Her yönüyle Galataport meselesi - 2
Dünkü yazımda Galataport projesini eski ve yeni haliyle incelemiştim. Doğuş Grubu'nun 702 milyon dolara aldığı ihale ile 8 yıl önce teklif edilen 3.5 milyar euro (4.3 milyar dolar) tutarındaki ihalenin şartlarındaki farklılıkları yazdım.
Peki bu şartlar incelendiğinde bu rakam doğru rakam mı? Proje İstanbul'u güzelleştirecek bir proje mi?
Şunu belirtmek gerekir ki Galataport düzenlemesinin eskiye oranla bu kadar dar hale getirilmesinin, bana göre ne İstanbul'a ne Türkiye'ye bir yararı yok...
Geçen seferle kıyaslandığında iki şey çok doğru yapılmış...
Birincisi ödeme koşulları devlet açısından rasyonel ve kârlı hale getirilmiş... İkincisi de İstanbul Modern'in ve yine müze olacak Antrepo 4'ün binasının satılması haklı olarak engellenmiş...
İstanbul Modern gibi önemli bir çağdaş sanat müzesinin bu haliyle muhafaza edilmesi İstanbul için zorunluydu...
Peki konut izninin engellenmesi doğru mu? Orada Boğaziçi yalılarının dokusuna uygun yapılacak yalı daireleri asla yanlış bir proje olmazdı...
Galataport alanı buna son derece uygundu, inanılmaz bir manzara alanına hakimdi konutların yapılacağı yer...
Böylece ihalenin fiyatı birden katlanırdı. Üstelik bu yalı daireleri projesinden elde edilecek kaynakla Cankurtaran'dan Rumeli Feneri'ne, Kalamış'tan Anadolu Kavağı'na tüm sahil alanında yapılması gereken restorasyonlar ve güzelleştirmeler yapılabilirdi.
Hatta devletin kaynak kullanmasına da gerek yoktu...
Konut izni karşılığında, tüm İstanbul eski eserlerinin restorasyon mecburiyeti konsa bile tüm firmalar bu şartı havada karada kabul ederdi...
Rasyonel bir zihniyetle halkın vergilerinden tek kuruş harcanmadan tüm İstanbul'un güzelleştirilmesi mümkün olurdu...
Halen İstanbul hak ettiği temizlikte ve bakımlılıkta değil ve birey birey hane halklarının da bunu yapma imkanı çok kısıtlı... Toplu bir projeyle İstanbul'daki görüntü kirliliğinin düzeltilmesi şart...
Böyle bakıldığında, bu ödeme koşullarıyla 702 milyon dolar bu projenin hak ettiği rakamdır...
Bu ihale iptal edilmez...
Nitekim Özelleştirme İdaresi Başkanı da şöyle söylüyor...
"2005'teki ihalede ödemeler vadeli olarak öngörülmüştü...
Bizim şimdiki ihale şartnamemizde ise teklif edilen 702 milyon dolarlık rakam peşin olarak kabul edilir. Eğer bu belli bir süreye yayılacaksa vade farkıyla birlikte ödeme tahsil edilmiş olacak. Eğer biz bu ihalede ödemeyi 15-20 yıl sonra başlatacak olursak, o zaman bedel 200-250 milyon dolara düşmüş olacaktı."
Galataport düzenlemesi İstanbul için hayırlı olsun...
2005'ten sonraki süreçte olduğu gibi yargı vesayeti Türkiye'nin ilerlemesine artık dur demesin... İstanbul bir şeyler yapmayarak ve her şeyin çürümesini bekleyerek korunmaz ve güzelleşmez, çirkinleşir...