"Hamallık yapmamanızı rica ediyorum"

Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan, Türkiye’nin artık yüksek katma değerli ürün üretimi için inovatif ve ileri teknoloji ürünlere geçmesi gerektiğini ve Türk girişimcisinin bunu gerçekleştirebileceğini belirterek “Arkadaşlar, bundan sonra sizden ‘hamallık’ yapmamanızı rica ediyorum” dedi

Bakan Çağlayan'ın bunu söylemesinin nedeni ihracatın kilogram fiyatlı karşılaştırması… Verilere göre Türkiye'nin yaptığı 1 kilogram ihracatın bedeli 1 dolar 58 sent. Ancak ihracatın kilogram fiyatı Japonya'da 3.96; Almanya'nın 3.75, Güney Kore'nin ise 3 dolar. Çağlayan, Türkiye'nin de ihracatının kilogram değerinin minimum 3 dolar seviyesine çıkarılması gerektiğine vurgu yapıyor.
Ekonomi Bakanlığı ile Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığının himayelerinde, TİM ile Uluslararası Sivil İnisiyatif Merkezi'nin destekleri ve Halkbank'ın ana sponsorluğunda düzenlenen Uluslararası Kadın Girişimciler Forumu dün başladı. 5 kıtadan kadın girişimcileri İstanbul'da buluşturan forumun açılış konuşmalarını; Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanı Fatma Şahin, Türkiye İhracatçılar Meclisi Başkanı Mehmet Büyükekşi, Halkbank Genel Müdürü Süleyman Aslan ve IWEF Başkanı Prof. Dr. Yasemin Açık yaptı.
BÜYÜK DEĞİL HIZLI BALIK YUTUYOR
Çağlayan, son küresel krizle birlikte artık balıkların bile huyunun değiştiğini belirterek, "Eskiden büyük balık küçük balığı yutardı. Şimdi hızlı balık, yavaş balığı yutuyor. Büyük olmak bir şey ifade etmiyor" dedi.
Çağlayan, girişimciliğin anlamının 'cesur' demek olduğunu ve dünyadaki engelleri değil, fırsatları görmeyi gerektirdiğini söyledi. Türkiye'nin bu konuda erkeği, kadını, genci ve yaşlısı ile ciddi bir girişimcilik ruhu olduğunu belirten Bakan Çağlayan, "Allah bize doğalgaz vermedi ama bize dünyanın en cesur, en başarılı kadın-erkek girişimcilerini verdi. Böylesine önemli bir gücü verdi" diye konuştu.
FRENCİLER, GAZCILARIN ÖNÜNE GEÇTİ
Son bir yıldır Türkiye'nin gündeminden düşmeyen fren-gaz tartışmalarında 'gaz' tarafında yer alan Çağlayan Türkiye'nin geçen yıl daha fazla büyüyebilecekken frencilerin gazcıların önüne geçtiğini hatırlattı. Buna karşın Türkiye'nin, dünyadaki daralmaya rağmen geçen yıl ihracatını en hızlı artıran ülkelerden olduğunun altını çizen Çağlayan "Bende gazcı olarak ve sürekli gaza basmaktan yana olan biri olmama rağmen Türkiye ekonomisi yüzde 2.2 büyüdü" diye konuştu.
AB'YE DAHA 10 YIL LAZIM
Krizin geçen dört yılda Avrupa'ya çok şey kaybettirdiğini ve bilhassa Euro Bölgesi'nde 10 ülkenin, 2008 yılı öncesine dönmesi için en az 10 yıla daha ihtiyaçları olduğunu belirten Çağlayan, bugün Avrupa'da 26.5 milyon insanın işsiz kaldığını, krizin en büyük darbeyi istihdama yaptığını vurguladı. Türkiye'de ise son dört yılda 5 milyon yeni istihdam yaratıldığını belirten Çağlayan, sadece geçen yıl 1 milyon yeni istihdamın oluşturulduğunu kaydetti.
HEDEF, 60 MİLYAR DOLAR ARGE HARCAMASI
Çağlayan 2023'te milli gelirin, yüzde 3' ü kadar ar-ge harcaması yapmayı hedeflediklerini kaydederek "Bu ne demek biliyor musunuz? 2 trilyon dolarlık 2023'teki milli gelirden 60 milyar dolar ar-ge harcaması yapılacak demek. Bunu yapmak zorundayız" dedi.
