KRİPTO PARALARIN BİLİNİRLİĞİ YÜZDE 99’A ÇIKTI

Kripto paraların 2022’de yüzde 77 olan bilinirlik oranı, bu yıl yüzde 99’a çıktı. Kripto parayla işlem yapanların oranı da geçen seneye göre iki kat artarak yüzde 25 oldu. Kripto parayı duyan kadınların işlem yapma oranı yüzde 29’la erkeklerden daha fazla

Türkiye' de kripto paraların bilinirliği her yıl artış gösteriyor. kripto parayı duyanların oranı yüzde 77 iken bu yıl yüzde 99'a yükseldi. 2021'de bu oran yüzde 70, 2020'de ise yüzde 16'ydı. İşlem yapanların oranı ise geçen seneye göre iki kat artarak yüzde 25.1 oldu. Paribu Kurucu ve CEO'su Yasin Oral ve Paribu Araştırma İçerikleri Yöneticisi Nergis Nurcan Karababa ile Kripto Para Bilinirlik ve Algı Araştırması'nın sonuçlarını konuştuk.

■ Paribu 6 yılı geride bıraktı. Şu anda kul- lanıcı sayınız nedir?

2017'de kurulduk. 2015 yılında sistemimizi kodlamaya başlamıştık. Projeyi hayata geçirdiği- mizde, henüz bilinirlik bugünkü noktada değil- di. Buna rağmen kuruluşumuzdan üç ay sonra 30 bin üyeye, yıl biterken de 250 bin üyeye ulaşmış- tık. Şu anda 6 milyon üzerinde kullanıcımız var. Bugüne kadar devlete ödediğimiz vergi 5 milyar TL'nin üzerinde… İşletme sermayemizi 500 mil- yon TL'ye çıkardık

■ Paribu 6 yılı geride bıraktı. Şu anda kul- lanıcı sayınız nedir?
2017'de kurulduk. 2015 yılında sistemimizi kodlamaya başlamıştık. Projeyi hayata geçirdiği- mizde, henüz bilinirlik bugünkü noktada değil- di. Buna rağmen kuruluşumuzdan üç ay sonra 30 bin üyeye, yıl biterken de 250 bin üyeye ulaşmış- tık. Şu anda 6 milyon üzerinde kullanıcımız var. Bugüne kadar devlete ödediğimiz vergi 5 milyar TL'nin üzerinde… İşletme sermayemizi 500 mil- yon TL'ye çıkardık

2023 bitmek üzere… 2024'te hedefiniz nedir?
Piyasalar açısından 2021 hareketliydi, 2022 yavaşlamıştı. 2023 stabil geçti. 2024 nasıl olacak? Artık hareketlenmenin zamanının geldiği döne- me girildi. Biz önümüzdeki yıl insanların günlük hayatlarında kullanacağı farklı uygulamaları da sunmaya çalışacağız. Paribu kullanıcısı olmanın ayrıcalık olduğunu yaşayacaklar. Tek bir kulla- nıcılıkla birçok yere ulaşabilecekler. Mesela, biz kültür ve sanat alanını da destekliyoruz. Burada insanların hayatını kolaylaştıracak uygulamalar da sunacağız.

BİLİNİRLİK YÜZDE 99'A ÇIKTI

4 Yıldır Kripto Para Bilinirlik ve Algı Araştırmasını Yapıyorsunuz. Bu Yıl Sonuçlar Nasıl?

2019 yılında kripto paralarda yaşanan yükselişten sonra Türkiye'de kripto paralara duyu-
lan ilgi çok yükselmişti. Türkiye'de de sağlık- lı bir data yoktu. Biz de üzerimize bunu vazife edindik ve araştırma yayınlamaya başladık.
Daha sıhhatli bir şekilde ve süreklilik sağlaya- cak bir altyapıyla sıfırdan araştırma yapmaya başladık. Bu yıl dördüncüsünü gerçekleştirdiği- miz araştırmamızı FutureBright Group ile yap- tık. Araştırma sonucuna göre, Türkiye'de krip- to paranın bilinirliği yüzde 77'den 99'a ulaştı. Üstelik, yavaşlamış bir piyasada… Normalde bunu beklemeyiz ama bu yavaşlasa da piyasa- nın stabil hale geldiğinin göstergesi…

İşlem yapanların oranı nedir?

Kripto parayla işlem yapanların oranı yüzde 13'ten 25'e çıktı. Hacim düşmesine rağmen işlem yapanların oranı artıyor. Bu sevindirici… Kripto parayı duyan kadınların arasında işlem yapanla- rın oranı yüzde 29. Erkeklerde bu oran yüzde 23. Bu oranın kadınlarda daha fazla olması da ilginç.
Finans ve yatırım konusunda genel kanı aksi yönde olur. Ama kripto paralar söz konu su olduğunda tam tersi bir durum var. Bu sevindirici bir tablo bizim açımızdan.
KADINLARIN OLMASI İLGİNÇ…

Bu, piyasanın güven- li olduğunu ve derin- leştiğini de gösteriyor.Kadınlar genelde daha güvenli adımlar atma- yı tercih eder. İşlem yapanların yüzde 75'i de kripto parala- rı güvenli bir yatırım aracı olarak görüyor.


