İstanbul Büyükşehir Belediye (İBB) Başkanı Ekrem İmamoğlu, "İstanbul'a katmerli ihanet ve felaket projesi" olarak tanımladığı Kanal İstanbul'a neden karşı olduklarını, "Ya Kanal ya İstanbul" başlığıyla düzenlediği basın toplantısında 15 maddeyle açıkladı. Kanal İstanbul'la ilgili ÇED raporunu masaya yatıran İmamoğlu, raporda bilim insanlarının görüşüne yer verilmediğini ileri sürüp, İstanbulluları ve sivil toplum kuruluşlarını raporu okuyup, başlatacakları hukuki sürece müdahil olmaya davet etti.
İmamoğlu'na yanıt ise Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı'dan geldi. Ekrem İmamoğlu'nun öne sürdüğü 15 maddeyi tek tek yanıtlayan Ilıcalı, İmamoğlu'nun iddia ettiği maddelerle ilgili "Bilimsel aslı olmayan, vatandaşta korku oluşturmak için yapılan mesnetsiz bir açıklama" olarak değerlendirdi.
İŞTE İMAMOĞLU'NUN İDDİALARI VE ILICALI'NIN YANITLARI
İddia: 1- Susuzluk
Kanal İstanbul projesi yapıldığı takdirde, 8 bin 500 yıldır var olan İstanbul sonsuza kadar yeraltı ve yerüstü su kaynaklarını kaybedecek.
Gerçek: 1- Susuzluk
Bilimsel aslı olmayan, vatandaşta korku oluşturmak için yapılan mesnetsiz bir açıklama. 2022 yılında hizmete girmesi planlanan Melen Barajı ile gelecek su İstanbul'un su ihtiyacının tamamını karşılayacak.
İddia: 2- Deprem riski
Küçükçekmece Gölü'nden 3 sığ fay hattı geçiyor. Proje 1., 2. ve 3. derece deprem bölgelerinde kalıyor. 11 kilometre mesafeden Kuzey Anadolu fay hattı, 30 kilometre mesafeden Çınarcık fay hattı geçiyor.
Gerçek: 2- Deprem riski
Yüzeysel ve bilim dışı bir açıklama. Kanal İstanbul'un deprem için ilave bir etki yapmayacağı 275 yıllık tekerrür periyodu alınarak Kanal'ın hesaplanmış model çalışmasında ortaya konulmuştur.
İddia: 3- Doğayı katletmek
Kanal çevresindeki yapılaşma, kısa zamanda sıcaklık-nem-rüzgâr rejimini değiştirerek İstanbul'u bir ısı adasına çevirecek.
Gerçek: 3- Doğayı katletmek
Doğayı katledecek bir çalışma asla yok. Sürüngeninden memelisine, ağacından sulak alanlarına kadar hepsi üzerinde ayrı ayrı değerlendirme yapılmıştır.
İddia: 4- İstanbul'un tarihini talan
Küçükçekmece Gölü kıyısında yer alan Bathenoa Antik Kenti, İstanbul'daki ilk yerleşmelerden biri olan Yarımburgaz Mağaraları ve daha bilmediğimiz toprak altındaki nice antik hazineler proje tarafından yutulacak.
Gerçek: 4- İstanbul'un tarihini talan
Tam tersi tarihi yarım adadaki ve Boğaz'daki tarihi eserleri korumaya dayalı bir proje. Tarihi ve insan canını olası tehlikelere karşı korumaya yönelik mükemmel bir tarih projesi.
İddia: 5- 82 milyona en az 110 milyar liralık yeni vergi yükü
Bırakın inşaat maliyetini, özel şahıslara ait mülklerin kamulaştırma bedelleri bile milletin sırtına yüklenecek.
Gerçek: 5- 82 milyona en az 110 milyar liralık yeni vergi yükü
Projenin maliyeti 75 milyar lira. Bu işin farklı finansman yöntemleri var. Vatandaşa vergi ile yapılmayacağı açık bir gerçek.
