Mustafa Ilıcalı - Ulaştırma Profesörü
Türkiye Karadeniz vasıtasıyla yüzde 25'lik etki var. 780 milyar liralık pazar var. Dolayısıyla Türkiye'nin lojistik merkez olması açısından bu proje ile beraber üç başlığı sağlıyor. Güvenlik, strateji, ekonomi. Boğaz'ın çok zor bir su yolu olması. Büyük gemilerin keskin virajları dönmesi, emisyon olarak tarihi yarımada ve yalılara. Beklediği an denize verdiği kirlilik, beklemenin maliyeti.
Çevre açısından, doğal yaşam üzerinde 33 bilim insanı rapor vermiş. Burada getireceği faydası, maliyeti, alınması gereken önlemler incelenmiş. 10 Erzurum gelecek. 8 milyon gelecek olsa onu eleştiririm. İstanbul'un en büyük sorunu ne trafik. Bunu çözemiyorsan ulaştırma, trafik uzmanı olarak bunu nasıl savunabilirim. 200 bin bölgede yaşayanlar. 250 bin de toplanma alanı. Bu şehir şuradan önemsiyorum. Böyle bir hayran olabileceğimiz bir şey yok. Neden çok göç almış geçmişti. Konut alanları oluşmuş. Konut alanlarına göre yollar kapasitesiz kalmış. Şehri planladığımız zaman, arazi kullanım kararlarına göre ulaşımı planlayacağız. Şehircilik açısından yeşiliyle, teknokentiyle. Bak şurası çok önemli. 500 bin kişi kendi arasında dengeleniyor. Gelen azalmadan dolayı trafikte rahatlık geliyor. Bu projenin ulaşım açısından katkısı var. Ilımlı rakamlar aldığımda bakıyorum. Panama'daki gibi 250 bin dolar almayayım. 4 milyar dolarlık bir gelir. Akıllı bir şehirde ekonomi oluşacak. Boğaz'dan isteyen geçer istemeyen geçmez. 14 saat bekleme günlere çıkacak. Sonuçta paralı otoyollarımız var. Mecbur muyuz, ister parayı verip geçersin. 500 binlik istihdam katkısı olacak. Üretime katkısı olacak. GSYH'ye katkısı olacak.
Muazzam eğitim alanlarıyla beraber 500 bin kişinin yaşayacağı. Örnek mahalle gösterin. Burada hepsini planlıyoruz.