Devrim'in mühendisi Şecaattin Sevgen yaşamını yitirdi! Tarihi günde direksiyondaydı... Yerli otomobilin önündeki takozu böyle anlatmıştı

Türkiye'nin yerli otomobil macerasını başlatan Devrim otomobilinin motor - şanzıman kısmında görev alan Makine Yüksek Mühendisi Şecaattin Sevgen hayatını kaybetti. Sevgen, Devrim otomobilinin 29 Ekim 1961'de, dönemin Cumhurbaşkanı Cemal Gürsel'e arzı sırasında otomobili kullanan kişi de olduğu biliniyor. Devrim'in önüne koyulan takozu da anlatan Sevgen, "Sahip çıkılmadıktan sonra bir iş devam eder mi? Etmez" demişti. İşte haberin detayları ve Türkiye'nin yerli otomobil serüvenin mihenk taşı Devrim'in hikayesi.

author-1
takvim.com.tr
Devrim’in mühendisi Şecaattin Sevgen yaşamını yitirdi! Tarihi günde direksiyondaydı... Yerli otomobilin önündeki takozu böyle anlatmıştı

Devrim otomobilini üreten ekipte görev alan Makine Yüksek Mühendisi Şecaattin Sevgen hayata gözlerini yumdu.

Devrim’in mühendisi Şecaattin Sevgen yaşamını yitirdi! Tarihi günde direksiyondaydı... Yerli otomobilin önündeki takozu böyle anlatmıştı

Sevgen'in damadı Cemal Geçilmez, 99 yaşındaki kayınpederinin 100. Yıl Mahallesi'ndeki evinde dün hayatını kaybettiğini, ardından Karşıyaka Mezarlığındaki aile kabristanında defnedildiğini bildirdi.

Devrim’in mühendisi Şecaattin Sevgen yaşamını yitirdi! Tarihi günde direksiyondaydı... Yerli otomobilin önündeki takozu böyle anlatmıştı

MOTOR - ŞANZIMAN EKİBİNDEYDİ

Geçilmez, Sevgen'in Türkiye'nin ilk yerli otomobili Devrim'in motor şanzıman grubu ekibinde yer aldığını belirtti.

Devrim’in mühendisi Şecaattin Sevgen yaşamını yitirdi! Tarihi günde direksiyondaydı... Yerli otomobilin önündeki takozu böyle anlatmıştı

TARİHİ GÜNDE DİREKSİYONDA O VARDI

Sevgen'in, Eskişehir'deki Devrim Arabaları Müzesi'nde sergilenen bej renkli Devrim otomobilinin 29 Ekim 1961'de, dönemin Cumhurbaşkanı Cemal Gürsel'e arzı sırasında otomobili kullanan kişi de olduğunu ifade eden Geçilmez, şunları söyledi:

Devrim’in mühendisi Şecaattin Sevgen yaşamını yitirdi! Tarihi günde direksiyondaydı... Yerli otomobilin önündeki takozu böyle anlatmıştı

"Berrak hafızasını, muhakeme gücünü, okuma alışkanlığını ve ideallerini hiç kaybetmeden sevgili babamızın en büyük arzusu, yerli teknoloji ve sanayimizin gelişmesiydi. Nitekim, 50 yılı aşkın profesyonel iş hayatı boyunca bu uğurda sergilediği çalışma ve örnek tavrıyla arkasında güzel izler bırakarak bu dünyadan ayrıldı."

Devrim’in mühendisi Şecaattin Sevgen yaşamını yitirdi! Tarihi günde direksiyondaydı... Yerli otomobilin önündeki takozu böyle anlatmıştı

DEVRİM'İN ÖNÜNE KOYULAN TAKOZU BÖYLE ANLATTI

Mühendis Şecaattin Sevgen, Devrim otobomobilinin yoluna koyulan takozu "Seri üretim konusunda Cumhuriyet Bayramı törenlerinin ardından hiçbir çalışma yapılmadı. Sahip çıkılmadıktan sonra bir iş devam eder mi? Etmez" sözleriyle anlatmıştı.

Devrim’in mühendisi Şecaattin Sevgen yaşamını yitirdi! Tarihi günde direksiyondaydı... Yerli otomobilin önündeki takozu böyle anlatmıştı

Sevgen şu ifadeleri kullanmıştı:

"Eskişehir Demiryolu Fabrikaları'nda Cumhurbaşkanı Cemal Gürsel'in talimatıyla üretilen Devrim otomobilinin seri üretilmesi konusunda Cumhuriyet Bayramı törenlerinin ardından hiçbir çalışma yapılmadı.