İddia: 6- İBB'ye 23-35 milyarlık lüzumsuz maliyet
Bakanlığın ilk tahminlerine göre 75 milyar maliyet ve bunun yanı sıra İBB'ye yüklediğiniz 23-35 milyarlık maliyetle bu gereksiz işe kalkıyorsunuz.
Gerçek: 6- İBB'ye 23-35 milyarlık lüzumsuz maliyet
Projeyi lüzumsuz olarak görürseniz yaptığınız her iş lüzumsuz olur. İBB'nin görevi vatandaşa hizmet etmek.
İddia: 7- Gelir rüyası
Gemiler İstanbul Boğazı'ndan bedavaya geçmek varken, neden para vererek Kanal İstanbul'dan geçsin? Hangi akıllı kaptan, kârını düşünen hangi şirket buna evet diyecek?
Gerçek: 7- Gelir rüyası
Bu proje bir gelir kazanmak için yapılmıyor. Şu an Boğaz'dan 50 bin gemi geçiyor, 10 yıl sonra bu rakam 70 binin üzerine çıkacak. Kanal İstanbul yapılmazsa bekleme süresiyle birlikte bunun maliyeti de artacak. Gemiler, kendi rızalarıyla kanaldan geçecekler. Bundan da bir gelir elde edilecek.
İddia: 8- Trafik sıkışıklığı
İnşaatın başlamasıyla TEM ve E-5, sık sık trafiğe kapatılacak. 6-7 yıllık inşaat sürecinden bahsediyorlar. İstanbul trafiğinde yaşanacak problemlerin boyutu belirsiz.
Gerçek: 8- Trafik sıkışıklığı
İstanbulluları trafikte perişan etmeyecek çünkü buraya ilave bir nüfus gelmeyecek, İstanbul'da riskli alanlardaki binaların burada kentsel dönüşümüne katkıda bulunulacak, bu da tam tersi trafik sıkışıklığını azaltacak. Mevcut ulaşım sistemi yeni düzenlemeye göre revize edilecek.
İddia: 9- 50 yıllık hafriyat
Kanal inşaatından çıkacak hafriyatın 2 milyar metreküpe ulaşmasını bekliyoruz. İstanbul'un yıllık hafriyat hazmetme kapasitesi 40 milyon metreküp.
Gerçek: 9- 50 yıllık hafriyat
ÇED raporundaki 1.2 milyar metreküp rakamına itibar etmiyor, 2 ile çarpıyor.
İddia: 10- İstanbul'a 1.2 milyonluk yeni nüfus
Kanal İstanbul inşa edildiğinde, yapılacak olan yeni yerleşim birimlerine 1.2 milyon yeni nüfus gelecek. Bu 1.2 milyonla kalmaz. Ben "2 milyon olur bu' dedim ama beni dinlemediler.
Gerçek: 10- İstanbul'a 1.2 milyonluk yeni nüfus
Bu da yanlış. Kentsel dönüşüme katkıda olacak şekilde 500 bin nüfus olacak. Vatandaşlar buradaki depreme dayanıklı binalarda oturacak.
İddia: 11- 8 milyonluk nüfusu bir adaya hapsetmek
İstanbul Boğazı ile yeni açılacak kanal arasına oluşacak olan adaya, 8 milyonluk bir nüfusun hapsedilmesi gibi bir durum da ortaya çıkıyor. Deprem anında bu nüfusun güvenliğini nasıl sağlayacaksınız?
Gerçek: 11- 8 milyonluk nüfusu bir adaya hapsetmek
Şu anki duruma göre bir depremdeki güvenliği nasıl sağlayacaksa, bunun ondan bir farkı olmayacak, çünkü nüfusta bir değişiklik olmayacak. Nüfus yayılmış olacak daha büyük avantaj getirecek.