Tüketici sorunları hakem heyetleri ve tüketici mahkemelerinde gelen ek mesraflar, hakkını yasalarla aramak isteyen tüketicinin yolunu tıkıyor. Tüketici mahkemelerinde resim ve harç ödemeyen tüketiciler, 6100 sayılı Yasa nedeniyle tebligat, tanık, bilirkişi, keşif gibi kalemlere para ödüyor. Dava açma aşamasında gider avansı olarak peşin alınan bu ücretler, bilirkişi incelemesi de dahil edildiğinde 400 lirayı buluyor. Pek çok tüketici, gelen bu külfet nedeniyle yargı yolunu kullanmıyordu. Tüketici hükem heyetlerinde de tüketicilerden dosya masrafı alınıyor.
BANKALARA KÖTÜ HABER
Gümrük ve Ticaret Bakanlığı, hazırladığı kanun taslağı ile dava yolunu kolaylaştıracak. Hazırlama aşamasındaki tüketici yasasına konacak madde ile tüketici sorunları hakem heyetleri ve tüketici mahkemelerinde gelen ek mesraflar tamamen ortadan kaldırılacak. Dava açıp kaybeden davalı da masraf ödemeyecek. 400 liralık masraftan kurtulan tüketici, en çok bankalardan hesap soracak. 2102'de, 443 bin tüketici hakem heyetlerine gitmişti. Bunun çoğunluğunu bankalara yapılan başvurular oluşturdu. Bankalar en çok, kredi kartı ücretleri, tüketici kredisi masrafları, faiz dışı ücret ve masraflar konusunda şikayet edildi. Yapılacak "sıfır masraf" düzenlemesi ile hakem heyetlerine ve mahkemelere yapılan başvuruların katlanması bekleniyor. Büyük çoğunlukla tüketici lehine sonuçlanan mahkemeler, tüketici lehine içtihat oluşabilecek, bankalar da çok eleştirilen yan ücretleri yeniden düşünmek zorunda kalacak.
Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı, dava açma aşamasında söz konusu masrafların gider avansı olarak peşin alınmasına ilişkin düzenlemeyi kaldırmayı planladıklarını belirterek, "Ülkemizde tüketicilerin hak arama konusundaki çekingenlikleri dikkate alındığında bu masraflar, tüketicileri, haklarını aramaktan vazgeçirebilir. Bu durum bakanlığımızın tüketicilerin, hakları konusunda bilinç düzeylerini artırmaya ve hak arama yollarını daha da geliştirmeye yönelik politikalarını olumsuz etkiliyor" diye konuştu.
* 2102'de 443 bin tüketici hakem heyetlerine gitti.
* Başvuruların yüzde 86'sı tüketici lehine sonuçlandı.
* 2012'deki başvuruların yüzde 59'u, yani 263 bini bankalarla ilgili yapıldı.
Kaynak: Milliyet