Boğazlar artık tanker trafiğini taşıyamıyor

Forum'da konuşan Çalık Holding Başkanı Ahmet Çalık, yılda 50 bin tankerin geçtiği Boğazlar'ın bu trafiği artık taşıyamadığını söyledi

takvim.com.tr takvim.com.tr
Kaynak GAZETE
Giriş Tarihi :01 Ekim 2010
Boğazlar artık tanker trafiğini taşıyamıyor
Karadeniz Enerji Forumu'nda 'Enerjinin Piyasaya Taşınması' konulu panelde konuşan Çalık Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Çalık, Türk Boğazları'nın tanker trafiğini taşıyamaz duruma geldiğini belirterek, "Karadeniz'deki petrol trafiğinin boğaz by-pass edilerek, boru hatlarıyla Akdeniz'e indirilmesi projesi, enerji arz güvenliği bakımından bir zarurettir'' dedi. Ahmet Çalık, enerjinin piyasalara taşınması konusunun artık küresel boyutta hayati önem taşıyan bir öncelik haline geldiğini söyledi. Çalık, şunları kaydetti: "Bugün artık Türkiye'nin bir enerji transit ülkesi olarak stratejik önemi, kaynak ve tüketici ülkelerin büyük çoğunluğu tarafından kabullenilmiştir." Boğazlar'daki tanker trafiğine dikkat çeken Çalık, "Eşsiz güzellikteki Boğazlar artan tanker trafiğini taşıyamaz duruma gelmiştir. İstanbul'dan yılda 50 bin tanker geçiyor. Bunun 10 bini petrol ve ürünlerini taşıyor. İstanbul ve Çanakkale Boğazları'ndaki trafik, Süveyş Kanalı'nın 3, Panama'nın da 4 katıdır. Bu hacimdeki petrol taşımacılığının İstanbul ve Boğazlar üzerindeki çevresel, güvenlik ve kültürel riskleri yaşamsal önemdedir" diye konuştu. Piyasaların yükselen talep ve ihtiyaçları dikkate alındığında Kuzey-Güney Enerji Koridoru projesinin Türkiye'nin gündemine geldiğini söyleyen Çalık, "Grup şirketlerimizden Çalık Enerji ile projenin ortağı ENI'nin gerçekleştireceği Samsun- Adana Ceyhan Projesi bu koridorun önemli bir elemanıdır" dedi. Çalık, şunları söyledi: "Bu proje, aynı zamanda Avrupa ve Asya arasında yeni bir ekonomik ve ticari işbirliği modelidir. Proje, 550 kilometrelik 70 milyon ton/yıl kapasiteli yeni bir boru hattının Samsun ile Ceyhan noktaları arasında inşaatını öngörmektedir. Karadeniz'den Akdeniz'e ulaşacak 550 kilometrelik bu boru hattı tek bir ülkenin topraklarından geçecek ve dolayısıyla tek transit ücreti ödenecek olması projeyi ekonomik açıdan son derece avantajlı ve güvenli kılıyor.''