FİZİKİ YAPI
Bir eğitim kurumunun fiziki yapısının o kurumda verilen eğitimin kalitesini arttırdığı şüphesiz. Öğrencinin derslerde öğretmenle daha fazla akademik temasta bulunabilmesi adına sınıfların kalabalık olmaması, öğrencinin öğrendiğini uygulayıp pekiştirebileceği ve böylece öğrendiğini kalıcılık düzeyine taşıyabileceği laboratuvar mekanlarının olması, dersliklerin konforlu yüksek tavanlı ferah ve ışık alan odalar olması, öğrencilerin sosyal özelliklerini geliştirebileceği sanat ve spor alanlarının olması iyi bir eğitim için önemli unsurlar.
KADRO NİTELİĞİ
Özellikle rehber öğretmen: Okulun üniversite sınavı ve diğer akademik alanlardaki başarısını, katıldığı olimpiyatları, projeleri, yarışmaları inceleyerek bir okulun eğitim kadrosunun yeterliliği ve okulun eğitim öğretim düzeyi hakkında fikir sahibi olabilirsiniz. Bu noktada, okulun rehber öğretmeninin önemli rolünü lütfen unutmayın ve araştırın. Göz ardı etmemelisiniz ki ; yeni bir çevre ve yeni bir eğitim anlayışıyla hayatında yeni başlangıçlar yapan öğrencinin veli ve öğretmenleriyle arasındaki en iyi köpür rehber öğretmendir. Özellikle üniversite hazırlık döneminde rehber öğretmenin yapacağı mesleki rehberlik çalışmaları öğrencinin bundan sonraki eğitim yaşamını sağlıklı bir şekilde yönlendirebilmesi için önemlidir.
ÜNİVERSİTE BAŞARISI
Üniversite başarısı bir okulun kimliği gibidir. Her öğrenci ve velinin iyi bir lise seçmedeki amacı iyi bir üniversiteye yerleşmektir. Okulun bu süreci destekleme adına yaptığı çalışmalar, etütler, sınavlar, bunların veliye geri bildirimi, her seviyede öğrenciyi kazanma konusunda okulun rehberlik birimi işbirliğiyle izlediği eğitim politikaları, üniversite hazırlık sürecinde öğrencinin yarıştan kopması, motivasyonunun düşmesi gibi beklenmedik sorunlar noktasındaki çözüm yöntemleri önemlidir.
YABANCI DİL
İstatistiklere göre; yabancı dilde iddialı olan kolejlerin üniversite başarısı düşük, üniversite başarısı yüksek olan kolejlerde ise yabancı dil eğitimi vasat. Liseleri önemli kılan ve gençlerin çağı yakalamasındaki en önemli seçme kriterlerinden biri de yabancı dil. Yabancı dille eğitim veren Anadolu Liselerinin sayısı 30 u bile bulmuyorken iyi derecede yabancı dil eğitimi veren Anadolu liseleri bir elin parmakları kadar. Yabancı dilde iddialı olan kolejlerin üniversite başarısının düşük olduğu, üniversite başarısı yüksek olan kolejlerde ise yabancı dil eğitiminin vasat olduğu yapılan istatistikler arasında. Bu durumda veliler her ne kadar kolejlerde iyi yabancı dil eğitimi arıyor olsa da önceliğini üniversite başarısından kullanıp yabancı dilde aradığını bulamadığı noktada bunu yurt dışı yaz okulları ile telafi etme yolunu seçebiliyor.
SOSYAL FAALİYETLER
19 sene önce, öğretmenliğimin ilk yıllarında velilerin ve öğrencilerin eğitsel kol derslerine önem vermediklerini görürdüm. Şimdi ise; öğrencinin kendini tanımasına, zayıf yönlerini güçlendirmesine, güçlü yanlarını kontrol edebilmesine, inisiyatif kullanmasına, sorumluluk almasına, ekip çalışmasına uyum sağlamasına imkan sağlayan kulüp çalışmalarının ve eğitsel kol saatlerinin eğitim programının içinde yer almasının velilerin ve öğrencilerin okul seçiminde önemli bir yer tuttuğunu görüyoruz.
ÜCRETLER VE BURSLULUK ORANLARI
Yıllık eğitim ücreti neredeyse 40 bin TL'yi aşan liseler, zorunlu bağış yapmadan okumanın mümkün olmadığı devlet liseleri, ticari kaygıyla akıl almaz indirimler yapan ve dengesiz rekabete yol veren Türk kolejleri. Bunlar var olduğu müddetçe, velilerin öncelikleri her daim değişecek, kafaları her zaman karışacaktır.
YÜZDELİK DİLİM HESAPLAMA NASIL YAPILIR?
Yüzdelik dilim, öğrencinin aldığı yerleştirmeye esas puan ile sınava giren tüm öğrencilerin içinde başarı sıralamasını gösteren değerdir.
Yüzdelik dilim öğrencinin sıralamasına yüz,100, sayısı ile bir oran kurulması ve bu sıralamanın yüzdelik olarak ifade edilmesidir. Yani sıralamanın 100 sayısıyla çarpılması ve sınava giren toplam öğrenci sayısına bölünmesidir.
Örnek vermek gerekirse yüzdelik dilimi %10 olan öğrenci sınava giren bir milyon üç yüz bin öğrenci arasından yüz otuz bininci, 130 000, olmuş demektir. Sınavın taban ve tavan puanları o seneki sınav koşullarına göre sürekli değişiklik gösterse de okula giriş için asıl gerekli olan değerin sınav sıralaması olduğu dolayısıyla yüzdelik dilim kullanılarak plan kurulması ve tercih yapılması daha doğru olacaktır.
Yüzdelik dilim, sınava giren adayın sınav sonucunda aldığı puan ile sınava giren tüm öğrencilerin bir orana oturtulduğu, bir başarı sıralama yöntemidir. Yüzdelik dilim sınav sonuç belgesinde il ve ülke genelinde olmak üzere iki ayrı şekilde hesaplanarak açıklanır.
İl geneli hesaba katılarak açıklanan yüzdelik dilim, o öğrenciyle birlikte aynı ilde sınava giren öğrencilerin hesaplamaya dâhil edilmesiyle oluşurken; ülke genelinde hesaplanan yüzdelik dilim ise tüm ülkedeki öğrenci sayısı hesabı dahil edilerek açıklanır.