DEPREMDE 20 MİLYON TL BAĞIŞ TOPLADIK

6 Şubat depremlerinin ardından kripto bağış topladınız. Ne kadarlık bir bağışa aracılık ettiniz?

20 milyon TL'nin üzerinde bağışa aracılık ettik. Daha önce UNICEF ile birlikte Türkiye'deki ilk kripto para bağış kampanyasını başlatmıştık. Dolayısıyla deprem olunca bu sistemi depreme uyarladık. Bu platformlardan bağış toplanmasının en güzel tarafı, para akışının rahat ve hızlı olması... Ayrıca yurtdışından da rahatlıkla ulaşılabilmesi... Örneğin, depremde bağışların en az 4'te biri yurtdışından geldi. Blokzincir altyapısını düşündüğünüzde, bağışın her aşamasının takip ediliyor olması da önemli...

Beşiktaş ve Fenerbahçe token'larını sormak istiyo- rum. Taraftar bu işten memnun oldu mu?

Beşiktaş'ın kilitsiz token'larının satışı üç sani- yede bitti. Toplam token'ların satışı da 90 daki- ka içerisinde tamamlandı.
Fenerbahçe'de ise 30 saniye sürdü. Toplamda da bir saatte satış tamamlandı. Fenerbahçe'ye 50 milyon dolar gelir sağlamış olduk. Tabii, bundan sonraki en önemli husus, kulüplerle taraftarlar arasındaki ilişkiyi dahada güçlendirmek. Şimdi bu ilişkileri sağlamak, daha da güçlendirmek ve bu süreçleri kurgulamak içinçalışmalarımızı başlattık. Önümüzdeki dönem- lerde kullanıcıların taraftarı oldukları kulüp lerle daha fazla etkileşime girebilmesi için ve taraftar token'lar vasıtasıyla bu fayda- lara ulaşmaları için yeni projeler sunma- yı hedefliyoruz

KRİPTODA İŞLEM YAPANLARIN YAŞ ORTALAMASI 33.3
■ En çok hangi yaş grubu işlem yapıyor Nergis Hanım?

Kripto para ile işlem yapanların yaş ortalaması 33.3. İşlem yapanların arasındaki paya baktığımız zaman 25-34 ve 35-44yaş aralıkları sırayla yüzde 40 ve yüzde 41'lik işlem yapma ora- nına sahip. 45-55 yaş grubunun ise biraz daha az işlem yaptığını, hatta duyma oranının bile diğer yaş gruplarına göre düşük kaldığını görüyoruz. 45-55 yaş aralığının kripto parayı duyma oranı yüzde 11 ve işlem yapma oranı yüzde 7. Yani, 25-44 yaş arasındaki kişilerin oransal olarak daha çok işlem yaptığını görüyoruz. Öte yandan, işlem yapanla- rın yüzde 52'si yüksek getiri beklentisiyle işlem yaptıklarını söylüyor- lar. Geleceği kripto paralarda gördüğü için işlem yaptıklarını söyle- yenlerin oranı azımsanamayacak düzeyde artmış durumda.
YERLİ PLATFORMLAR YABANCIYI GEÇTİ
■ Peki yerli platformların kullanılma oranındaki artışı neye bağlıyorsunuz.
Burada da araştırmaya göre, yerli platformların tercih edilme oranı yüzde 51'den 64'e çıkış durumda…

Bu platformlarda işlem yapmak demek varlıklarınızı buraya emanet etmek demek Yabancı platformlara olan güven kötü örneklerden dolayı kullanıcılar açısından bozuldu. Yabancı platformların merkezlerinin nerede olduğu belli değil. Hukuki
bir işlem başlatılacak olsa başvuruyu nereye yapacaksınız? Türkiye'de henüz regülasyon olmasa da piyasada denetim
var. MASAK sürekli platformları takip ediyor. Dolayısıyla tamamen serbest bir sektörden bahsetmiyoruz. Bu kadar kontrolün olduğu yerde kullanıcı da varlıklarını güvende hissediyor. Bir de kendi dilinden konuşan platform olunca tercih ediyor.

İşlem yapanların yüzde 86'sının işlem deneyiminden memnun olmasını neye bağlıyorsunuz?
İşlem yapanların büyük bir kısmı aslında daha önce finansal piyasalarda işlem yapmamış olanlar... Belki de hayatlarında ilk kez alım satım yapıyorlar. Biz bu kişilere kolay arayüz ve kullanım problemi oluşturmayan bir sistem sunuyoruz. Problem yaşasalar da hızla sorunun çözüldüğü bir yer olduğunu görüyorlar. O nedenle memnunlar Bu oran, verdiğimiz hizmetin kalitesinin ve güvenin burada oluştuğunun göstergesi.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.