Güney Kore'de dün inişi sırasında yaptığı kazada 179 kişinin öldüğü uçağın, son 48 saatte 13 sefer yaptığı ortaya çıktı.
Yonhap'ın haberine göre, seyahat sektöründen yetkililer, 179 kişinin hayatını kaybettiği kazaya ilişkin açıklama yaptı.
Yetkililer, Jeju Air hava yolu şirketine ait kaza yapan uçağın, çeşitli seyahat acenteleri aracılığıyla "daha uygun fiyata" tur uçuşları yaptığını belirtti.
Söz konusu turlar kapsamında Boeing B 737-800 tipi uçağın, kazadan önceki 48 saatte 13 sefer yaptığını bildiren yetkililer, bu uçuşların bazılarının Çin, Tayland, Malezya, Japonya ve Tayvan'a olduğunu kaydetti.
Jeju Air'in, ülkedeki diğer hava yolu firmalarına göre aylık ortalama en çok uçak kullanan firmalardan biri olduğu belirtiliyor. Buna göre, firmaya ait her uçağın temmuz-eylül döneminde 418 saat uçuş kaydı bulunuyor.
Jeju Air firmasının dünkü kazadakiyle aynı model uçağı, iniş takımındaki sorun nedeniyle geri döndü
Jeju Air yetkilileri, yerel saatle 06.37'de Gimpo Uluslararası Havalimanı'ndan kalkan, Muan'daki kazadakiyle aynı model başka bir uçağının da kısa süre sonra iniş takımında sorun tespit edilmesi nedeniyle havalimanına döndüğünü açıkladı.
Uçaktaki 161 yolcunun bu sorun hakkında bilgilendirildiğini aktaran yetkililer, 08.30'da Boeing B 737-800 tipi başka bir uçakla seferin yapıldığını aktardı. Dönen uçaktaki 21 yolcu ise güvenlik endişeleri nedeniyle diğer uçağa binmemeyi tercih etti.
Jeju Air yetkilisi Song Kyung-hoon, havalimanına geri dönen uçaktaki iniş takımının, kontrollerin ardından işlevsel olduğunun tespit edildiğini ifade etti.
DUVARIN ORADA NE İŞİ VAR?
Silla Üniversitesi Havacılık Bilimleri Profesörü ve eski pilot Kim Kwang-il AFP'ye yaptığı açıklamada uçağın duvara çarptığını gördüğünde oldukça üzüldüğünü söylerken "Acil inişlere olanak sağlamak için bu bölgede hiçbir katı yapı olmamalıydı. Eğer o duvar orada olmasaydı hayatlar kurtarılabilirdi" derken ekledi:
"Bu, uluslararası havacılık güvenliği standartlarına aykırıdır. Bahsi geçen yapı, uçağın çarpmasına ve alev almasına neden oldu. Havaalanı dışında, genellikle sadece yumuşak çitler bulunur ve bunlar ciddi bir hasara yol açmaz. Uçak daha ileriye doğru kayabilir ve doğal bir şekilde durabilirdi. Pistte gereksiz bir yapının olması oldukça üzücü. Yolcuların çoğu bu duvar yüzünden hayatını kaybetti ve bu gerçekten çok üzücü bir durum. Kuş çarpması, kazanın ana nedeni ve kaçınılmazdı. Ancak bu duvar, kazayı bir trajediye dönüştürdü."
HAVAALANI İNŞAATININ ROLÜ
Profesör Kim Kwang-il, uçağın ustalıkla yapılan acil inişini izlerken daha sonra bir duvara çarptığını gördüğünde "oldukça üzüldüğünü" söylerken, profesör AFP'ye yaptığı açıklamada "O bölgede hiçbir şekilde sert bir yapı olmamalıydı," dedi ve ekledi:
"Normalde, herhangi bir pistin sonunda bu tür dayanıklı bir engel bulunmaz. Bu, uluslararası havacılık güvenliği standartlarına aykırıdır. Bahsi geçen yapı, uçağın çarpmasına ve alev almasına neden oldu. Havaalanı dışında, genellikle sadece yumuşak çitler bulunur ve bunlar ciddi bir hasara yol açmaz. Uçak daha ileriye doğru kayabilir ve doğal bir şekilde durabilirdi. Pistte gereksiz bir yapının olması oldukça üzücü."
Sivil Havacılık Bakan Yardımcısı Joo Jong-wan, pistteki duvarın navigasyona yardımcı olan "localiser" (yer belirleyici) olduğunu söyledi.
Joo, "Bu cihazların yerleştirildiği temel yapılar havalimanına göre değişir. Standartlaştırılmış veya tek tip bir tasarım yok." dedi.
Joo, Muan Havalimanı'nda, Güney Kore'deki diğer bazı havalimanlarında olduğu gibi, yer belirleyiciler "yığılmış toprak üzerine yerleştirilmiş ve bu toprak tabakalarına beton yapılar eklenmiş" açıklaması yaparken "Bu yer belirleyiciler ile kaza arasındaki bağlantı, soruşturma sürecinde ayrıntılı bir şekilde incelenecek," diye ekledi.
"KUŞ KOVUCULAR OLMALIYDI"
Muan, göçmen kuşların yoğun olarak bulunduğu bir sulak alan bölgesinde yer alıyor. Bakan yardımcısı Joo, havalimanının uzun zamandır kuşların uçuşları etkilemesini en aza indirmek için önlemler aldığını ifade ederek "Bu önlemler arasında kuş kovucuların kullanılması, kuşları caydırıcı faaliyetler, yaşam alanlarının kaldırılması ve havalimanı içinde kuşların dikkatini çekecek unsurların önlenmesi için drenaj kanallarının engellenmesi yer alıyor" dedi.
Seul Ulusal Üniversitesi Orman Bilimleri Bölümü'nden Profesör Choi Chang-yong ise kazada bölgede yaygın olan ördeklerin kilit rol oynamış olabileceğini söylerken "Uçaklar kuşların algılayıp kaçamayacağı kadar hızlı hareket ediyor, bu yüzden zamanında tepki verememiş olabilirler" dedi.