Dünyanın en büyük projelerinden biri olacak Kanal İstanbul hem İstanbul'u hem de Türkiye için kritik öneme sahip. Erdoğan'ın ihale sürecinin başlayacağını duyurması sonrası tekrar Türkiye'nin gündemine oturan Kanal İstanbul'a bazı kesimler tarafından çeşitli bahanelerle karşı çıkılıyor.
Kanal İstanbul'la ilgili ortaya onlarda iddia atıldı ancak proje planlanırken Türkiye'nin önde gelen 7 üniversitesinden, 200'e yakın akademisyenden görüş alındı. Kanal İstanbul için 33 ayrı bilim dalında çalışmalar ve simülasyonlar gerçekleştirildi.
BOĞAZ TRAFİĞİNİN YARISI BİLE REKOR KIRAR
Örneğin Süveyş Kanalı'ndan yılda ortama 18 bin, Panama Kanalı'ndan ise 13 bin gemi geçiyor. İstanbul Boğazı'ndan geçen gemi sayısı ise 2018'de 41 bin 103.
Para kazandırmaz kimse geçmez denen Kanal İstanbul'dan boğazdan geçen gemilerin yarısı bile geçse Kanal İstanbul insan yapımı kanallar içinde en yoğun trafiğe sahip olacak.
Süveyş Kanalı yılda 4 milyar dolar, Panama kanalı ise yılda 1,5 milyar dolar kazandırken Kanal İstanbul'un yılda 8 milyar dolarlık bir gelir bekleniyor.
KANAL İSTANBUL PROJESİ HAKKINDA MADDE MADDE BİLGİLER
- İstanbul Boğazı'ndan yılda ortalama 50 bin gemi geçmektedir.
- İstanbul Boğazı'na alternatif bir geçiş koridorunun planlanmasını zorunlu hale gelmiştir. Çünkü;
- Gemi trafiğindeki artış,
-Teknolojik gelişmeler sonucu gemi boyutlarının büyümesi,
-Özellikle akaryakıt ve benzeri diğer tehlikeli/zehirli maddeleri taşıyan gemi (tanker) geçişlerinin artması, İstanbul ve Boğaz üzerinde büyük baskı ve tehdit oluşturmaktadır.
İstanbul Boğazı'ndan;
-1936'da ortalama 3.000 gemi geçmiştir.
-Günümüzde ortalama 50.000 gemi geçmektedir.
-2050 projeksiyonunda 78.000 gemi geçmesi öngörülmektedir. o 2070 projeksiyonunda 86.000 gemi geçmesi öngörülmektedir.
-Boğaz'ın emniyetli gemi geçişi kapasitesi yılda 25.000 olarak hesaplanmaktadır.
-Boğaz'da geçen gemilerin ortalama yüzde 20'si tehlikeli yük taşımaktadır.
-Boğaz'da yılda ortalama 130 milyon ton tehlikeli yük taşınmaktadır.
-Bu miktar, Bakü-Tiflis-Ceyhan boru hattının kapasitesinden 2 kat fazla
kimyasal taşınması anlamına gelmektedir.
-Boğaz'dan kimyasal madde taşıyan gemilerin herhangi bir kazaya karışması büyük zararlara sebep olabilmektedir.
- Örneğin, 42.000 metreküplük asetilen patlamasının şiddeti;
§ ilk 6,9 km'de (çap) yıkıcı etki,
§ 7,6 km'de (çap) insana zararlı etki,
§ 10 km'lik (çap) mesafede ise canlı hayatına uzun vadede olumsuz etki edebilmektedir.
İSTANBUL BOĞAZI GEMİ KAZALARI
-2016'da Karadeniz'den gelen kuru yük gemisi Sarayburnu açıklarında sahil güvenlik botu ile çarpıştı; 4 mürettebat hayatını kaybetti.
-Nisan 2018'de 225 metre boyundaki dökme yük gemisi, Anadolu Hisarı'ndaki hekimbaşı Salih Efendi yalısına çarptı. (206,1 milyon TL tazminat)
-1979'da 100 bin ton ham petrol taşıyan Romanya bayraklı tanker Independeta ve Yunan bayraklı kuru yük gemisi Evriyali çarpıştı.
-43 mürettebat öldü.
-Yüzlerce ton ham petrol denize döküldü.
