Terör destekli 8'li koalisyonun adayı CHP'li Kemal Kılıçdaroğlu'nun trol ordusunun temellerinin 'kozmik' danışman Recep Cengiz tarafından atıldığı, ortak hareketi sağlamak için de il, ilçe, belde sosyal medya yöneticilerinin belirlendiği bildirildi.
BOTLAR OY KULLANAMAZMIŞ
Seçim öncesi sosyal medyadaki yalan, manipülasyon, iftira, provokasyonların organize eden trol ordusuyla seçim kazanacağını düşünen Kılıçdaroğlu hem 14 Mayıs hem de 28 Mayıs'ta botların oy kullanamadığı ortaya çıkınca büyük bir hezimet yaşadı.
KILIÇDAROĞLU VE EKİBİ MİLLETİ ALDATTI
Kılıçdaroğlu'nun 19 Nisan'da yaptığı "Alevi" başlıklı paylaşım çok hızlı bir şekilde olağan dışı etkileşim aldı ve Davutoğlu'nun bu paylaşıma verdiği destekle Adıyaman'da çeşitli provokasyonlar gerçekleşmişti. Kılıçdaroğlu'nun paylaşımı bot ve trollerin desteği ile bir hafta boyunca gündemde kaldı ve gerçek dışı beğeni ve görüntülenme ile öne çıkarılmaya çalışıldı. Kılıçdaroğlu'nun dijital algı ağı ve trollerinin seçim döneminde giriştiği algı operasyonu deşifre oldu.
ALEVİ PAYLAŞIMI İNCELENDİ
Kılıçdaroğlu'nun "Alevi" tweetini beğenen hesapların açılış tarihleri, takipçi sayıları, kullanıcı adları, profil resimleri, beğeni miktarları ve beğendikleri figürler analiz edildiğinde yapılan algı operasyonu ortaya çıktı.
AÇILIŞ TARİHLERİ YENİ
Tweeti beğenen hesapların açılış tarihleri incelendiğinde hesapların yüzde 70'inin 2020 ve sonrasında, yüzde 20'sinin ise 2023 yılında açıldığı gözlemlendi. 2020 yılından önce açılan hesapların miktarının ise sadece yüzde 30 olduğu görüldü.
Yapılan bir diğer analizde ise bu paylaşımı beğenen hesapların dahil oldukları bot ağları üzerine oldu. Bu ağlarda CHP destekli hesaplar dışında "HDP TİP" ve "İP ZP MP" destekli bot hesaplar öne çıktı. Atılan tweetlerin "Ümit Özdağ, Muharrem İnce, Mansur Yavaş ve Aykırı, Selahattin Demirtaş, YSP, Erkan Baş ve PKK, Ekrem İmamoğlu, Kemal Kılıçdaroğlu, Solcu Gazete ve Sözcü Gazetesi" merkezli ağların bu paylaşım üzerinde kesiştiği görüldü.
YETİŞKİN İÇERİKLİ HESAPLAR
Atılan tweetler üzerinden yapılan algı operasyonuyla ilgili ortaya çıkan bir başka detay ise yetişkin içerikli hesapların kullanılması oldu.
20 bini aşkın hesabın yetişkin içeriklerini beğendiği gözlemlendi.
BAY BAY KEMAL'İ YUMURTA HESAPLARLA ŞİŞİRDİLER
Kılıçdaroğlu'nun tweetini beğenen 310 bin 548 hesabın takipçi sayısının 10'dan az olduğu, 165 bin 935 hesabın profil resminin yumurta olduğu tespit edildi.
Aynı analizde Kılıçdaroğlu'nun paylaşımlarını destekleyen etkileşim sağlayan 149 bin 672 hesabın otomatik kullanıcı adı aldığı ve 77 bin 159 hesabın otomatik beğeni yaptığı tespit edildi. Bunların bir program aracılığı yönetilen sahte bot hesaplar olduğunu anlaşıldı.
