Facebook ve Twitter’dan manipülasyon ve algı operasyonu

Ülkelerin iç işlerine karışma, toplumu dizayn etme, manipülasyon, algı yönetimi… Tüm bunları yapan, Amerika merkezli sosyal medya platformları Facebook ve Twitter... Adeta bir uluslararası suç çetesi haline gelen Facebook, toplumun haber alma özgürlüğüne nasıl engel oluyor? Facebook ve Twitter’ın karanlık misyonu ne? İşte kanıtlarıyla Amerikan merkezli Facebook ve Twitter’ın manipülasyon ve algı operasyonları…


Facebook, daha önce politik seçimlere müdahale etme amacıyla milyonlarca kişinin gizli bilgilerini izinsiz bir şekilde satmıştı. Milyonlarca insanın Facebook'taki kişisel verilerinin sızmasıyla ilgili dünyayı sarsan skandaldan Türkiye'de de 234 bin 584 kullanıcının etkilendiği ortaya çıkmıştı. Facebook'un bitmek bilmeyen skandalları, A Haber'de analiz edildi…

MİLYONLARCA İNSANIN VERİLERİ İZİNSİZ SATILDI
2016 ABD Başkanlık Seçimleri'nde Donald Trump'ın kampanyası için çalışan Cambridge Analytica (CA) isimli politik danışmanlık şirketi, Facebook kullanıcılarına sunulan bir kişilik testinden elde ettikleri verileri seçim sonuçlarını etkilemek amacıyla gerçekleştirdiği dijital manipülasyon çalışmalarında kullandı. Facebook'a bir haftada 50 milyar dolar değer kaybettiren skandal, CA'nın eski bir çalışanı tarafından ortaya çıkarıldı.

CAMBRİDGE ANALYTİCA ŞİRKETİNİN FACEBOOK VERİ SKANDALI İLE NASIL BİR İLİŞKİSİ VAR?
Mart 2018'de Cambridge Analytica'nın iş yöntemleri hakkında birçok haber ortaya çıktı. The New York Times ve The Observer, Cambridge Analytica ve Facebook'un veri ihlalı yaptığını raporladı. Buna göre Facebook'un bir üniversite görevlisine platformdaki kullanıcıların verilerine erişim vermesiyle başlayan süreçte verile Cambridge Analytica şirketinin eline geçti. Cambridge Analytica şirketi de Donald Trump'ın başkanlık seçimleri kampanyasında bu verileri kullandı. Medyada çıkan haberlere karşılık olarak Birleşik Krallık Bilgi Komisyonu Ofisi, Cambridge Analytica şirketinin sunucularını araştırmak için izin istedi. Cambridge Analytica şirketinin Facebook sayfası ve reklamları, Facebook tarafından yasaklandı. 23 Mart 2018'de Britanya Yüksek Mahkemesi, Bilgi Komisyonu Ofisi'ne araştırma izni verdi.
FACEBOOK VERİ SKANDALININ BAŞ AKTÖRLERİ KİMLER?
Bahsi geçen 50 milyon Facebook kullanıcı verisi 270 bin Facebook kullanıcısının verilerini paylaştığı "thisisyourdigitallife" uygulaması aracılğıyla elde edildi. "thisisyourdigitallife" adlı üçüncü parti uygulamaya 2015 yılında bilgi paylaşma izni veren kullanıcıların listelerinde ekli olan arkadaşlarının da bilgileri Cambridge Analytica şirketinin eline geçti. "thisisyourdigitallife" uygulaması Cambridge Analytica şirketine veri sağlayarak Facebook'un hizmet kullanım şartlarını ihlal etti.

KİŞİSEL VERİLERLE SİYASİ TERCİHLER NASIL MANİPÜLE EDİLİYOR?
Facebook hesabınızla giriş yaptığınız uygulamalar ve oyunlar da hangi Facebook içeriğini beğendiğinizi takip ederek sizin neredeyse en yakın arkadaşınızdan daha fazla bilgi sahibi oluyorlar. Eski siyasi kampanya reklamları yaş, etnik köken ve konuma göre hazırlanıyordu. Ancak yeni yazılımlar sayesinde danışmanlık şirketleri ilgi alanlarına göre size özgü mesajlar gönderebiliyorlar. Hangi müziği dinlediğiniz, hangi kitapları okuduğunuz, hangi filmleri izlediğinize, korku ve umut dolu mesajlara nasıl tepki verdiğinize bakılarak kişiliğiniz analiz ediliyor. İkna edilebilir biri misiniz yoksa değil misiniz buna bakıyorlar. Ve bunları göz önünde bulundularak ilginizi çekecek reklamlarla sizi hedef alıyorlar.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.