Dünya bor rezervlerinin yüzde 70'inden fazlasına sahip olan ülkemizde, bor üzerine tamamlanan ve devam eden projelerin çıtası, borla çalışan otomobilin test edilmesiyle yükseldi. Toplam 334 proje başvurusu yapılan ve 101'i tamamlanan borun kullanım çalışmalarında, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Nihat Ergün'ün borhidrür ile çalışan aracın test sürüşünü gerçekleştirmesi, yerli otomobil üretiminin tartışıldığı bugünlerde heyecan yarattı.
PROJE 2009'DA BAŞLADI
Bakan Ergün, Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) ve Ulusal Bor Araştırma Enstitüsü (BOREN) bünyesinde yürütülen proje kapsamında Sodyum Borhidrürlü Yakıt Pilli aracı test etti. Sodyum Borhidrür Yakıt Pilli Araç projesi 2009 yılı Aralık ayında BOREN desteğiyle TÜBİTAK Marmara Araştırma Merkezi'nde (MAM) başladı. Proje kapsamında araç üzerine entegre borhidrürden hidrojen üreten sistem geliştirildi ve yine araç üzerinde bulunan yakıt piline beslenerek aracı sürmek için gerekli enerji üretildi.
TSK KULLANABİLİR
Ergün, şunları kaydetti: "Dünya bor rezervinin yüzde 70'inin ülkemizde bulunması çalışmalarımıza ayrı anlam katmaktadır. Niçin ülkemizdeki bor potansiyelimizi kullanmayalım? Araştırmalar cam, seramik, tarım ve çimento gibi sektörlerde başarıyla kullanılan borun, otomotiv sanayisinde de kullanılabileceğini gösteriyor." Borlu pillerin savunma sanayinde kullanılabileceğine dikkat çeken Ergün, "Türk Silahlı Kuvvetleri'nin arazide kullandığı ağır bataryalar yerine, daha hafif ve daha fazla enerji veren bu piller kullanılabilir" dedi.
MAKSİMUM HIZI SAATTE 80 KM
3 dakikada tam kapasite gaz üretimine başlayan araçta, üretilen gaz 3 kW'lık yakıt pilini sürekli olarak çalıştırabiliyor. Tamamen yerli yapım olan araç içerisinde 20 beygirlik elektrik motoru bulunuyor. Aracın maksimum hızı 80 km/saat ve menzili 100 km. Araç 1 kilogram borhidrür ile 35 kilometre yol gidebiliyor.