Bakan Akdağ, 6 ay önce başlatılan obezite farkındalık kampanyasını vatandaşların yüzde 94'ünün duyduğunu belirterek, "Kampanyayı duyanların 3'te 1'inin daha az yemek yediğini, 3'te 1'nin de egzersiz yapmaya başladıkları belirlendi. Kampanyayı medya ve gıda sektörüyle işbirliği içinde devam ettireceğiz" diye konuştu.
İŞTE 4 TEDBİR..
PORSİYONlAR KÜÇÜLECEK: Sağlık Bakanlığı, çocukların tükettiği abur-cubur ürünlerin ebatlarını ve gramajlarını küçültecek.
Gıda ve Tarım Bakanlığı ile ortak yürütülen çalışmalarda, gazlı ve şekerli içeceklerin şeker oranlarının düşürülmesi de planlanıyor. Sektör temsilcileri de bu düşünceye sıcak bakıyor.Obeziteye yol açan gıdaların gramajlarının düşürülmesi ve küçük paketlerde satılması da sektör temsilcilerinin kabul ettiği bir başka karar. Tüm gıda sektörü için tabağa konulan porsiyon oranı azaltılacak. Daha az yemek teşvik edilecek.
FAST-FOOD'A KIRMIZI ALARM: İki bakanlığın çalışmasına göre, piyasadaki ürünlerin sağlıklı-sağlıksız ayrımının yapılabilmesi için paketler üzerine uyarılar asacak. Sağlık için risk grubunda bulunan, aşırı tüketimlerinde obeziteye ve hastalıklara neden olan gıdalar kırmızı şerit, orta riskli grupta bulunanlar sarı, sağlıklı gıdalar da yeşil şeritle satılacak.Kırmızı şeritli ürünlerin altında ürünün sağlığa zararına ilişkin uyarılar büyük puntolarla ve anlaşılır şekilde yazılacak.
OBEZİTEYE VERGİ AYARI: Sağlıklı beslenmeyi teşvik için gıda vergileri ve yardımlar ile düşük maliyetli müdahaleler gündeme gelecek. Ayrıca obeziteye neden olan ürünlere ekstra vergi de gündeme gelebilecek.
FAST-FOOD'A REKLAM YASAĞI: Son olarak, RTÜK Kanunu'nda yer bulan fastfood reklam yasağının uygulanması başlatılacak. Sağlık Bakanlığı'nın belirlediği kırmızı işaretli sağlıksız ürünler RTÜK'e bildirilecek. Bu ürünlerin reklamları çocuk programlarında yayınlanamayacak.
RTÜK yetkilileri, söz konusu yasak için her türlü yasal alt yapının mevcut olduğunu ancak ilgili kuruluşlardan hangi ürünlere yasak uygulanacağı ilişkin düzenleme beklediklerini söyledi.
(Safure Cantürk/Sabah)