SON DAKİKA: Rekabet Kurumu'ndan WhatsApp için Facebook'a rekor ceza: 346.7 milyon lira! Meta'dan tehdit gibi açıklama

Son dakika haberleri... Rekabet Kurulu'nun, WhatsApp kullanıcılarına getirilen veri paylaşma zorunluluğuyla ilgili soruşturmasında; ilgili şirketlere 346 milyon 717 bin 193,40 TL idari para cezası verilmesine karar verildi. Cezanın açıklanmasından sonra Meta'dan konuyla ilgili açıklama geldi. Söz konusu açıklamada, "Rekabet Kurumu'nun tespitlerine katılmıyoruz. Kullanıcılarımızın gizliliğini koruyor ve insanlara kendi verileri üzerinde kontrol sahibi olma hakkı ve şeffaflık sunuyoruz. Konu hakkında tüm seçeneklerimizi değerlendireceğiz." ifadeleri kullanıldı.

takvim.com.tr takvim.com.tr
Giriş Tarihi :26 Ekim 2022 , 16:54 Güncelleme Tarihi :26 Ekim 2022 , 17:03
SON DAKİKA: Rekabet Kurumu’ndan WhatsApp için Facebook’a rekor ceza: 346.7 milyon lira! Meta’dan tehdit gibi açıklama

Rekabet Kurulu'nun 11 Ocak 2021 tarihli kararıyla, WhatsApp kullanıcılarına getirilen veri paylaşma zorunluluğuyla ilgili Meta (Facebook) ve paydaş şirketleri hakkında 4054 sayılı 'Rekabetin Korunması Hakkında Kanun'un 6'ncı maddesinin ihlal edilip, edilmediğinin tespiti amacıyla resen soruşturma açıldı.

Ayrıca WhatsApp verilerinin paylaşılması zorunluluğu durduruldu.

Soruşturma kapsamında, şirket temsilcileri, 11 Ekim 2022'de Rekabet Kurulu'na sözlü savunma yaptı.

KARAR OY BİRLİĞİ İLE ALINDI
Rekabet Kurulu'nca soruşturma tamamlandı. Buna göre; Madoka Turkey Bilişim Hizmetleri'nin değerlendirilen iddialar bakımından herhangi bir sorumluluğunun olamayacağına oy birliği ile karar verildi.

Facebook, Instagram ve WhatsApp hizmetlerinden toplanan verilerin birleştirilmesi suretiyle kişisel amaçlı sosyal ağ hizmetleri ile çevrim içi görüntülü reklamcılık pazarlarındaki rakiplerin faaliyetlerinin zorlaştırıldığı, pazara giriş engeli yaratılarak rekabetin bozulmasına yol açıldığı saptandı. Meta Platforms Inc., Meta Ireland Limited ve WhatsApp LLC'ye 346 milyon 717 bin 193,40 TL idari para cezası verilmesine oy birliği ile karar verildi.

TEDBİRLER İÇİN 6 AY SÜRE
Meta ve paydaş şirketleri, rekabeti önleyici faaliyetlerin giderilmesi ve pazardaki etkin rekabetin tesis edilmesini temin etmek için gerekli tedbirleri, 1 ay içerisinde Rekabet Kurumu'na sunacak.

Tedbirleri, 6 ay içerisinde yerine getirecek. Ayrıca ilk uyum tedbirinin uygulanmaya başlamasından itibaren 5 yıllık süre boyunca, yılda 1 periyodik olarak Rekabet Kurumu'na rapor sunacak.

11 EKİM'DE SÖZLÜ İFADE VERMİŞTİ
Rekabet Kurumu'nun 11 Ocak 2021 tarihinde başlattığı soruşturma, WhatsApp yoluyla toplanan kullanıcı verilerinin pazarlama faaliyetlerinde kuıllanılabilecek olması nedeniyle başlatılmıştı ve o dönemde WhatsApp veri politikası tüm dünyada tartışılan bir konu olmuştu. Soruşturma kapsamında Meta yetkilileri 11 Ekim 2022'de sözlü ifade vermişti.

META'DAN İLK AÇIKLAMA GELDİ: KATILMIYORUZ
Cezanın açıklanmasından sonra eta'dan konuyla ilgili açıklama geldi. Söz konusu açıklamada, "Rekabet Kurumu'nun tespitlerine katılmıyoruz. Kullanıcılarımızın gizliliğini koruyor ve insanlara kendi verileri üzerinde kontrol sahibi olma hakkı ve şeffaflık sunuyoruz. Konu hakkında tüm seçeneklerimizi değerlendireceğiz." ifadeleri kullanıldı.

2 yıl önce golbal sosyal medya şirketini 'sosyal ağ sağlayıcı' olarak tanımlayan 9 maddelik bir düzenleme yürürlüğe girmiş ve şirketler üzerindeki denetimler artırılmıştı. Bu düzenleme sonrası her şirkete Türkiye'de bir temsilci bulundurma zorunluluğı getirilmiş, 1 yıl içerisinde Türkiye'de faaliyet gösteren tüm şirketler temsilci atamalarını gerçekleştirilmişti.

İşte Meta yetkililerinin geçtiğimiz Ocak ayında TBMM kürsüsünden yaptıkları 'baskılar artarsa geri çekeriz' uyarısı 2 yıl önceki bu düzenlemeye dayanıyor. Düzenleme ile birlikte Türkiye'deki yasal hususlara uymayan; yani temsilci atamayan ya da Sosyal Medya Yasası uyarınca gereksinimleri karşılamayan şirketlere para ve reklam engelleme cezalarının yanı sıra %90'a kadar bant genişliğini daraltma, yani hız düşürme cezası verilebiliyor.

METANIN AÇIKLAMASI TEHDİT GİBİ
Meta'nın "Tüm seçeneklerimizi değerlendireceğiz" açıklaması adeta Türkiye'den çekilebileceklerini gösteren bi tehdit olarak yorumlanıyor. Meta gibi global şirketler, Türkiye'deki girişimcilik, reklam ve iletişim sektörlerinin bel kemiği olan mecraları hizmete sunuyor. Çekilmeleri durumunda sadece kullanıcılar değil, pek çok sektörün şu an için hesaplamanın zor olduğu miktarlarda zarar etmesi bekleniyor.

TAKVİM UYGULAMASINI İNDİRMEK İÇİN TIKLAYIN