- Büyük bir çevre felaketi yaşandı.
- Kabataş̧ ve Kadıköy cephesine bakan evlerin camlarının tamamı
patlamanın etkisiyle kırıldı.
- Patlamadan sonra deniz dibinde o bölgede yaşayan canlıların yaklaşık
yüzde 96'sının yok olduğu tahmin ediliyor.
- Bu nedenle Boğaz'da uzun süre balık avcılığı yapılamadı.
-1960'da Benzin yüklü Yugoslav tankeri Zoranic ile Yunan tankeri (World Harmony) çarpıştı. (20 ölü)
-1966'da Rus bayraklı Kransky ve Lutsk tankerleri çarpıştı.
- 1991'de Lübnan bayraklı Rabinion ve Filipinler bayraklı Madonna Lily gemileri çarpıştı. (21.000 koyun telef oldu.)
- 1994 Nassia tankeri ile M/V Shipbroker çarpıştı.
-Dünya Denizcilik Tarihi'nin en büyük kazalarından biri.
- Nassia'dan sızan petrolün tetiklediği yangın 4 günde söndürülmüş ve bu
kazada 29 mürettebattan 6'sı hayatını kaybetti.
-2002'de Malta bayraklı Gotia Emirgan iskelesine çarptı.
KANAL İSTANBUL'UN SAĞLAYACAKLARI
-Keskin dönüşler ve sert akıntı bakımından Boğaz'a göre daha emniyetli seyir,
-Boğaz'daki trafik yükünün azaltılması,
- Boğaz'da tarihi dokunun korunması ve güvenliği,
-Can ve mal güvenliği,
-Yatay mimari ile modern yerleşim alanı,
-İnşaat aşamasında 10 bin, işletme aşamasında binlerce istihdam.
-Yeni bir uluslararası suyolu ve yeni bir kent oluşturulması,
PROJENİN GEÇMİŞİ
-2011 yılında başlatılan çalışmalarla Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Karayolları Genel Müdürlüğü (KGM) tarafından;
-Yapılabilirlik,
- Finansman,
- İstanbul Boğazına alternatif oluşturabilmesi, o Çevre ile uyumlu olması
açılardan değerlendirmeler yapılarak Karadeniz'i Marmara Denizi ve Akdeniz'e bağlayan güvenli alternatif su yolları araştırılmıştır.
SAYILARLA KANAL İSTANBUL
- 7 Üniversite (Boğaziçi, ODTÜ, İTÜ, Gazi, Başkent, Atılım, Çankırı Üniversiteleri)
-200'e yakın akademisyen/uzman,
- 33 bilim dalında çalışma
-Hidrolik
- Jeoloji
- Zemin Mekaniği
- Kaya Mekaniği
- Hidroloji, Yerüstü Havzaları
- Hidrojeoloji
- Hidrodinamik
- Su Kalitesi ve Sediment Araştırmaları
- Tsunami Analizi
- Deprem Analizi
- Gemi Trafik Analizi
- Trafik (Ulaşım) Yönetim Planı
- Gemi Navigasyonu Simülasyonu
- İşletme Modeli
- Dalga Modeli
- Heyelan Tespit ve Önlemi
- İnşaat Yönetimi
- Şehir Bölge Planlama, Sosyolojik Etki Değerlendirme Ø Ekonomi
- Hukuk
- Arkeoloji
- Flora (Bitki) Fauna (Hayvan) Habitatı,
- Omurgasız Hayvanlar
- Sürüngenler
- Kuş Türleri
- Memeli Hayvanlar
- İç Su Balıkları
- Deniz Biyolojisi
- Ekoloji
- Endemik Ve Nadir Türler
-Sosyal Araştırmalar, Anketler
- Atık Yönetimi
- Kültürel Miras
- 97 Noktada Çevresel Ölçüm (ağır metal, toz, sediment, hidrolik vb.) Ø 15 Noktada Gürültü ve Titreşim Ölçümü
- 17.000 Metre Sondaj (karada, denizde ve gölde)
- 8 Noktada Yeraltısuyu Akış Tespit Kuyusu
- 17 Noktada Hidrojeolojik Gözlem Kuyusu
- 57 Kurum ve Kuruluştan ÇED Görüşü ve Katılımı
- Türkiye ve Fransa'da Laboratuvar Deneyleri ve Simülasyonları