AK Parti, iktidara geldiği 2002 yılından bu yana eser siyasetini benimseyerek Türkiye'nin değerine değer katacak projelerin altına imzasını attı.
Türkiye'nin büyük atılımlar gerçekleştirdiği mega projelerde Yap - İşlet - Devret modeli esas alındı. Böylelikle devletin kasasında herhangi bir eksilme olmadan kamu - özel sektör işbirliği neticesinde bu projeler hayata geçirildi.
SIRF AK PARTİ YAPIYOR DİYE KARALADILAR
20 yıllık süreçte vatandaşın hizmetine sunulan ve yaşamı kolaylaştıran eserler, sırf AK Parti hayata geçirdi diye birtakım kesimler tarafından karalama kampanyasına ve algı operasyonlarına maruz kaldı.
YAP - İŞLET - DEVRET MODELİ
Heykel açılışı yapmaktan öteye gidemeyen, eser siyasetinden uzak bir tutum sergileyerek algı, PR ve karalama kampanyalarına dayalı bir siyaset benimseyen CHP ve ortaklarının Yap - İşlet - Devret modeli üzerinden mega projeleri karalama çalışmaları ise bozguna uğradı.
BAŞKAN ERDOĞAN AYRINTILARLA ANLATTI
Başkan Recep Tayyip Erdoğan, geçtiğimiz günlerde açılışı yapılan ve simgelerin köprüsü olarak adlandırılan teknoloji harikası Çanakkale 1915 Köprüsü'nün açılışının ardından Yap - İşlet - Devret Modelinin ayrıntılarını anlattı.
Yap-işlet-devret modelinin katkılarından bahseden Erdoğan, "Hayata geçirilen yatırımların milli gelire 295 milyar dolar, üretime 838 milyar dolar, istihdama 1 milyon kişi katkısı zaten olmuştur." dedi.
"YAPILAN ESERLER DEVLETE GEÇECEK"
Yapılan eserlerde devletin kasasından eksilme olmadığını da sözlerine ekleyen Erdoğan, hizmete giren yapıların işletmesinin bitiminde devlete geçeceğini belirtti.
Yap - İşlet - Devret (YİD) Modeli ile ilgili merak edilen detayları sizler için derledik.
YAP - İŞLET - DEVRET NEDİR?
Genellikle büyük projelerin gerçekleştirilmesi için, özellikle son 20 yılda tüm dünyada uygulanan kamu - özel sektör işbirliği modelidir.
2021 yılında dünyada bu modelle hayaata geçirilen projelerin toplam değeri 35,6 milyar dolar.
2022 yılı itibariyle dünyada ulaştırma alanında 2 binden fazla Kamu - Özel Sektör İşbirliği (KÖİ) projesi yürütülüyor.
ABD, 1,5 trilyon dolarlık altyapı projesinin önemli bölümünü bu modelle hayata geçirdi.
Almanya, yeni otoyol projelerinin önemli kısmını bu modelle gerçekleştiriyor.
Türkiye, Kamu - Özel Sektör İşbirliği (KÖİ) modelini en verimli şekilde kullanan Avrupa'da üçüncü dünyada 13. ülke konumunda.
Yaklaşık 10 farklı KÖİ türü uygulanıyor.
Yap İşlet Devret Modeli, KÖİ uygulamalarından biridir.
YAP - İŞLET - DEVRET MODELİNİN EKONOMİYE KATKISI
Son 20 yılda Türkiye'de ulaştırma ve haberleşme alanlarında yapılan YİD modelli yatırımların toplam değeri: 37,5 Milyar Dolar
Milli Gelire katkısı: 395 Milyar dolar
Üretime katkısı: 838 milyar dolar
İstihdama katkısı:1 milyon kişi
Ulaştırma Bakanlığı kara yolu, hava yolu ve denizcilikteki 38 ayrı kamu-özel iş birliği projesine ilişkin 2016-2041 yıllarını kapsayan gelir ve giderleri hesapladı:
2016-2041 arasında garanti ödemeleri: 19,17 milyar dolar
Kira ve garanti gelirleri: 37,95 milyar dolar
Devletin karı: 18,77 milyar dolar
Yani devlet 37,5 milyar dolarlık 38 dev ulaştırma projesini 19 milyar dolara mal ediyor
Bu modele başvurulmasının 4 temel nedeni
YİD modeli ile yapılan ulaşım projelerini kullanmak zorunlu mu?
DEVLET NEDEN ASGARİ KULLANIM GARANTİSİ VERİYOR?
Bu mega projeler çok yüklü finansman gerektiriyor
Yüklenici firmalar, yurt dışındaki bankalardan borç alarak bu projeleri tüm maliyetleri üstlenerek hayata geçiriyor
Devlet bu firmalara hiçbir ücret ödemiyor
Kamu - Özel Sektör İşbirliği ihalelerine kimler girebiliyor?
TÜRKİYE'NİN BAŞLICA YİD PROJELERİ VE FAYDALARI
Kuzey Marmara Otoyolu
Avrasya Tüneli
Osman Gazi Köprüsü ve İzmir-İstanbul Otoyolu
Zafer Havaalanı
İstanbul Havalimanı
İstanbul-İzmir Otoyolu
İŞTE YAP - İŞLET - DEVRET MODELİ İLE YAPILAN VE YAPILMASI PLANLANAN O MEGA PROJELER
- KANAL İSTANBUL
İSTANBUL HAVALİMANI
OSMANGAZİ KÖPRÜSÜ
YAVUZ SULTAN SELİM KÖPRÜSÜ
AVRASYA TÜNELİ
MARMARAY
ÇANAKKALE 1915 KÖPRÜSÜ
YUSUFELİ BARAJI
İSTANBUL - İZMİR OTOYOLU
ŞEHİR HASTANELERİ