GRAMAJ OYUNU SON BULSUN
Hürriyet'ten Aysel Alp'in haberine göre üretici firmaların, özellikle indirim marketleri ve ulusal market zincirlerinin baskısından kurtulmak için, aynı marka ürüne farklı gramajlar yaparak, pazarda yer almaya çalıştığını ifade eden Ömer Düzgün, "Örneğin indirim marketlerinde 630 gram olarak satılan çikolata kreması, yerel zincirlerde 750 gramla yüzde 10-15 daha ucuza satılmakta. Bu örnekler deterjan, çocuk bezi, tuvalet kağıdı, gazlı içecek gibi birçok ürün ve kategoride görülmektedir" dedi.
FORMÜLÜ BİLE DEĞİŞTİRİYORLAR
İndirim marketlerinin, markalı ürünlerin formüllerini de değiştirterek ürünün maliyetini düşürdüğünü dile getiren Ömer Düzgün, "Ancak bu değişiklik ürün etiketinde yer almamaktadır. Aynı ürün çok daha ucuz satılıyormuş gibi tüketiciyi yanıltıcı algı oluşturulmaktadır. Bu tarz ürünlerin tüketicinin dikkatini çekebilecek şekilde farklı tasarımla, farklı ambalajda satışa sunulması ya da standart gramajın haricinde ürün üretilmemesi gerekmektedir" diye konuştu.
'ÖZEL MARKALI ÜRÜNLERE SINIR GELMELİ'
Ulusal/discount marketlerde satışı yapılan private label (market markalı) ürün pazarının büyümesinin, yerel üreticilerin aleyhine sonuçlar doğurduğunu vurgulayan Ömer Düzgün, sözlerini şöyle sürdürdü:
"Market markalı ürün ciroları 50 milyar liraya, yıllık büyüme oranları yüzde 20'ye ulaşırken; bilinen markaların yıllık büyümesi sadece yüzde 5-8 arasındadır. Ulusal ve indirim marketlerini güçlendiren private label ürünlere kısıtlama getirilmesi, bu ürünlerin raflarda yüzde 25'i geçmemesi sağlanmalı. Private label ürün satışının yanında muadil 3 markalı ürün daha satılması sağlanmalı."
TÜTÜN SATMA YASAĞINA İTİRAZ
Türkiye Perakendeciler Federasyonu, tütün mamullerinin 1.500 metrekareden küçük zincir marketlerde satışının yasaklanmasına ilişkin hükmün, sektör içi haksız rekabete yol açacağını, yerel zincirlerin güç kaybetmesine, ulusal zincirlerin güç kazanmasını sağlayacağına dikkat çekti.
Private Label (PL) nedir?
Özellikle multibrand perakendecilerin kendileri adına ürettiği veya ürettirdiği ve perakendecinin kendi marka adı veya özel marka adlarıyla satılan ürünlerdir. Perakendeci, sahibi olduğu Private Label'ın ürün geliştirme ve pazarlama süreçlerinin tamamını kendisi yönetir.
Private Label, kalite standardı açısından piyasadaki tanınmış markaların benzer ürünlerinden ayrışma ihtimali en düşük ürün gruplarında kullanılır. Bunun nedeni, ürün maliyetini düşürürken kaliteyi piyasa standardında tutabilmektir. Örneğin standart kalitede bir kaşar peyniri, çöp torbası veya tişört üretip/ürettirip satmak, ortalama bir tüketicinin alım gücü veya tercihi dışında bulunan üst kalite bir ayakkabı veya elektronik ürün üretmeye/satmaya çalışmaktan, fiyat performans dengesi ile tüketiciyi cezbedebilmek açısından çok daha mantıklı.
Bu nedenden ötürü, Private Label markaların en yoğun olarak bulunduğu kategorilerin başını gıda, tekstil, kişisel temizlik ve ev temizliği malzemeleri ve kozmetik ürünleri çekiyor.