YENİ ARAÇLARA YÖNELİK...
Çalışmada, Avrupa Birliği üyesi ülkeler başta olmak üzere çeşitli ülkelerin bu konudaki uygulamaları tek tek tarandı, Almanya ve İngiltere model ülke olarak alındı. Çalışma yasalaşırsa, motorlu araçların vergilendirilmesinde aracın emisyon oranı da dikkate alınacak. Uygulamanın ana hedefinde çevreyi fazla kirleten araçlardan daha fazla vergi alınması var. Yeni uygulama piyasada olan ve otomobil firmalarının stoklarında bulunan taşıtları kapsamayacak. Uygulamanın başladığı tarihten sonra üretilen araçları kapsayacak. Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, bir taraftan araçlar arası vergilendirmede adaletli olmak, bir yandan da sorumlu bir vatandaş olarak çevrenin daha az kirlenmesini istediklerini söyledi. Sadece bu uygulamanın bile temiz çevreye büyük katkı sağlayacağını, ayrıca uygulamanın yüksek teknoloji üretimini teşvik edeceğini anlatan Şimşek, "Vergiyi artıralım daha çok gelir sağlayalım kaygısı taşımıyoruz. Gelecek nesillere temiz bir çevre bırakmak da çok önemli" dedi.
KİRLETTİĞİN KADAR ÖDE
Avrupa ülkelerinde uygulanmakta olan vergi sistemlerinde, 'kirlettiğin kadar öde' olarak da nitelenen ve araçların kilometre başına açığa çıkarttıkları karbondioksit değerine göre vergi hesaplanıyor. 27 AB üyesi ülkeden 17'si binek otomobillerde bu sistemi uyguluyor.
İngiltere: Motorlu taşıtları karbondioksit emisyonuna göre vergilendiriyor.
Fransa: Düşük çevre kirliliğine neden olan yeni araç alımlarına fiyat indirimi sağlanırken, yüksek karbon emisyonuna sahip araçlar cezalandırılıyor.
Almanya: Karbon temelli motorlu taşıt vergisi uygulamasına en son katılan ülkelerden birisi. 2009'un sonunda gerçekleştirdiği reform ile araçları silindir hacmine göre değil, yaydıkları CO2 ve diğer zararlı gazların miktarına göre vergilendirmeye başladı.