"Bunun temel sebebi İHA'ların genel tasarım kriterleridir aslında. İnsansız araçlar "optimum" parametrelerde tasarlanırlar. Bunun temel sebebi bu ürünler çok yüksek havada kalış süresi gibi çeşitli ileri isterler ile geliştirilmesidir. Sistemde belirli konularda istenen yeterlilikler farklı kabiliyetlerin kısılmasına neden olabilir. Konvansiyonel pistler için optimum standartlarda tasarlanan sistemlerin daha zorlu bir alan olan TCG Anadolu'da kullanılması çeşitli teknik sıkıntılar barındırıyor.
Normal şartlarda TCG Anadolu'dan Bayraktar TB2 veya ANKA gibi İHA'ları faydalı yükleri çıkarılmış 'boş gövde' halinde kalkış gerçekleştirebilmek teknik açıdan mümkün olabilir. Ancak bu İHA'ların bu platformda kullanımı bir kenara iniş gerçekleştirmesi dahi zoraki bir senaryo.
TCG ANADOLU PİSTLERİNDE DEĞİŞİMLERLE MÜMKÜN
TCG Anadolu'da itki-ağırlık oranı ve hacimsel tasarımı bu platforma özgün olarak tasarlanmış platformların kullanılması daha olası bir senaryo. Bu durumun bir diğer alternatifi ise TCG Anadolu pistinde yapılacak değişiklikler ile bu araçların kalkış yapabilmelerinin mümkün olabilmesi. Örneğin bu gibi platformlarda CATOBAR ve iniş kancası gibi mekanizmaların kullanılması ile de bu gibi araçların kullanılması mümkün olabilir."
DAHA HAFİF İHA PLATFORMLARI ALTERNATİF OLABİLİR
"Peki TCG Anadolu için olası bir ürün geliştirilmesinde ne tipte araçlar kullanılabilir?" sorusuna yanıt veren Doğan, mevcut sistemlerin alternatiflerine vurgu yaptı:
"Özellikle dünyada bu gibi platformlar için kullanılan farklı tasarımlar mevcut. Dünyada TCG Anadolu gibi platformlara sahip sayıca çok az ülke var. Bu ülkelerin, TCG Anadolu gibi platformlarda kullandıkları hava araçları genellikle Harrier ve F-35B gibi dikey iniş kalkış yapabilen savaş uçakları ve V-22 Osprey gibi tiltrotorlu araçları gösterebiliriz.
İnsansız araçlar kısmına gelirsek, özellikle ABD deniz kuvvetlerinin bu alanda ciddi bir çeşitliliğe sahip olduğunu görmekteyiz. ABD Deniz Kuvvetlerinin bu alanda kullandığı en önemli araçlardan bir tanesi Boeing-Insitu tarafından üretilen Scaneagle. Scaneagle, BİHA (Bulut Altı Sınıftaki İnsansız Hava Aracı) dediğimiz sınıftaki bir ürün. Bir çok farklı varyantı olan bu araç, TB2 ve Anka gibi platformlara göre çok daha hafif, yaklaşık 20-65 kg aralığında, ve kanat açıklığı 3-5 metre kanat açıklığına sahip ürünler. Bu ürünler genellikle mancınık ile fırlatılabilen ve bir kanca yardımı ile kolayca iniş yapabilen araçlar. Bu boyutlara sahip olmasına rağmen, bu sistemler taktik/stratejik sınıftaki birçok aracın sahip olduğu özelliklere de sahip. TCG Anadolu özelinde bakarsak, bu gibi ürünlerin TCG Anadolu'da kullanılması çok olası bir senaryo olabilir ve TCG Anadolu'ya çok ciddi bir kabiliyet sağlayabilir."
DENİZ KUVVETLERİNE BÜYÜK FAYDA SAĞLAYACAK
Türkiye'nin üreteceği sistemlerin Deniz Kuvvetlerine çok büyük avantajlar sağlayacağını da vurgulayan Doğan, sözlerini şöyle tamamladı:
"Türk Deniz Kuvvetleri Strateji Belgesini hatırladığımızda bize önemli ipuçları veriyor. Türk Deniz Kuvvetleri bu belgede açıkça orta ölçekli bölgesel güç aktarım kabiliyetini orta ölçekli küresel güç kabiliyetine dönüştürme hedefini açıkça belirtiliyor. Bu bilgiler ışığında farklı operasyonel bölgelerde keşif, istihbarat ve hedef edinimi kabiliyetleri ve bunun yanı sıra lojistik faaliyetlerin desteklenmesi için tasarlanacak olan İHA'lar çok büyük önem arz ediyor.
Bu platformların kuvvete sağlayacağı fayda kuvvetin vizyonu ve kullanım konsepti ile doğrudan alakalıdır. Türk Deniz Kuvvetlerinin geniş vizyonu göz önüne alındığında bu sistemlerden maksimum fayda sağlanacağı aşikardır."