Sanal alışveriş mağdurları arttı

Tüketiciler Derneği (TÜDER) Genel Başkanı Aydın Ağaoğlu, sanal ortamda yapılan alışverişlerle ilgili tüketicilerden aldıkları şikayetlerin geçen yıla göre yüzde 40 arttığını söyledi.

Ağaoğlu, AA muhabirine yaptığı açıklamada, internetin yaygınlaşmasıyla tüketicilerin mağazalara gitmek yerine, sanal alışverişi tercih ettiğini belirterek, internette, televizyon ve radyo kanalları ile telefonlarda tanıtımı yapılan ürün ve hizmetlerin çoğu zaman can sıkıcı olduğunu savundu.
Söz konusu ürünlerin tüketicilerin mağduriyetine sebep olduğunu öne süren Ağaoğlu, "Ürünler, rekabet kurallarının sınırlarını zorlarcasına indirimlerle allanıp pullanarak, tüketicilerin beğenisine sunulmakta ve cazip hale getirilmektedir. Bu alışverişlerde nakit yerine kredi kartı kullanılıyor. Sorun da bu noktadan sonra başlıyor" diye konuştu.
Sanal alışverişlerde bazı satıcıların kredi kartı bilgisini muhafaza ettiğini, onay verilmeden çekim yaptığını ileri süren Ağaoğlu, bu nedenle tüketicilerin çeşitli mağduriyetlerle karşılaştığını aktardı.
"Son günlerde tüketicilerimizden sanal ortamda yapılan alışverişlerle ilgili aldığımız şikayetler geçen yıla oranla yaklaşık yüzde 40 arttı" diyen Ağaoğlu, şikayetlerin çoğunlukla taklit ürünlerden kaynaklandığına dikkati çekti.
Ağaoğlu, başka firmaların ürünlerinin satılması nedeniyle teslimatın gecikebildiğine işaret ederek, şöyle konuştu:
"Sanal alışveriş tüketicisi karmakarışık tuzaklarla dolu bir sistemle karşı karşıya bulunmaktadır. Ödeme, satışı yapan firmaya yapılmakta, ürünü başka firma kargolayıp göndermektedir. Ayıplı veya taklit bir ürün çıktığında, kimse muhatap olmak, sorumluluk almak istememektedir. Bu durum, işin içinden çıkılmaz bir hal almakta, tüketici ne yapacağını, hakkını nasıl arayacağını bilememektedir. Bazen de ürün hiç gönderilmemekte, yani bir çeşit sanal dolandırıcılık yapılmaktadır."
YENİ DÜZENLEMELER CAYDIRICI DEĞİL
Ağaoğlu, dolandırıcılık suçunun Türk Ceza Kanunu'ndaki (TCK) karşılığının caydırıcılıktan uzak olduğunu öne sürerek, tüketicilerin suç duyurusunun genellikle takipsizlikle sonuçlandığını kaydetti.

TCK'da geçen yıl yapılan değişikliklerin birçok yenilik getirmesine rağmen, sanal ticaret için yeterli önlem sağlayamadığını iddia eden Ağaoğlu, "Telefonla vaatlere inanıp, bir kez abone edilen tüketici, ne kadar çırpınırsa çırpınsın girdiği tuzaktan çıkamıyor. Haksız bedeller ödemek zorunda bırakılıyor" ifadesini kullandı.
Ağaoğlu, sanal alışveriş öncesinde internet sitesinin araştırılması gerektiğini anlatarak, ürünlerin özellikleri ve fiyatının kıyaslanması gerektiğini vurguladı.
Mağduriyetin önlenmesi için internet sitesinde satışa sunulan ürünün fotoğrafının saklanması gerektiğini belirten Ağaoğlu, şunları dile getirdi:
"Sanal sözleşme kabul edilip, sipariş verildiğinde ödemenin kapıdan yapılanı tercih edilmelidir. Mutlaka satışa konu ürünün fatura, irsaliye, garanti belgesi alınmalıdır. Kesinlikle telefonla siparişte kimlik ve kredi kartı bilgisi verilmemeli. Ürün teslimi esnasında, ambalaj görevlinin yanında açılarak teslim alınmalı. Sorunla karşılaşıldığında, teslim fişine bunun belgelenmesini sağlayacak kayıt yapılmalıdır.
Tüketiciler açısından en önemli unsurlardan birisi satın alınan ürünün hiçbir gerekçe gösterilmeden 7 günde iade edilebilmesidir. Tüketiciler bu hakkı kullanmak istediğinde firmayı telefonla aramakla yetinmemeli çünkü bunun hukuken kanıtlanması zor. Cayma kararı yazılı olarak firmaya e-posta, faks veya iadeli taahhütlü mektupla gönderilmelidir. Kredi kartıyla ödeme yapıldıysa, aynı anda bankaya da mutlaka yazılı şekilde başvurulmalıdır."
Ağaoğlu, mağduriyet halinde vakit kaybedilmeden tüketici sorunları hakem heyetlerine başvurulması gerektiğini sözlerine ekledi.
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.