Geçtiğimiz yılın sonunda Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın da katıldığı bir törenle tanıtılan Türkiye'nin otomobili için çalışmalar sürerken, fabrikanın temelinin bu yılın Nisan ya da Mayıs ayında atılması bekleniyor. Yıllık 175 bin adet kapasiteye sahip olacak fabrikadan çıkacak ilk modelin, SUV olacağı bildirilmişti.
Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu (TOGG) CEO'su Gürcan Karakaş, fabrikanın halen zemin etüdlerinin sürdüğünü, 2022'de ön üretime başlamayı planladıklarını kaydetti. 15 yıllık bir plan yaptıklarını ve tamamen plana sadık kalarak ilerlediklerini söyleyen Karakaş, "Baharda temel atılacak. Kaba inşaatın 12 ay süreceğini öngörüyoruz."
"22 milyar TL'lik yatırımla, yıllık ortalama 175 bin adetlik üretim kapasitesine ulaşacak fabrikada, 2032 yılına kadar 1 milyon araç üretmeyi planlıyoruz" diye konuştu. Türkiye'nin otomobilinin cari açığa 7 milyar euro katkı sağlayacağını açıklayan Karakaş, 15 yıl içinde Gayri Safi Milli Hasıla'ya katkısının da 50 milyar euro'yu bulacağını belirtti.
2024'ten itibaren ihracata başlamayı ve üretimlerinin yüzde 10'unu ihraç etmeyi öngördüklerini anlatan Karakaş, "Dış pazarlarımız ilk etapta Avrupa ve altyapısı hazır olduğu sürece bazı Türki cumhuriyetler olacak" diye konuştu. Yurt dışından distribütörlük talepleri geldiğini de belirten TOGG CEO'su, hazır olmadan bunları değerlendiremeyeceklerini kaydetti.
Tüm dünyanın tanıyacağı, ancak ürünlerinin fikri mülkiyet hakları yüzde 100 Türkiye'de olacak bir marka yaratmak için yola çıktıklarını anlatan Karakaş, markanın kendisini belirleme konusunda da çalışmalarına devam ettiklerini belirtti.
İlgi çekici, başka dillerde farklı anlaşılmayacak seçenekler üzerinde durduklarını, TOGG'un da adaylar arasında bulunduğunu belirten Karakaş, Norveç, Almanya, Rusya, Fransa ve Türkiye'de marka testlerinin sürdüğünü, sonbaharda sonucu açıklayacaklarını söyledi.
Aracın ilk yurtdışı tanıtımını, Şubat ayında Barcelona'da düzenlenecek Mobile World Congress (MWC) etkinliğinde yapacaklarını anlatan Gürcan Karakaş, "Dünya lansmanı hayalimiz ise, 2022 yılında Las Vegas CES Fuarı. Bütün dünya devleri de, yeniliklerini CES'de sergiliyor" dedi.
Türkiye'den çok kaliteli bir otomobil çıkmasını kimsenin beklemediğini, bunun en önemli nedeninin 2022'deki EuroNCAP şartları olduğunu anlatan Gürcan Karakaş, "Savunma sanayiden bize gelen arkadaşlarla birlikte modelleme ve simülasyonlarla beraber buna hazırlanıyoruz. EuroNCAP çarpışma testlerinde en yüksek seviye için hazırlanıyoruz. Dolayısıyla bizim otomobilimize kimse toz konduramayacak" ifadelerini kullandı.
Tamamen bağımsız ve en yüksek teknolojiye sahip otomobiller üreteceklerini söyleyen Karakaş, "Direksiyonda biz varız. Kararları biz veriyoruz, kimseye sormuyoruz. Kendi ekosistemimizi kendimiz oluşturuyoruz. Kendi ekibimizin yanı sıra yurt dışında da 400 kadar mühendis bizim için çalışıyor. Tamamen bize ait teknoloji üreten bir markayız" diye konuştu.
TOGG CEO'su Gürcan Karakaş, "2022'de Türkiyede ödenmiş sermayesi en yüksek otomobil şirketi olacağız. Kazandığımız parayı yeni yatırımlara yeni ürünlere harcayacağız. SUV'dan 18 ay sonra Sedan çıkacak" dedi. Karakaş, 5. model olan MPV'nin hafif ticari versiyonunu da çıkarmayı düşündüklerini belirtti.
Rekabetçi fiyatlarla piyasaya çıkmak istediklerini, ancak Türkiye'de tam olarak elektrikli araç pazarı gelişmediğinden tam bir rakam söyleyemeyeceklerini belirten Karakaş, "Fiyatları paylaşmak çok doğru olmaz çünkü rakiplerimize bu konuda bir bilgi vermek istemeyiz. Ancak piyasadaki C-SUV segmentinde yer alan ve içten yanmalı motorlarla çalışan klasik otomobillerle rekabet edebilir düzeyde olacak." dedi.
C-SUV segmentinde şu anda satışta olan dizel ya da benzinle çalışan otomobillerin fiyat aralığı 250 bin ile 300 bin TL aralığında değişiyor. Yerli otomobilin piyasaya çıkacağı yılda söz konusu araçların fiyatlarıyla benzerlik gösterebileceği ifade edilebilir.
Araç piyasaya çıktığında, en son teknoloji neyse, onlara sahip olacağını kaydeden TOGG CEO'su Karakaş, elektrik motorundan otonom sürüş teknolojilerine kadar dünyanın önde gelen firmalarıyla çalıştıklarını, bu ortaklardan aldıklarını Türkiye'de nasıl uygulayabileceklerini araştırdıklarını vurguladı.
Böylelikle zaman kazanmayı ve tedarikçilerin de 2022'de üretime hazır olmasını sağlayacaklarını belirten Karakaş, batarya yani pil konusunda da 6 farklı şirketle anlaşma yaptıklarını söyledri. Karakaş, "Şu an lityum iyon bataryalar kullanılıyor. 2022'de en son teknoloji neyse, bizim pillerimiz de öyle olacak. Anlaşmalı firmalardan malzemeleri alıp, Türkiye'de paketlemek istiyoruz. Çalışmalarımız sürüyor" dedi.
Şarj altyapısının 2022'de hazır olacağını da dile getiren Karakaş, "TOGG olsa da olmasa da, bu altyapı kurulacak. Çünkü Türkiye'nin elektrikli araç dönüşümüne hazır olması gerekiyor. Bu konuda Norveç, Almanya, Fransa, İngiltere, ABD ve Çin'i yakından inceledik, bakanlıklara da anlattık" diye konuştu.
Las Vegas'ta düzenlenen dünyanın en büyük Tüketici Elektroniği Fuarı'nda katıldığı bir panelde Türkiye'nin otomobilini anlatan Karakaş, fuardan yeni işbirlikleriyle döndü. Karakaş, fuarda bir şirketle işbirliğine yönelik anlaşma imzaladıklarını söyledi.
Marka ve isim çalışmalarına da başladıklarını söyleyen Karakaş, başlangıçta 150 olan isim alternatiflerinin 10'nun altın indiğini ifade etti. Kolay telaffuz edilebilen, farklı ülkelerde yanlış anlaşılmayacak bir isim belirlemeye çalıştıklarını anlatan Karakaş, Almanya, Rusya, Norveç, Fransa gibi ülkelerde de anket yaptıklarını kaydetti. Karakaş, 2020 ortasında nihai kararı açıklayacaklarını söyledi.
Kaynak: Milliyet & Hürriyet