Marmara Denizi açıklarında batan 'BATUHAN A' isimli ticari geminin kayıp 6 mürettebatından aşçı Zeynep Kılınç'ın (33), 3'üncü günde kaptan köşkünde cansız bedeninin bulunmasının ardından 6'ncı gün olan bugün de 1 mürettebatın cenazesine ulaşıldı.
TCG AKIN'dan dalış yapan SAS komandoları, mürettebatın cansız bedenine, geminin makine dairesinde ulaştı. Su yüzeyine çıkarılacak olan cenaze, Sahil Güvenlik botuyla Kurşunlu Limanı'na getirilerek, Bursa Adli Tıp Kurumu Morgu'na gönderilecek.
KİMLİĞİ BELLİ OLDU
Makine dairesinde bulunan cenazenin gemide yağcı olarak görev yapan Hüseyin Tutuk'a ait olduğu öğrenildi.
TÜRKİYE ONU BU VİDEO İLE TANIMIŞTI
Cenazesi Bursa Adli Tıp Kurumu Morgu'na götürülen Tutuk, ailesine gönderdiği son görüntülerde, geminin su aldığını söylemiş ve o anları kayıt altına almıştı.
Görüntülerde 6 saattir aynı yerde olduklarını söyleyen ve "5'inci, 6'ncı elbisem bu gece saat 01.00'den bu yana. Allah'ım sen yardım et ya Rabb'im. 6 saattir aynı yerdeyiz. Gemi batıyor. Ya Rabb'im gemi batıyor" diyen Tutuk'un eşine, saat 06.09'da internetten, içinde bulundukları durum hakkında mesaj yazdığı ve saat 06.19'da video paylaşımında bulunduğu belirlenmişti.
ÇOK SAYIDA PERSONEL KATILIYOR
Bursa'nın Karacabey ilçesi Kurşunlu Mahallesi açıklarında 51 metre derinlikte denizin tabanına oturduğu belirlenen gemiyle ilgili hava, kara ve denizde yapılan çalışmalara 571 personel katılıyor.
Kayıp mürettebatı arama çalışmalarına Türk Silahlı Kuvvetlerinin (TSK) Sualtı Savunma (SAS) komandolarından da 4 dalgıç destek veriyor.
SAS komandolarının gelmesiyle gemiye dalış yapan dalgıç sayısı 30'a yükseldi. Ayrıca bölgedeki balıkçı gemileri de kendilerine belirlenen alanlarda tarama yaparak çalışmalara katıldı.
KURTARMA PLANI
"Batuhan A" adlı kargo gemisiyle ilgili yürütülen kurtarma faaliyetleri de paylaşıldı.
Kurtarma planında "TCG Akın Gemisi", 51 metre derinlikte deniz tabanına oturan "Batuhan A" gemisine gerçekleştirilen dalışları koordine ediyor. Batan gemi üzerinde konuşlanan Nene Hatun Gemisi de İnsansız Su Altı Robotu (ROV) ile görüntüleme ve tarama yapıyor.
"TCSG 913 Gemisi" Kapıdağ Yarımadası kuzeyinden başlayarak bölgede tarama faaliyeti gerçekleştiriyor. Balıkçı gemilerini de koordine eden TCSG 913, ayrıca su yüzeyinde de arama faaliyeti yürütüyor.
Sahil Güvenlik Komutanlığının Bandırma'dan kalkış yapan hava unsurları, Kapıdağ Yarımadası kuzeyinden sahil hattı ve Bandırma Körfezi ile geminin battığı bölgede yüzey taraması gerçekleştiriyor.
Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü "Kıyem 5", "Kıyem 4" ve "Tahlisiye 11" botları ile arama kurtarma sahasının güney ve güneybatı istikametinde sahil hattında kayıp denizcilere ait iz arıyor.
Bölgede Emniyet Genel Müdürlüğüne ait KB1601, YKB1600 ve Balıkesir Büyükşehir Belediyesine ait lastik bot Kurşunlu önlerinde, Jandarma Genel Komutanlığına bağlı lastik bot da Marmara Adası'nın doğusunda sahile yakın bölgelerde su yüzeyini kontrol ediyor.
Kayıp denizcilere ilişkin karadan yapılan arama çalışmalarına ise AFAD Bursa İl Müdürlüğü, Jandarma Genel Komutanlığı, Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü, Sahil Güvenlik Komutanlığı, SAR Balıkesir, GÖNDAK ve Bandırma 911 ekipleri destek veriyor.
MAKİNE DAİRESİNE DALIŞ YAPILACAK
Bursa Valisi Mahmut Demirtaş, gazetecilere yaptığı açıklamada, gemiyle ilgili çalışmaların 6. günde de devam ettiğini söyledi.
Demirtaş, gemiye dalış yapan dalgıç sayısının 30'a yükseldiğini belirterek, şunları kaydetti:
"SAS komandoları ikinci dalışı yapacak. Makine dairesinin önüne kadar geldik. Temizleye temizleye gidiyoruz. Temizlik yapmadan gerçekleştirilecek çalışmalar can güvenliğini tehlikeye sokabilir. İnşallah bugün 'makine dairesine gireriz' diye düşünüyorum. Makine dairesine yönelik beklentimiz var. İnşallah oraya da bakacağız."
Gemiye şimdiye kadar 12 dalış gerçekleştirildiğini vurgulayan Demirtaş, "Deniz yüzeyindeki çalışmalara da hava unsurları ile gemiler destek veriyor. Ayrıca destek veren teknelerin sayısını da artıracağız. Sabırla bekliyoruz. Kayıp denizcileri bulmak için ekipler Bandırma'ya kadar bakıyor." dedi.
DEVRİLEN EŞYALAR ÇALIŞMALARI ZORLAŞTIRIYOR
Ekipler, Batuhan A isimli geminin eski ancak bakımlı olduğu, en büyük sorun ise içindeki eşyaların sabitlenmemesi olduğu belirtti. Olası kaza ya da batma durumu düşünülmeyerek, gemideki eşyaların sabitlenmemesi nedeniyle, dolapların depremde olduğu gibi sarsılmayla devrilip alanı daralttığı ve bu yüzden enkazdaki çalışmaların güçlükle yürütüldüğü öğrenildi.
BATMA NEDENİ ARAŞTIRILIYOR
Ayrıca geminin batma nedeni de araştırılıyor. Olayla ilgili 4 savcının yürüttüğü soruşturma için, deniz kaza kırımında yetkin bilirkişi de görevlendirildi. GSM şirketlerinden, geminin 6 mürettebatının telefon görüşmeleri ve mesajlarına ilişkin HTS kayıtları da istendi. Gemideki mürettebatın neden yardım istemediği ve bu süreçte kimlerle telefon görüşmesi yapıldığı HTS kayıtlarıyla belirlenecek.
Bu sırada, 2-3 metre boyundaki dalgalara dayanıklı olan geminin batması için olağanüstü bir durum olması gerektiği belirtilirken, yetkililer bir kez daha brandayı işaret etti. Normal şartlarda yükün, güverte üzerindeki kapalı kasalarda taşınması gerekirken, 1250 ton mermer tozunun üzerine örtülen ve sabitlenmeyen brandanın fırtınayla havalanarak deniz suyunu yükün üzerine taşıdığı, aynı zamanda sağanakla da ıslanan ve ağırlığı artan yükün geminin batmasındaki en büyük etken olduğu değerlendiriliyor. Öte yandan geminin seyir halindeyken mi battığı, yoksa durduktan sonra su almaya başlayarak mı battığı, enkazda yapılacak incelemeyle belirlenecek.
Öte yandan Marmara Denizi'nde batan gemide makine stajyeri olarak çalışan Ahmet Atav'ın (22) kız arkadaşına gönderdiği son videoya ulaştı.
YENİ GÖRÜNTÜLER ORTAYA ÇIKTI
Atav'ın su alan gemi içinden çektiği videoda saçlarının ıslak olduğu ve yüzünden sular damladığı dikkat çekerken, kıyafetinde de yağ lekeleri olduğu görüldü.
"SU ALAN YERLERİ ONARDIK"
Videoda, genç stajyerin kız arkadaşına, "Geminin su alan yerlerini onardık. Şimdi uyuyoruz" dediği yer alıyor.
"BORÇLARIM VAR ONLARI KAPATMAM LAZIM"
Ahmet Atav'ın, olaydan 2 gün önce gemiden ayrılan yağcı ve elektrikçi arkadaşı Doğuşcan Yaylak'a (33), "Bu sefere de beraber çıkalım. Sonra ayrılırsın. Borçlarım var. Onları kapatmam lazım" dediği öğrenildi.
"1 AY SONRA DÜĞÜNÜ VARDI"
Sabah'ta yer alan habere göre; Ahmet Atav ile iyi bir arkadaşlıkları olduğunu anlatan Doğuşcan Yaylak, "Gemide kalmamı istedi. Ancak ben geminin durumunu bildiğim için ayrıldım.Ahmet ise borçlarını kapatmak için çalışmaya devam edeceğini söyledi. Kız arkadaşına da geminin su alan yerlerini onardıklarını ve uyuyacaklarını söylediği videoyu göndermiş. İleride çarkçıbaşı olduğunda, beni de yanına aldıracağını söylüyordu. Kısmet olmadı. Baş mühendis-makinist Murat Çalışkan da nişanlıydı, 1 ay sonra düğünü vardı" diye konuştu.