Google'dan medya patronu Rupert Murdoch'a 1 milyar dolarlık taahhüt! Haberleri göstermek için telif ödeyecek

Son dakika haberi... Dünyanın en büyük teknoloji şirketlerinden Google, elinde The Wall Street Journal, Fox News, The Sun gibi şirketleri bulunduran medya patronu Rupert Murdoch'a, şirketlerine ait platformlardan gelen haberleri arama motorunda göstermek için ödeme yapacak. İki şirket bu kapsamda 3 yıllık bir anlaşma imzaladı. Söz konusu anlaşma Avustralya’da bu hafta Parlamento’nun onayına sunulan “Haber Medyası Pazarlık Yasası”nın ardından geldi. Son dönemde Türkiye'nin de bu konuda harekete geçmek için hazırlık yaptığı belirtilmişti.

Teknoloji şirketi Google ve milyarder iş insanı Rupert Murdoch'a ait News Corporation üç yıllık bir anlaşma imzaladıklarını duyurdu. New Corporation aralarında The Wall Street Journal, the Times, Australian, Sky News, Fox News ve The Sun gibi dünya genelinde yayıncılık faaliyetinde bulunan pekçok haber şirketinin birleşiminden oluşuyor.

1 MİLYAR DOLARI AŞKIN FİNANSMAN TAAHHÜDÜ
Anlaşma kapsamında Google, söz konusu yayın platformlarından gelen haberler için News Corporation'a belirli bir ödeme yapacak. Söz konusu haberler Google'ın yeni video platformu "News Showcase"de (Haber Vitrini) yer alacak. Google yeni haber girişimim geçen Nisan ayında Google'ın CEO'su Sundar Pichai'nin 1 milyar doları aşkın finansman taahhüdüyle başlatılmıştı.

"DÜNYA ÇAPINDA GAZETECİLİK ÜZERİNDE OLUMLU BİR ETKİSİ OLACAK"
Konuya ilişkin açıklama yapan News Corporation'ın CEO'su Robert Thomson, "Anlaşma, diğer yayıncılık platformlarını birinci sınıf gazetecilik yapmak için motive edecek ve dünya çapında gazetecilik üzerinde olumlu bir etkisi olacak. Google CEO'su Sundar Pichai ve Google ekibine teşekkür etmek istiyorum.Şirketimiz on yılı aşkın bir süredir böyle bir anlaşma için çalışıyordu ve ve bu ticari şartların sadece News Corp. için değil, her yayıncı için değişmesinden memnuniyet duyarım" ifadelerini kullandı.

Google'ın küresel iş ortaklıkları başkanı Don Harrison, ise "News Corp ile yaptığımız anlaşma News Showcase, YouTube, Web Stories, Audio ve GoogleAds gibi çok çeşitli ürünlerimizi kapsıyor. News Showcase'in şu anda dünya çapında 500'den fazla yayıncıyla ortaklığı bulunuyor ve bu da ürünümüzün dünyanın her yerindeki haber ortaklarımıza ve okuyucularımıza katabileceği değeri gösteriyor. Yakında daha fazla ortaklık duyurmayı umuyoruz" dedi.

AVUSTRALYA'DA HABER MEDYASI PAZARLIK YASASI PARLAMENTO'YA SUNULDU
Öte yandan anlaşma, Avustralya hükümetinin Google ve Facebook'u Avustralyalı medya şirketleriyle tahkime girmeye zorlama ve onları yalnızca haber makalelerinin alıntıları için değil, aynı zamanda haber web sitelerine verilen bağlantılar için ödeme yapmasını öngören yasa tasarısının ardından geldi. "Haber Medyası Pazarlık Yasası" ile Google ile Facebook'un medya şirketilerine kullandıkları içeriklerin için ödeme yapması amaçlanıyor. Bu kapsamda ülkedeki Seven ve Nine TV ağları da dahil olmak üzere, tasarının bazı büyük destekçileri, geçtiğimiz hafta Google'ın News Showcase'inde yer almayı kabul etti.


Bu hafta ise, Haber Medyası Pazarlık Yasası onaylanması için parlamentoya sunuldu. Daha önce, Google yayınladığı içerikle ilgili şirketi yerel medya kuruluşlarına ödeme yapmaya zorlayan yasa teklifinin kabul edilmesi halinde Avustralya'daki ana arama motorunu kapatacağı, Facebook da haber paylaşımını engelleyeceği tehdidinde bulunmuştu. Facebook, önceki gün yasa tasarısı nedeniyle Avustralyalıların platformdaki haberleri paylaşmalarını engellediğini duyurdu.

TÜRKİYE DE BU YASAYI GOOGLE'A ŞART KOŞMALI
Türkiye'de de, yerli basın kuruluşlarının Fikri ve Sınai Mülkiyet Haklarını korumak için AB'nin yasal düzenlemesini emsal alması konuşuluyor. İktidar ve TBMM'deki mevcut diğer siyasi partiler, ilgili yasayı uyarlayarak onaylarsa hem Türk medyasının haklı menfaatlerini korumuş olacağı hem de dijitalleşen rekabet ortamında maddi olarak geri kalmamasını sağlacağı konuşuluyor.

PAZAR HAKİMİYETİ GOOGLE'DA
2019'daki Netmarketshare tarafından hazırlanan raporda, Google'ın en çok arama yapılan arama motorlarında yüzde 74'lük oranla pazarda ezici bir üstünlüğünün olduğu açıklanmıştı. Eğer düzenleme Türkiye'de hazırlanıp geçerse geri kalan Yandex, Bing, Yahoo ve Baidu gibi arama motorları da uymak zorunda olacak.

GÜNÜN DİĞER HABERLERİ İÇİN TIKLAYIN
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.