Türkiye'nin dünya finansman literatürüne kazandırdığı yap-işlet-devret (YİD) modeliyle kamunun cebinden para çıkmadan birçok yatırım özel sektöre yaptırılırken, yatırımlarla hem devlet hem de millet kazanıyor. Zaman zaman muhalefet partileri garanti edilen araç geçiş sayıları üzerinden provokasyon yapmaya çalışırken, rakamlar muhalefeti yalanlıyor.
İzmir Otoyolu ve Osmangazi Köprüsü'nde temmuz-ekim ayları ortalamasına ait otoyol ve köprü geçiş sayıları verilen garanti sayılarının üzerinde gerçekleşti. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, bugüne kadar toplam 215 milyar liralık kamu özel işbirliği projesini başlatırken, söz konusu yatırımların yüzde 86'sını tamamladı. Tamamlanan tüm projelerin yüzde 18'i kamu özel işbirliği modeli çerçevesinde hayata geçirilirken, modelle devletin kasasından para çıkmadan birçok altyapı yatırımı özel sektör marifeti ile yaptırıldı.
MUHALEFET YALAN ATTI
İzmir Otoyolu ve Osmangazi Köprüsü'nde temmuz-ekim ayları ortalamasına ait otoyol ve köprü geçiş sayıları verilen garanti sayılarının üzerinde gerçekleşti. Köprü için günlük verilen 40 bin araç geçiş sayısı aşılırken, bayramlarda köprüden geçen araç sayısı garanti edilenin yaklaşık iki katına çıkıyor. Köprü ve otoyolda yapım bedeli 6.7 milyar dolar olarak belirlenirken, işletmeci tarafından yapılan kamulaştırma bedeli 248 milyon dolar; bakım, işletme, yenileme maliyeti 2 milyar dolar, finansman maliyeti 4.6 milyar dolar olarak belirlendi. 7 yıl yapım, 15 yıl işletme süreci boyunca harcanacak bedel ise 13.6 milyar dolar olurken, buna karşın şirkete garanti edilen bedel 12.9 milyar dolarla, yapılacak yatırımın altında tutuldu.