AVUSTRALYA'DA HABER MEDYASI PAZARLIK YASASI PARLAMENTO'YA SUNULDU
Öte yandan anlaşma, Avustralya hükümetinin Google ve Facebook'u Avustralyalı medya şirketleriyle tahkime girmeye zorlama ve onları yalnızca haber makalelerinin alıntıları için değil, aynı zamanda haber web sitelerine verilen bağlantılar için ödeme yapmasını öngören yasa tasarısının ardından geldi. "Haber Medyası Pazarlık Yasası" ile Google ile Facebook'un medya şirketilerine kullandıkları içeriklerin için ödeme yapması amaçlanıyor. Bu kapsamda ülkedeki Seven ve Nine TV ağları da dahil olmak üzere, tasarının bazı büyük destekçileri, geçtiğimiz hafta Google'ın News Showcase'inde yer almayı kabul etti.
Bu hafta ise, Haber Medyası Pazarlık Yasası onaylanması için parlamentoya sunuldu. Daha önce, Google yayınladığı içerikle ilgili şirketi yerel medya kuruluşlarına ödeme yapmaya zorlayan yasa teklifinin kabul edilmesi halinde Avustralya'daki ana arama motorunu kapatacağı, Facebook da haber paylaşımını engelleyeceği tehdidinde bulunmuştu. Facebook, önceki gün yasa tasarısı nedeniyle Avustralyalıların platformdaki haberleri paylaşmalarını engellediğini duyurdu.
TÜRKİYE DE BU YASAYI GOOGLE'A ŞART KOŞMALI
Türkiye'de de, yerli basın kuruluşlarının Fikri ve Sınai Mülkiyet Haklarını korumak için AB'nin yasal düzenlemesini emsal alması konuşuluyor. İktidar ve TBMM'deki mevcut diğer siyasi partiler, ilgili yasayı uyarlayarak onaylarsa hem Türk medyasının haklı menfaatlerini korumuş olacağı hem de dijitalleşen rekabet ortamında maddi olarak geri kalmamasını sağlacağı konuşuluyor.
PAZAR HAKİMİYETİ GOOGLE'DA
2019'daki Netmarketshare tarafından hazırlanan raporda, Google'ın en çok arama yapılan arama motorlarında yüzde 74'lük oranla pazarda ezici bir üstünlüğünün olduğu açıklanmıştı. Eğer düzenleme Türkiye'de hazırlanıp geçerse geri kalan Yandex, Bing, Yahoo ve Baidu gibi arama motorları da uymak zorunda olacak.