Sonuç itibarıyla Kılıçdaroğlu'nun yaptığı paylaşıma gelen 516 bin 319 beğeninin 426 bin 824'ünün bot beğeni olduğu ve geri kalan 89 bin 495 beğeninin ise organik olduğu ortaya çıktı.
BEĞENİ SAYISI DÜŞTÜ
27 Nisan 2023'te 513.2 bin beğeni olan paylaşımın bugün 498 bine düştüğü gözlendi.
Çünkü bot hesaplar askıya alınmaya başlandı. "Öndeyiz" tweetinde bir ara yaşanan sonra tekrar düzeltilen sahte etkileşim de dikkatlerden kaçmadı.
KILIÇDAROĞLU PAYLAŞIM YAPMAYI BIRAKTI
Yaşanan tüm bu gelişmeler sonrası Kemal Kılıçdaroğlu, sosyal medya hesabı Twitter üzerinden paylaşım yapmayı da bıraktı.
Seçim dönemi provokasyon yapan ve bot hesaplardan beslenen CHP Genel Başkanı'nın son yaptığı paylaşım ise Galatasaray'ın şampiyonluğunu kutlamak oldu.
EKİP MAKİNELERİ KAPATIP KAÇTI
CHP'nin seçimleri etkileme amacıyla, hakaret ve dezenformasyon içeriklerini yayan 40 bin kişilik trol ağı için Ankara Çukurambar'daki Mekik Plaza'da bir ofiste faaliyet yürütülüyordu.
Kılıçdaroğlu'nun kurduğu "Cambridge Analytica" benzeri şirketin bulunduğu Mekik Plaza, İletişim Başkanlığı binasına yakınlığı ile dikkat çekiyor.
Söz konusu ofiste, CHP'nin algı operasyonunda görev alan troller ve fenomenler için içerikler üretiliyordu. Seçimde hezimet yaşanması sonrası ekip makineleri kapatıp kaçtı.
"CHP PORNOYA DÜŞTÜ" HABERİ İÇİN TIKLAYIN
PORNO VİDEOLARI YAYINLAYAN HESAPLAR KILIÇDAROĞLU'NU DESTEKLEDİ
Bilindiği gibi seçim sürecine gölge düşürmek isteyen CHP, trollerle kirli manipülasyon ve kara propaganda yaymıştı. Seçim döneminde Kılıçdaroğlu'nun 40 milyon takipçiye ulaşan 6 ayaklı troll ağı deşifre olmuştu. Yaşanan bu gelişme tüm sıcaklığını korurken CHP'li Tuncay Özkan'ın da troll ekibi kurduğu ortaya çıkmıştı. Özkan'ın, trolleri arasında porno video yayınlayan bir hesabın da var olması dikkatlerden kaçmamıştı. Algı tüccarlığına soyunan Özkan,"CHP logolu PKK afişi asacaklar" yaygarısı koparıp trolleri ve güdümündeki medyayla Cumhur ittifakını hedef almıştı.
Kılıçdaroğlu'nun beş ayaklı trol ordusunun deşifre olmasının ardından Twitter'da seçimlere gölge düşürmek için içerikler üreten yeni trol ağları belirlenmişti. Uzun süredir sosyal medyada psikolojik harekat ve dezenformasyon kampanyaları yürüten, kimlik ve künyelerini gizleyen hesapların kimler tarafından yönetildiği ortaya çıkmıştı. Hesapları kontrol eden gizli isimlerin CHP teşkilatları veya belediyelerinde görevliler, FETÖ firarileri ve terör örgütü PKK/KCK'dan kaydı bulunan terör zanlılarınca idare edildiği öğrenilmişti. Söz konusu hesapların 7 gün 24 saat CHP'nin propaganda çalışmalarını yaptıkları ortaya çıkmıştı.