KİLOSU 3 DOLARA İHRACAT
Türkiye'nin ihracattaki artışında artık, fiyatı artırması gerektiğinin altını çizen Bakan Çağlayan, "2009 yılında Türkiye, ihracatının 1 kilogramını 1 dolar 16 sente geliyor. 2012'de Türkiye ihracat rekoru kırarken ihracatımızın kilogram fiyatı 1 dolar 58 sente çıkmış. Ancak yetmez. Japonya ihracatın kilogramını 3 dolar 92 sente, Almanya 3.75 dolara yapıyor. Bizim de ihracatımızı minimum 3 dolarlar seviyesine çıkarmamız gerekir. Bunun yolu nereden geçer? Tekrar söylüyorum, Ar-Ge, inovasyon, yüksek teknoloji ve yüksek katma değerden geçer" diye konuştu.
HALKBANK'TAN KADIN GİRİŞİMCİLERE KREDİ MÜJDESİ
Halkbank Genel Müdürü Süleyman Aslan Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre, kadınlarda işgücüne katılım oranının yüzde 29,3, kendi işinde çalışan kadınların oranının yüzde 7 olduğunu belirterek "Bu oranlara bakıldığında girişimcilik konusunda alınması gereken uzun bir yol var" dedi.
Aslan, 1994 yılında kadın girişimcilere yönelik ilk bankacılık ürününü Halkbank'ın geliştirdiğini söyleyerek, şunları kaydetti:
"Kadınlara yönelik girişimcilik eğitimi verilmesi konusunda KOSGEB ile bir proje yürütüyoruz. Kadınların fikirlerini hayata geçirmeleri için dijital pazarlama, bilgi teknolojileri gibi konularda eğitimler vermeyi planlıyoruz. Ayrıca bankamızın KOBİ'lere yönelik web sayfasında özel bir bölüm yer almakta ve kadın girişimciler başlığı adı altında bu alanda uygulamaya koyduğumuz kredi eğitim programlarımız hakkında detaylı bilgiler yer almaktadır. Sizlerin huzurunda bir müjdeyi de vermek istiyorum. Bankamız uluslararası finansal kuruluşlarla ortaklığı kapsamında sadece kadın girişimcilere yönelik olmak üzere Avrupa Konseyi Kalkınma Bankasından 30 milyon euro kredi kullanacağız ve bu krediye sadece kadın girişimcilerimiz için kullandıracağız. Özel koşullarla standart prosedürlerin dışında gerek vadesi gerek faiz oranı kadın girişimcileri memnun edecek düzeyde olacağını belirtmek isterim." Aslan kredinin maliyetinin henüz belli olmadığını ancak çalışmanın sürdüğünü anlattı.
ŞAHİN: 4.5 MİLYON İSTİHDAMIN 1.5'İ KADIN
Aile ve Sosyal Politikalar Bakanı Fatma Şahin de girişimcilik desteklerini çok önemsediklerini yeni dünya düzeninde özellikle duygusal zekanın, disiplinin, takım ruhunun öne çıktığı yeni alanlarda kadının genetik mirasını kalkınmanın büyük hamlesi yapmak istediklerini söyledi.
Bakan Şahin, ekonomiye ve iş gücüne katılım noktasında da kadınlara pozitif ayrımcılıklar yaptıklarını belirterek, "Özellikle 2008 yılında çıkardığımız teşvik paketinde istihdamdaki kadın oranını artırmak için verilen pozitif ayrımcılıkla işveren payını devlet öder şeklinde yaptığımız çalışmada 4,5 milyon yeni istihdamın 1,5 milyonu kadın oldu" diye konuştu.
"ÇABALAR MEYVESİNİ VERİYOR"

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Mehmet Büyükekşi de nüfusun yarısını oluşturan kadınların nüfusun diğer yarısı kadar ekonomik hayata katkıda bulunmadıkça 2023 hedeflerine ulaşmanın zor göründüğünü kaydetti.
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.