (AVM) kira gelirlerinden sonra en büyük kazanç kapıları otoparkları oluyor. Ortalama bir alışveriş merkezinin kapalı ve açık otopark alanı toplam 2 bin-2 bin 500 otomobil alıyor. Özelllikle hafta sonları hareketliliği düşünüldüğünde günlük araç park sayısı 10 binin çok üzerine çıkabiliyor. AVM'nin günlük otopark geliri bir anda 100 bin lirayı bulabiliyor. Hafta içi araç sayısının düştüğü hesaplandığında aylık kazanç bazı AVM'ler için bir anda 2 milyon lirayı bulabiliyor. Ortalama bir alışveriş merkezi düşünüldüğünde kira ve diğer gelirler düşünülmeden sadece otopark geliriyle bile bir yıl içinde yatırım maliyetini karşılamak mümkün oluyor. Daha büyük yatırımlar için ise zaten geri dönüş süresi 3 ile 5 yıl olarak veriliyor. Sırf otopark geliri için bile yatırım düşünenler olduğu belirtiliyor.