3-Hizmet birleştirmesi mecburi mu?
Zorunlu bir program değildir. Yargıtay, hizmetlerin birleştirilmesinin mecburi olmadığı, bireyin menfaatlerine göre heves ve iradesine bağlı olduğunu görüşünde. Yargıtay'a göre, birtakım sosyal emniyet kurumlarında geride bıraktığımız hizmet vakitleri toplamının tek başına aylık bağlanmasına yeterli olması durumunda, başka kurumlarda geride bıraktığımız hizmetlerin birleştirilmesinde "sigortalının ya da hak sahibinin iradesinin de bu yönde olması koşuluyla" mecburilik bulunmuyor.
4-Hizmet birleştirme hizmet puanını etkiliyor mu?
Emekli olmadan evvel çalışma vakitlerini birleştirerek prim günü adetlerini arttırabilirler. Birden çok kurumda oluşturulan çalışmaların birleştirilmesi hizmet puanını artırır, kademe, dereceyi, prim kesintilerini etkilemez.
5-Hizmet birleştirme ile erken emekli olmak olası mü?
Emekliliği erkene çekmeye yönelik bir program olmasa da istisnai bir halde emeklilik öne çekilebilir. Bağ-Kur'lu olan kadınlar emekli olmak amacıyla 7200, erkekler de 9000 gün prim ödemek durumunda olup, SSK'da ise kadınlar amacıyla bu vakit 5000 erkekler amacıyla de 5975 gündür. 2008 senesinde oluşturulan düzenlemeyle 7 sene kuralı kaldırıldı. Kişiler primlerini Bağ-Kur'dan SGK'ya aktarabilecek koşulları sağlaması durumunda gün farkından yararlanarak erken emekli olabilir.
6-Bu programdan kimler yararlanabilir?
Çalışırken SGK'ya prim ödeyenler, Emekli Sandığı'na bağlı olanlar, SGK Kanunu 506. numaralı maddeye göre kurulan emekli sandıklarına bağlı olanlar, Bağ-Kur'lu esnaf, sanatçı, bağımsız çalışanlar yararlanabilir. Genellikle kamu çalışanlarının emekli aylıklarını olumsuz etkilememesi amacıyla hizmet birleştirme prosedürünü ertelememesi gerekir. Sıhhat koşulları ya da teknik şartlar bireylerin müracaat yapmasına engel oluyorsa meşru varisler de müracaat prosedürünü gerçekleştirebilir. Vefat durumunda hak sahipleri de birleştirme talep edebilir. Birleştirme esnasında meydana çıkan borçların kapatılması gerekiyor.
7-Hizmet birleştirme prosedürü yapılırken nelere ilgi edilmeli?
Hizmet birleştirme prosedüründe günler hesaplanırken her sene 360 gün, her ay da 30 gün olarak varsayılır. Hizmet birleştirme hesabında 1 Ekim 2008 tarihi ehemmiyet taşıyor. Bu tarihten evvel sigorta kaydı yapılmış bireylerin değişik kurumlara bağlı prim günleri adedi 1261'i bulan temel kabul edilir. İki kuruma bağlı prim günleri eşitse son çalışılan yer üzerinden hesap yapılıyor. Bu tarihten sonra sigortalı olanlar amacıyla sigorta kurumları arasından en çok gün ödeme oluşturulan kurum seçiliyor.
8-Hizmet birleştirme senelik izin zamanı artar mı?
Hizmet birleştirme prosedürü detaylı sektör değişikliklerinde senelik izin vaktini artırabilir. Özel sektörden kamuya geçiş yapan bireylerin izin vakitleri 657 sayılı yasa kapsamında senelik izin kapsamında değerlendirilebilir. Özel sektör içerisinde geçiş yapan bireylerin vakit içerisinde senelik izin vakitleri değişse bile son görevlerindeki izin günü adedi sabittir.
9-Askerlik borçlanması hizmet birleştirmesini nasıl etkiler?
Prim günleri için askerlik borçlanması da hesaba katılır. Askerlikte geride bıraktığımız günlerin primi dışarıdan ödenerek hizmet birleştirme prosedürüne katılabilir. Bu prosedür amacıyla askerliğin er ya da yedek subay olarak yapılmış olması gerekiyor. Askerlik oluşturulan brüt asgari ücret üzerinden hesaplanan prim miktarı teşhis edilir. Bu tutar askerde geride bıraktığımız günle çarpılır. Elde edilen tutarı ödeyenlerin sigorta prim günleri artar, bu günler hizmet birleştirilirken kullanılır.
10-Özel emeklilik sigortaları da dâhil edilebilir mi?
Özel sektöre ait özel yaşam ve emeklilik sigortalarına bağlı hizmetler birleştirilemez. İşçi statüsünde çalışanlar amacıyla sosyal emniyet destek primi vakitleri sigortalılık vaktinden sayılmıyor. Hizmet birleştirmesi yapılamıyor. Farklı sosyal emniyet kurumlarına tabi olarak çalışmalar sonunda kazanılan hizmetlerin aylık bağlama hakkının elde edilmesi durumunda birleştirilmesi temel olup sigortalının isteği, tahsise hazırlık, intibak ile basamak belirlenmesi durumunda tek kurumda birleştirilebilir. Bu da hizmet birleştirme de hizmet toplanması olarak ifade ediliyor.