Tek parti farkı

AK Parti'nin tek başına iktidar olmasıyla para piyasalarında yaşanan bahar havası reel sektöre de yansıdı. Konut, turizm, perakende gibi sektörler canlandı, yabancılar yatırım yarışına girdi. 5 aylık koalisyon tehlikesinin ekonomiye faturası ise ağır oldu

Ekonomide tek parti iktidarının olumlu etkileri hissedilmeye başlandı. 1 Kasım seçimleri sonrasında AK Parti'nin tek başına iktidara gelmesi, para piyasaları ile birlikte birçok sektörü de canlandırdı. Oysa, 7 Haziran seçimleri sonrası ortaya çıkan koalisyon tehlikesi 5 ayda ekonomiye ağır bir fatura yüklemişti.
EKONOMİNİN İLACI İSTİKRAR
1 Kasım seçim sonuçlarından hemen sonra borsadan kurlara, faizlerden ticari hayata toparlanma başladı. Borsada, seçimin ardından 'tek parti' coşkusu ile şirketlerin toplam piyasa değeri 1 günde 30 milyar lira yükseldi. BIST 100 Endeksi seçimin ertesi günü 84.000 seviyesini test etti. Dün günü ise 82 bin 956 puandan tamamladı. Doların ateşi hemen düşmeye başladı. 2 Kasım'da dolar 2.75 liraya kadar geriledi. Dolar dün günü 2.86 liradan, euro 3.1090 liradan kapattı. Altının ateşi de düştü, çeyrek 167 liraya geriledi. Ticari hayattaki dalgalanmalar ile çekimser davranan yatırımcı, hemen yatırım düğmesine bastı. Uzmanlar, konut alımlarının gaza basacağı bir döneme girildiğini vurguladı. Turizmci, seçim sonuçları ile rahat nefes aldığını açıkladı. Perakende sektöründe de canlılık başladı.

KONUT SEKTÖRÜ COŞTU

Siyasi belirsizlik, doların yükselmesi ve sektörün bekle-gör pozisyonuna girmesiyle durağanlaşan konut piyasasını hareketli günler bekliyor. Seçim sonuçları özellikle yabancı yatırımcıyı rahatlattı. Güven ortamına bağlı olarak CNR Emlak 2015 Fuarı'nın ziyaretçi sayısı yüzde 40 artı. CNR Holding Pazarlama Grup Başkanı Reha Tartıcı, "Özellikle Ortadoğu, Körfez ve Balkan ülkelerinden yabancı yatırımcı akınına uğradık" diye konuştu. Vadi Şehir Satış Müdürü Hasan Mutlu Kaya da, "Tek başına iktidar ile yabancılar Türk emlak sektörüne yeniden ilgisini artırdı" değerlendirmesini yaptı.
TURİZMDE PATLAMA OLACAK
TÜRKİYE Otelciler Federasyonu (TÜROFED) Başkanı Osman Ayık, 1 Kasım seçimlerinin ardından turizmcilerin rahat bir nefes aldığını söyledi. 2015 yılının yüzde 2'lik kayıp ve 5 milyar dolarlık zararla kapanacağını belirten Ayık, "Bu yılın şartlarına bakılınca yine de olumlu bir sonuçtur. 2016'da inşallah bir şekilde istikrar var olduğu sürece biz vazifemizi yapıp sayıları eskiye döndürmeye çalışacağız. Biz her zaman için bu ülkeye inanan bir sektörüz. İnancımız ve kararlığımız devam ediyor. Birlik beraberlik içinde hizmet etmeye devam edeceğiz" dedi. Türkiye'nin seçimini yaptığını ifade eden TÜROFED Başkanı Ayık, "Artık çalışma ve icraat zamanı" yorumunda bulundu.
KOALİSYON FATURASI
Tek başına iktidar sonucuyla adeta coşan ekonomi, 7 Haziran sonrasında durgunluk yaşamıştı. Ortaya çıkan tablonun koalisyon tehlikesini öngörmesi, gerek para piyasalarında gerekse kamu maliyesi verilerinde olumsuz sonuçları ortaya çıkarmıştı. Bu 5 aylık dönemde Türk Lirası, dolara karşı yüzde 15'in üzerinde değer kaybetti ve tüm zamanların en düşük seviyesini gördü. 7 Haziran seçimi öncesinde 2.65 lira seviyelerinde olan dolar, 3.0753 lira ile tarihi rekorunu kırdı. Tüketici güven endeksi son 6.5 yılın en düşük seviyesine inerken, Merkez Bankası'nın brüt döviz rezervleri 3 yıl aradan sonra 100 milyar doların altına indi. 7 Haziran öncesinde 89 bin puan sınırına kadar yükselen Borsa İstanbul, 70.000 puan seviyelerine kadar geriledi. Borsadaki şirketlerin piyasa değeri, yaklaşık 120 milyar lira eridi. Yandaki tablo bu 5 aylık dönemde yaşananların faturasını ortaya koyuyor.




X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.