Devrim’in mühendisi Şecaattin Sevgen yaşamını yitirdi! Tarihi günde direksiyondaydı... Yerli otomobilin önündeki takozu böyle anlatmıştı

Sahip çıkılmadıktan sonra bir iş devam eder mi? Etmez. Başta Cemal Gürsel'i gücendirdiler, 'Niye bu kadar para harcıyorsun?' diye sordular. 800-900 bin lira para için adam o kadar üzüldü ki bir daha o da biz de lafını etmedik.

Devrim’in mühendisi Şecaattin Sevgen yaşamını yitirdi! Tarihi günde direksiyondaydı... Yerli otomobilin önündeki takozu böyle anlatmıştı

1978 yılına kadar projede yer alan bütün arkadaşlar aramızda bir nevi tepki ve küskünlük nedeniyle Devrim'i konuşmadık.

Devrim’in mühendisi Şecaattin Sevgen yaşamını yitirdi! Tarihi günde direksiyondaydı... Yerli otomobilin önündeki takozu böyle anlatmıştı

Bu otomobili yaptırmak için Cemal Paşa dünya ile çarpıştı. Aracın üretimi devam etmese de Türkiye'de bir ilki başardığımız için mutluyum."

Devrim’in mühendisi Şecaattin Sevgen yaşamını yitirdi! Tarihi günde direksiyondaydı... Yerli otomobilin önündeki takozu böyle anlatmıştı

TÜRKİYE'NİN İLK YERLİ OTOMOBİL SERÜVENİ...

Türk mühendislerin ilk yerli otomobil serüveni, eski adı Eskişehir Demiryolu Fabrikaları olan Türkiye Raylı Sistem Araçları Sanayii Anonim Şirketi'nde (TÜRASAŞ) başladı.

Devrim’in mühendisi Şecaattin Sevgen yaşamını yitirdi! Tarihi günde direksiyondaydı... Yerli otomobilin önündeki takozu böyle anlatmıştı

Bu fabrikada 1961'de Cumhurbaşkanı Cemal Gürsel'in talimatıyla yaklaşık 200 mühendis ve işçi tarafından "Siyah", "Beyaz", "Mavi Boncuk" ve "Gecekondu" isimleriyle 4 otomobil üretildi.

Devrim’in mühendisi Şecaattin Sevgen yaşamını yitirdi! Tarihi günde direksiyondaydı... Yerli otomobilin önündeki takozu böyle anlatmıştı

Ankara'ya götürülen ve adı "Devrim" olarak değiştirilen araçlardan biri, 29 Ekim 1961'de Cumhuriyet Bayramı törenlerinde Cumhurbaşkanı Gürsel tarafından test amacıyla kullanıldı. Bu sırada benzini biten Devrim, daha sonra trenle Eskişehir'e getirilerek bir süre fabrika içinde kullanıldı, ardından TÜRASAŞ tesislerinde sergilendi.

Devrim’in mühendisi Şecaattin Sevgen yaşamını yitirdi! Tarihi günde direksiyondaydı... Yerli otomobilin önündeki takozu böyle anlatmıştı

TÜRASAŞ'ta sergilenen "0002" şasi ve "0002" motor numaralı Devrim, lastikleri ile ön ve arka camı dışında tamamen yerli olarak 4,5 ayda üretildi.

Devrim’in mühendisi Şecaattin Sevgen yaşamını yitirdi! Tarihi günde direksiyondaydı... Yerli otomobilin önündeki takozu böyle anlatmıştı

Uzun ve kısa farları ayakla çalışan, kontak anahtarıyla veya manuel olarak da çalıştırılabilen Devrim, bu özellikleriyle de dikkati çekiyor.

Devrim’in mühendisi Şecaattin Sevgen yaşamını yitirdi! Tarihi günde direksiyondaydı... Yerli otomobilin önündeki takozu böyle anlatmıştı

1250 kilogram ağırlığında ve saatte 140 kilometre hız göstergesine sahip Devrim'e güvenlik gerekçesiyle benzin konulmuyor, otomobil aküsü sökülmüş halde bulunuyor.