CHP ve ortaklarının algı operasyonları ve karalamalarına karşı gerçekler: İşte tüm yönleriyle Yap - İşlet - Devret Modeli

Yap - İşlet - Devret (YİD) Modeli, Türkiye'nin büyük atılımlar gerçekleştirdiği mega projelerde öncü oldu. AK Parti 2002 yılından bugüne geçen 20 yıllık süreçte eser siyasetini benimseyerek Türkiye'nin değerine değer katacak eserler, vatandaşın hayatını kolaylaştıracak projelere imza attı. Heykel açılışı yapmaktan öteye gidemeyen CHP ve ortakları ise sırf 'AK Parti yapıyor' diye mega projeleri karaladı ve Yap - İşlet - Devret modeliyle ilgili spekülasyonlar ortaya attı. İşte spekülasyonlar ve karalama kampayanlarına karşı Yap - İşlet - Devret Modeli geçekleri...

1 | 25

AK Parti, iktidara geldiği 2002 yılından bu yana eser siyasetini benimseyerek Türkiye'nin değerine değer katacak projelerin altına imzasını attı.
Türkiye'nin büyük atılımlar gerçekleştirdiği mega projelerde Yap - İşlet - Devret modeli esas alındı. Böylelikle devletin kasasında herhangi bir eksilme olmadan kamu - özel sektör işbirliği neticesinde bu projeler hayata geçirildi.

2 | 25

SIRF AK PARTİ YAPIYOR DİYE KARALADILAR
20 yıllık süreçte vatandaşın hizmetine sunulan ve yaşamı kolaylaştıran eserler, sırf AK Parti hayata geçirdi diye birtakım kesimler tarafından karalama kampanyasına ve algı operasyonlarına maruz kaldı.
YAP - İŞLET - DEVRET MODELİ
Heykel açılışı yapmaktan öteye gidemeyen, eser siyasetinden uzak bir tutum sergileyerek algı, PR ve karalama kampanyalarına dayalı bir siyaset benimseyen CHP ve ortaklarının Yap - İşlet - Devret modeli üzerinden mega projeleri karalama çalışmaları ise bozguna uğradı.

3 | 25

BAŞKAN ERDOĞAN AYRINTILARLA ANLATTI
Başkan Recep Tayyip Erdoğan, geçtiğimiz günlerde açılışı yapılan ve simgelerin köprüsü olarak adlandırılan teknoloji harikası Çanakkale 1915 Köprüsü'nün açılışının ardından Yap - İşlet - Devret Modelinin ayrıntılarını anlattı.

Yap-işlet-devret modelinin katkılarından bahseden Erdoğan, "Hayata geçirilen yatırımların milli gelire 295 milyar dolar, üretime 838 milyar dolar, istihdama 1 milyon kişi katkısı zaten olmuştur." dedi.

4 | 25

"YAPILAN ESERLER DEVLETE GEÇECEK"
Yapılan eserlerde devletin kasasından eksilme olmadığını da sözlerine ekleyen Erdoğan, hizmete giren yapıların işletmesinin bitiminde devlete geçeceğini belirtti.


Yap - İşlet - Devret (YİD) Modeli ile ilgili merak edilen detayları sizler için derledik.

5 | 25

YAP - İŞLET - DEVRET NEDİR?
Genellikle büyük projelerin gerçekleştirilmesi için, özellikle son 20 yılda tüm dünyada uygulanan kamu - özel sektör işbirliği modelidir.
2021 yılında dünyada bu modelle hayaata geçirilen projelerin toplam değeri 35,6 milyar dolar.
2022 yılı itibariyle dünyada ulaştırma alanında 2 binden fazla Kamu - Özel Sektör İşbirliği (KÖİ) projesi yürütülüyor.
ABD, 1,5 trilyon dolarlık altyapı projesinin önemli bölümünü bu modelle hayata geçirdi.
Almanya, yeni otoyol projelerinin önemli kısmını bu modelle gerçekleştiriyor.
Türkiye, Kamu - Özel Sektör İşbirliği (KÖİ) modelini en verimli şekilde kullanan Avrupa'da üçüncü dünyada 13. ülke konumunda.
Yaklaşık 10 farklı KÖİ türü uygulanıyor.
Yap İşlet Devret Modeli, KÖİ uygulamalarından biridir.

6 | 25

YAP - İŞLET - DEVRET MODELİNİN EKONOMİYE KATKISI
Son 20 yılda Türkiye'de ulaştırma ve haberleşme alanlarında yapılan YİD modelli yatırımların toplam değeri: 37,5 Milyar Dolar
Milli Gelire katkısı: 395 Milyar dolar
Üretime katkısı: 838 milyar dolar
İstihdama katkısı:1 milyon kişi
Ulaştırma Bakanlığı kara yolu, hava yolu ve denizcilikteki 38 ayrı kamu-özel iş birliği projesine ilişkin 2016-2041 yıllarını kapsayan gelir ve giderleri hesapladı:
2016-2041 arasında garanti ödemeleri: 19,17 milyar dolar
Kira ve garanti gelirleri: 37,95 milyar dolar
Devletin karı: 18,77 milyar dolar
Yani devlet 37,5 milyar dolarlık 38 dev ulaştırma projesini 19 milyar dolara mal ediyor

7 | 25

Bu modele başvurulmasının 4 temel nedeni

8 | 25

YİD modeli ile yapılan ulaşım projelerini kullanmak zorunlu mu?

9 | 25
10 | 25

DEVLET NEDEN ASGARİ KULLANIM GARANTİSİ VERİYOR?

Bu mega projeler çok yüklü finansman gerektiriyor
Yüklenici firmalar, yurt dışındaki bankalardan borç alarak bu projeleri tüm maliyetleri üstlenerek hayata geçiriyor
Devlet bu firmalara hiçbir ücret ödemiyor


11 | 25

Kamu - Özel Sektör İşbirliği ihalelerine kimler girebiliyor?

12 | 25

TÜRKİYE'NİN BAŞLICA YİD PROJELERİ VE FAYDALARI

Kuzey Marmara Otoyolu
Avrasya Tüneli

13 | 25

Osman Gazi Köprüsü ve İzmir-İstanbul Otoyolu
Zafer Havaalanı

14 | 25

İstanbul Havalimanı
İstanbul-İzmir Otoyolu

15 | 25

İŞTE YAP - İŞLET - DEVRET MODELİ İLE YAPILAN VE YAPILMASI PLANLANAN O MEGA PROJELER
- KANAL İSTANBUL

16 | 25

İSTANBUL HAVALİMANI

17 | 25

OSMANGAZİ KÖPRÜSÜ

18 | 25

YAVUZ SULTAN SELİM KÖPRÜSÜ

19 | 25

AVRASYA TÜNELİ

20 | 25

MARMARAY

21 | 25

ÇANAKKALE 1915 KÖPRÜSÜ

22 | 25

YUSUFELİ BARAJI

23 | 25

İSTANBUL - İZMİR OTOYOLU

24 | 25

ŞEHİR HASTANELERİ

GÜNÜN DİĞER GALERİLERİ İÇİN TIKLAYIN
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.