İKİ DENİZ GEÇEN ŞEHİR
TÜRKİYE HAK EDİYOR
NÜFUS ARTACAK
İSKİ eski Genel Müdürü Ergün Göknel, projenin nüfusa etki edeceğini söyledi. Ergün Göknel, şöyle devam etti: "Bu projeyle İstanbul'da 2030'da nüfus 50 milyon olur. Hiçbir şehir böyle bir yoğunluğu kaldıramaz
KOLAY ULAŞIM
Şehir Planlamacıları Odası İstanbul Şube Başkanı Tayfun Kahraman, projenin İstanbul trafiğini rahatlatacağını söyledi. Kahraman, "Boğaz'ın transit trafiğe kapanması önemli. Proje İstanbul'un
ulaşımını rahatlatacak" diye konuştu.
SİLİVRİ KAZANDI
Başbakan Erdoğan "Çılgın Proje"yi açıkladıktan sonra gözler bölgeye çevrildi. Konuyla ilgili açıklama yapan İstanbul Emlak Komisyoncuları Odası Başkan Yardımcısı Nizamettin Aşa, "Silivri'de fiyatlar ikiye katlandı. Böyle bir şey mümkün değil. Bu yükseliş sağlıklı değil. Vatandaş arsa ya da konut alırken dikkat etsin" dedi.
MONTRÖ NE OLACAK?
Çılgın Proje, boğazlardan geçişi düzenleyen Montrö Boğazlar Anlaşması'nı da gündeme getirdi. TÜRKSAM Başkan Yardımcısı Doç. Dr. Celalettin Yavuz, kanal için Montrö'de imzası olan 22 ülkenin onayının alınması gerektiğini söyledi. Prof. Dr. Yaşar Gürbüz ise Montrö Antlaşması'nın sadece boğazları ilgilendirdiğini söyledi. Gürbüz, "Bu kanal Türkiye'nin kendi topraklarında olan bir projedir. Bu nedenle Montrö'yü ilgilendirmez" dedi.
20 MİLYAR EURO HARCANACAK
Kanalİstanbul, sayısal özellikleriyle de rekora aday olacak:
KAPASiTE
Kanalın derinliği 25, genişliği 145, taban genişliği 120 metre, uzunluğu ise 45-50 kilometre olacak. Piyasadaki en büyük gemiler, kanaldan geçebilecek. Kapasite de 300 bin dwt olacak.
HEDEF 2023
Etüt çalışması 2 yıl sürecek. Projenin,2023'e kadar bitirilmesi planlanıyor.
ROTA KANAL
Maliyet konusunda kesin rakam yok. Ancak uzmanların ortak kanaatine göre 20 milyar euro harcanacak. Şu an Boğaz'dan geçen gemilerin bekleme maliyeti yıllık 1.4 milyar dolar. Kanalla birlikte bu maliyet de ortadan kalkacak. Ayrıca 2 milyon insan tanker kazası tehdidinden de kurtulacak.
YENi HARiTA
İstanbul'dan iki deniz geçecek. Yani İstanbul'da iki yarım ada, bir ada olacak. 3. Köprü'nün bağlantı yolları da kanalın üzerinden geçecek.
HAFRiYAT
Proje teknik olarak da bir rekor kıracak. Uzmanlara göre "Çılgın Proje"den 2 milyar metreküp hafriyat çıkartılacak. Çıkartılan hafriyat, büyük bir havalimanı ve liman yapımında kullanılacak. Kullanılmayan molozlar da madenlere gönderilecek.
İNTERNETSİZ BİLGİSAYAR KULLANILDI
Projeyle ilgili talimat, 1 yıl önce Başbakan Erdoğan tarafından İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş'a verildi. Topbaş da İstanbul Metropolitan Planlama Ve Kentsel Tasarım Merkezi Başkanı İbrahim Baz'a talimat verdi. Baz, bir yıldan fazla bir süredir çalışmayı büyük bir gizlilik içinde yürüttü. Uzmanlar, haritaları internet bağlantısız bilgisayarlarda hazırladı. Dev harita tüm ekip tarafından detaylı bir şekilde incelenip tartışıldı ve ardından Başbakan'a sunuldu.
TWİTTER CIVILDADI
Proje Twitter'da dünya genelinde en çok konuşulan 10 konu arasına girdi. Bakan Egemen Bağış, "Başka sürprizler yolda" derken, Melih Gökçek, "Ankara için çılgın bir projem var" diye yazdı. Nazlı Ilıcak, "CHP: Montrö'yü deldirmeyiz. CHP: İstanbul'u böldürmeyiz" esprisini yaparken, Birol Güven de "Yaşasın, bu ikinci Reina demek" dedi.
KANUNİ DÜŞÜNMÜŞTÜ
Başbakan Erdoğan tarafından açıklanan proje yüzyıllar önce de denenmek istendi. Osmanlı, Karadeniz'i Marmara ile birleştirmeye 7 kez teşebbüs etti. Prof. Said Öztürk, "Kanalİstanbul" benzeri projeleri şöyle anlattı: "Kanuni Sultan Süleyman döneminde Sakarya Nehri ile İzmit Körfezi'nin birleştirilmesi için kanal kazıldı. İlk defa Kanuni tarafından ele alınan projenin fizibilite çalışmaları Mimar Sinan tarafından yapıldı. Mimar Sinan, Sapanca'dan İzmit Körfezi'ne kadar olan bölgenin tüm etüt planlarını çıkardı. Ancak tarihi proje hayata geçirilemedi. Söz konusu projeyle ilgili III. Murat, IV. Mehmet, I. Mahmut ve II. Mustafa dönemlerinde de deneme yapıldı ama başarılı olunamadı. 'Çılgın Proje' 1999 yılında Sakarya Valiliği tarafından da ele alındı. Valiliğin isteği üzerine Prof. Dr. Ağıralioğlu ile bir grup bilimadamı kanal üzerinde fizibilite raporu hazırladı. Ancak kanal projesi 17 Ağustos depremi nedeniyle gündemden kaldırıldı."
'ECEVİT'İN FİKRİYDİ'
CHP Genel Başkan Yardımcısı Emrehan Halıcı, 'Çılgın Proje'nin aslında Bülent Ecevit'e ait olduğunu ileri sürdü. Halıcı, "Bu Bülent Ecevit'in fikriydi. Sayın Ecevit konuyu 1994 yılında yakınlarına açmıştı. Bununla ilgili dökümanları araştıyorum. Başbakan'ın yeni olarak ortaya çıkardığı proje yeni bir fikir değil" dedi.
DÜNYA HAYRAN KALDI
Başbakan Tayyip Erdoğan'ın açıkladığı kanal projesi, dış basında da büyük yankı buldu. AFP, Reuters, AP ve Bloomberg haber ajansları kanal projesini "son dakika" olarak yayınladı. Washington Post, New York Times, Finantial Times ve BBC de çılgın projeye yer verdi.
İşte o mesajlar:
YERKÜRENİN EN ÜNLÜ GEÇİTLERİ
KANALİstanbul, dünyadaki diğer kanalları da akıllara getirdi. İşte o kanallar: