Başkan Recep Tayyip Erdogan'ın çizdigi yerlli ve milli tam bağımsız savunma sanayii vizyonunun kilometre taşlarından biri daha aşıldı. Türkiye'nin en önemli teknoloji projelerinden Milli Muharip Uçak KAAN Mürted Hava Meydanı'nda ilk uçuşunu gerçekleştirdi.
Uçus öncesinde fırlatma koltuğu testleri, tam boy statik testi, kontrol yüzeylerinin atalet ve statik testleri, inis takımı düşürme testleri, sistem entegrasyon laboratuvarında aviyonik sistem testleri, yakıt testleri gibi aşamaları bir bir tamamlayan KAAN, son olarak pistte yavaş ve hızlı taksi testlerini gerçekletirdi.
"GÖKLERİNİ KORUMAYAN ULUSLAR YARINDAN EMİN OLAMAZ
11 dakikalık ilk uçusu test pilotu Barbaros Demirbas gerçekleştirdi. Uçuşun ardından Demirbaş dakikalarca alkışlandı.
KAAN'ın uçuşunu Türk havacılık tarihinde bir milat, bir devrim olarak nitelendiren Demirbaş, "Bu projenin gerçekleştirilmesi aynı zamanda Türk uçak sanayiinin kurtuluş mücadelesi. Bu mücadeleyi kazanmak için herkesin elinden gelen bütün desteği vermesi bir vatandaşlık borcu. Türkiye'nin, KAAN'ı imal ederek uçurmak dışında bir seçeneği yok. Ya imal edilecek uçacak ya da imal edilecek uçacak. 'İstikbal göklerdedir. Göklerini koruyamayan uluslar, yarınlarından asla emin olamazlar" dedi.
TÜRKİYE 5. ÜLKE OLDU
8 bin feet'e çıkan KAAN'ın seri üretimine 2028'de baslanması beklenirken, Kaan ile birlikte Türkiye; ABD, Rusya, Çin ve Japonya'nın ardından beşinci nesil savaş uçağını gökyüzü ile buluşturan beşinci ülke oldu.
KAAN HANGİ ÖZELLİKLERE SAHİP?
Tasarım ve imalatıyla milli olan KAAN'ın birçok göz alıcı özelliği bulunmakta.
KAAN'ın genel özellikleri şu şekilde;
Kaynaklar: TUSAŞ
Teknik özellikler
Mürettebat: 1
Uzunluk: 21 metre (69 ft)
Yükseklik: 6 metre (20 ft)
Kanat açıklığı: 14 metre (46 ft)
Güç kaynağı: 2 × General Electric F110-GE-129 artyakıcı turbofan(Sadece prototipler için)
Artyakıcı olmadan itki gücü: 2 × 17.155 pound-kuvvet (76 kN)
Artyakıcı ile itme gücü: 2 × 29.400 pound-kuvvet (131 kN)
Performans
Azami hız: Mach 1,8 (2.210 km/sa; 1.190 kn)
Servis tavanı: 55.000 fit (17.000 m)
G limiti: +9g / -3,5g
Aviyonikler
ASELSAN'ın yerli AESA Radarı Bütünleşik RF Sistemi (BÜRFİS)
SAR (Sentetik Açıklıklı Radar Sistemi)
IRST (Kızılötesi arama ve takip sensörü) (KARAT)
EOTS (Elektro-optik hedefleme sistemi) (TOYGUN)
DIRCM (Yönlendirilmiş Kızılötesi Karşı Tedbir Sistemi) (Yıldırım-300)
UKSS(Uçuş Kontrol Sistemi Sensörleri)
Kaska Monteli Nişangah Sistemi
Geleceğin muharebe ortamına uygun olarak Kaan'ı eşsiz kılan başka özellikler de bulunmakta.Onlar ise şu şekilde;
Yüksek durumsal farkındalığı
Pilotun iş yükünü azaltan otomasyonu
Diğer unsurlarla müşterek çalışılabilirlik
Düşük görünürlük ve kızıl ötesi iz
Dahili silah yuvası.
F-16 İLE KAAN ARASINDAKİ TEMEL FARK NE?
Türk Hava Kuvvetleri'nin envanterindeki 244 F-16 jeti, dördüncü nesil savaş uçağı olarak tanımlanmakta. KAAN ise F-35 ve F-22 jetleri gibi beşinci nesil. Peki KAAN'ın F-16 ile arasında ne gibi farklar bulunmakta? Hangi yönlerden F-16'lardan daha üstün?
KAAN'ın F-16'lara göre üstün özellikleri şu şekilde sıralanıyor;
- Hayalet (gizli) uçak olmalarını sağlayan düşük radar kesiti
- Yüksek manevra yeteneği
- Süpersonik hızını uzun süre kullanmasını sağlayan süper seyir (supercruise) yeteneği
- Radar, sensörler ve diğer hava araçları da dahil çeşitli kaynaklardan bilgi toplamasını ve işlemesini sağlayan gelişmiş aviyonik sistemler
- Diğer hava araçları ve yer tabanlı sistemlerle bilgi paylaşma ve faaliyetlerini koordine etme kabiliyeti
- Havadan havaya muharebe, havadan yere saldırı ve istihbarat, gözetleme ve keşif dahil olmak üzere çok çeşitli görevleri yerine getirebilme
- Hava hava muhaberesinde daha uzun mesafeden hedefi vurma