Tarihi 18 Kasım 2017

Kadın mühendis aranıyor

Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) 'Türkiye'de Otomotiv Sanayiinde Kadın-Kadınları Otomotiv Dünyasına Çekmek ve Kariyer Yolunda Desteklemek' başlığı ile bir rapor yayımladı. OSD Genel Sekreteri Osman Sever tarafından açıklanan raporda, otomotiv sektöründe kadın istihdamına ilişkin çok önemli detaylar dikkati çekiyor. Yerli otomobil projesini hayata geçirdiğimiz böyle bir dönemde kuşkusuz kadın mühendislerin yerli otomobil üretiminde önemli pay sahibi olması bekliyorum. 2017 yılı başı verilerine göre, Türkiye'de beyaz yakalı otomotiv ana sanayinde çalışan kadın sayısının 2 bin 850 civarlarında olduğu tahmin ediliyor. Beyaz ve mavi yaka olarak baktığımızda ise 11 bin 700 bin kişilik bir kadın işgücü görüyoruz.
OSD üyesi 14 sanayici firmanın çatısı altında ise kadın-erkek toplamda 52 bin civarında çalışan sayısı mevcut.
Yan sanayiyi de eklerseniz bu sayıyı 5 ile çarpmamız gerekir. Otomotiv sektörü değer zincirine her bir ana sanayi istihdamı için bakıldığında, tedarik sanayinde çarpı 5; değer zincirindeki diğer unsurlarla da çarpı 5 etkisi oluyor. Otomotivin genelinde sonuç olarak ülkemizde toplamda 500 bin civarında insanın çalıştığını söyleyebiliriz.
Otomotiv sanayimiz son yıllarda yapılan yatırımlarla büyümeye devam ediyor.
2015-2016 dönemine bakıldığında sanayi tarafında istihdamın sektör genelinde artarak; 48 bin 800'den 53 bin 400'e çıktığını görüyoruz. Bu yıl da istihdamın artması öngörülüyor.

KARİYER FIRSATLARI FAZLA
Raporun detaylarına baktığımızda, otomotiv sektöründe kadınların ağırlıklı olarak ürün geliştirme bölümünde çalıştıkları görülüyor. Sektöre giren kadınların yüzde 57'si otomotiv sanayiinde devam edeceğini belirtiyor ve yüzde 62'si kendi kız çocuklarına tavsiye ediyor. Türkiye'de üst seviye yönetici hedefi olan kadınların oranı yüzde 56 iken, ABD'de bu oran yüzde 82 ve AB'de ise sadece yüzde 34. Ama onların bu konuda inançları bizim kadınlarımıza göre çok daha yüksek. Raporda Avrupa ve Amerika'da özellikle mühendislik tarafında yetişmiş insan kaynağı problemi yaşandığına dair tespitler var.
Bunda en önemli nedenlerin başında, mühendisliğe olan ilginin dünyada gittikçe azaldığı gösterilmiş. Türkiye'de otomotiv sanayiinde beyaz yakalılar içinde kadın çalışanların oranı yüzde 25 ve kadınların yüzde 57'si mühendislik bölümü mezunu. Kadınların sektördeki payının artması için büyük gayret var.
Ancak henüz hedeflere tam olarak ulaşılmamasının nedenini Ford Otosan İK Direktörü Nursel Ölmez Ateş ve Mercedes-Benz Türk İK Direktörü Betül Çorbacıoğlu, otomotiv sektörünün sadece erkeklerin çalışabileceği bir sektör olduğuna ilişkin önyargıdan kaynakladığını açıklıyor. Aksine Ateş ve Çorbacıoğlu sektörün kadın mühendislere ihtiyaç duyduğuna ve geniş kariyer fırsatları olduğuna dikkat çekiyor.