CHP'NİN BEŞ AYAKLI TROL ORDUSU
CHP'li belediyelerin hizmet ve icraat yerine tanıtıma para akıttıkları biliniyor. Tanıtım bütçesinin önemli bölümü de algı operasyonları ve manipülasyonda kullanılan on binlerce sosyal medya trollerine gidiyor. Mekanizma aslında 2010 yılında kuruldu ama kurumsallaşması ve bir örümcek ağına dönüşmesi 2016 yılında oldu.
40 BİN KİŞİLİK TROL ORDUSU
40 bini aşkın kişinin olduğu trol ordusunun temelleri Kılıçdaroğlu'nun 'kozmik' danışmanı Recep Cengiz tarafından atıldı. Cengiz, Kılıçdaroğlu'nun talebi üzerine sosyal medyada algıyı yönetmek için "Kılcal Damar Örgütlenme Sistemi" adı verilen bir yapı kurdu. Sistemin aktif hale getirildiği 17 Mart tarihli CHP MYK raporuna bile girdi.
YAPI NASIL KURULDU?
Kılcal Damar Modeli'nde, CHP merkez, il, ilçe ve mahalle teşkilatları ayrı ayrı örgütlendi.
Ortak hareketi sağlamak için de il, ilçe, belde sosyal medya yöneticileri belirlendi. Sosyal medyaya katılımın yüksek olduğu İstanbul, Ankara, İzmir, Antalya, Mersin ve Adana'da yapılanma mahalle teşkilatlarına kadar indi. Bu yapıda aktif olarak bulunan 40 binden fazla trol bulunuyor. Ağ kendi içerisinde "CHP'li Fenomenler", "Destek Veren Fenomenler", "CHP Algı Timleri", "Sokak röportajcıları" ve 'Sosyal Medya Habercileri" olarak ayrı birimlere ayrılıyor.
SMS İLE TALİMAT
Hızlı hareket etmek için de Genel Merkez'de CHP Bilgi ve İletişim Teknolojileri Birimince kurulan "kilcaldamar.chp.org.tr" uzantılı kapalı bir sistem kuruldu. Bilgi ve İletişim Teknolojilerinden Sorumlu Genel Başkan Yardımcısı Onursal Adıgüzel, Gençlik Kolları Bilişim, Medya ve Tanıtımdan Sorumlu Genel Başkan Yardımcısı Dilara Dalbudak ile Gençlik Kolları Dijital Strateji ve Propaganda Komisyon Başkanı Utku Doğruyol'un yönettiği ağı sosyal medyada algı yönetiyor.
CHP'NİN KADROLU FENOMEN TROLLERİ!
Takipçileri 100 bin ile 1,5 milyonu buluyor. Bu hesaplardan bazıları gerçek, bazıları takma isimli. Bir bölümü CHP'li belediyelerin kadrolu çalışanı. Ünlüler adına sahte hesaplar da açılabiliyor.
Hüsamettin Alkım Ünsal:
Twitter'da İlber Ortaylı, Meltem Cumbul, Nil Karaibrahimgil, Müjdat Gezen, Cansu Dere, Bergüzar Korel gibi ünlüler adına onlarca sahte/taklit hesap açtı. Bu hesaplardan CHP'yi destekleyen, hükümeti hedef alan mesajlar paylaşıyor. CHP'li Buca Belediyesi'nde mühendis olarak çalışıyor.
Ozan Balık (@ozan_blk07):
CHP'li Antalya Döşemealtı Belediyesi'nde İletişim Danışmanı olarak çalışan Ozan Balık tarafından yönetiliyor.
Profesorfacia: Hesap Faruk Davarcı tarafından yönetiliyor. Onursal Adıgüzel ve CHP'nin trol başlarından Ozan Balık ile ilişkili.
Provokatif içerikli birçok etiketi ilk başlatan hesap bu.
Kemal Özkiraz @avrasyaanket: Hesap manipülatif anketleri ile tanınan Avrasya Anket Araştırma şirketinin sahibi Kemal Özkiraz tarafından yönetiliyor. @kacsaatolduson, @mstselanik, @ankara_kusu gibi hesaplarla ilişkili.