İngiltere'de devam eden ağır vasıta sürücü eksikliği, ülkedeki limanlarda kendini gösteriyor.
Londra'nın Avrupa Birliği'nden (AB) ayrılmasıyla AB vatandaşı olan nakliye aracı sürücülerinin sayısının azalması ve koronavirüs salgını ülkede gıda sektöründen, imalat ve enerji sektörüne kadar uzanan sorunlara neden oldu.
LİMANLAR KONTEYNERLERLE DOLDU
Dünyanın en büyük konteyner nakliye şirketi Maersk, İngiltere'deki nakliye krizi nedeniyle ülkenin önemli limanlarından Felixstowe'un konteynerlerle dolu olduğunu, bu yüzden büyük yük gemilerinin alternatif limanlara gönderildiğini duyurdu.
BÜYÜK GEMİLER YÜK BOŞALTAMIYOR
Danimarkalı konteyner şirketinden yapılan açıklamada, İngiltere'nin toplam konteyner ticaretinin yüzde 36'sının yapıldığı ülkenin doğusundaki Felixstowe limanında biriken konteynırlar nedeniyle artık büyük gemilerin yük boşaltamadığına dikkat çekildi.
ÇÖZÜM ALTERNATİF LİMANLAR
Şirkete ait büyük kargo gemileri Bristol gibi alternatif limanlara yönlendirilirken, daha sonrasında ise küçük kargo gemileriyle ihtiyaç olduğu kadar yükün Felixstowe limanına getiriliyor.
"2022'YE KADAR ÇÖZÜLEMEYECEK" UYARISI
İngiltere'nin en büyük konteyner limanındaki kargaşa, perakendecilerin Noel alışveriş sezonu öncesinde ürün stoklamasının ardından geldi.
İngiliz basınından Daily Mail, endüstri patronlarının, İngiliz limanlarını saran krizin 2022'ye kadar çözülemeyeceği ve bu Noel'de raflarda boşluklara yol açacağı konusunda uyardığını yazdı.
"NOEL'DE RAFLARDA BOŞLUKLAR OLACAK"
"Noel kabusu" başlıklı haberde, bir nakliye yetkilisinin "Bu Noel raflarda boşluklar olacak." şeklindeki ifadesi aktarıldı.
Sun gazetesi, sıkışıklığın yaşandığı Felixstowe limanından görüntülere yer verdi.
AVRUPA'DA ENERJİ KRİZİ!
Avrupa, büyük bir enerji ve tedarik kriziyle boğuşuyor. İngiltere'de başlayan tedarik krizi, ülke genelinde tüm benzin istasyonlarını boşaltmışken, oluşan panik havası gıda sıkıntısını da doğurdu.
Ülkede kıtlık endişesi uyarısı yapılırken halk, dondurulmuş ve kuru gıdalar için marketleri adeta talan etti.
Ancak kriz, yalnızca akaryakıt ve gıda sıkıntısıyla sınırlı kalmadı. Enerji sektöründe arz-talep dengesizliği nedeniyle Avrupa'da elektrik fiyatlarının en fazla arttığı ülke İngiltere oldu.
Ülkede, elektrik fiyatlarındaki artış son bir ayda ise yüzde 80'i aştı. Yüzlerce firma, yüksek fiyatlar nedeniyle maliyetlerini karşılayamadıklarını söyleyerek kepenk kapatacağı uyarısında bulundu.
Ancak yaşanan enerji krizi, İngiltere'yle sınırlı kalmadı. Kıta genelinde doğal gaz ve elektrik fiyatları, son bir ayda 2 kat arttı. Sene başından bu yana yaşanan artışın ise yüzde 250'den fazla olduğu belirtildi.
Koronavirüs salgını sonrasında Avrupa'nın yeterli önlemi alamaması ve Rusya'nın enerjide elini güçlendirmek için Avrupa'yı Kuzey-Akım-2 üzerinden kendisine bağımlı hale getirmesiyle, kıtada büyük bir panik baş gösterdi.
Enerji krizinin ortaya çıkmasında büyük rol oynayan Rusya ile Avrupa ülkeleri arasında Soğuk Savaş ifadeleri, giderek daha sık kullanılır oldu.
"KITLIK EKONOMİSİ"
Başta İngiltere olmak üzere kıta genelinde sistem çökme noktasına gelmişken, İngiliz The Economist yaşanan paniği manşete taşıdı.
Yetkililerin, krizin daha da kötüleşeceğini söyleyerek kıtlık uyarısı yapmasının ardından İngiliz ekonomi dergisi, kıyamet senaryosunu kapaktan duyurdu.
"Kıtlık Ekonomisi" manşetiyle, krizin boyutunun büyüklüğünü kapaktan duyuran The Economist, Avrupa'yı uyardı.
Yayınladığı analizde "Gıda talebindeki artış o kadar güçlü ki arza yetişmek için mücadele ediyor. Tır şoförleri imza ikramiyeleri alıyor, bir konteyner gemisi donanması, Kaliforniya açıklarına demir atıyor.
O sırada enerji fiyatları yükseliyor. Yükselen enflasyon yatırımcıları korkuturken, 2010'ların bollukları yerini kıtlık ekonomisine bırakıyor. Koronavirüs salgını nedeniyle yaklaşık 10.4 trilyon dolarlık küresel teşvik bile, kıtlığa çözüm olmayabilir. Pandemi sırasında elektronik ürünlere olan talep patladı. Hepsi kıtlığın habercisi." ifadelerini kullanan Economist, Avrupa'daki enerji krizinin büyüyeceğini söyledi.