Krizi yasakladı, zirveye çıktı

Mercedes’in yaptığı müşteri memnuniyeti araştırmasında zirveye çıkan Diyarbakır merkezli Gelecek Otomotiv, kısa sürede önemli başarılara imza attı. 2009’daki küresel krizde iş yerinde “kriz” kelimesini yasaklayan şirketin Yönetim Kurulu Başkanı Hekim Toloğ, bu sayede hedeflerini %220 aştıklarını ve herkes işçi çıkartırken kendilerinin eleman aldıklarını söyledi. Fortune Dergisi, Gelecek Otomotiv’i 2011 yılında Türkiye’nin en büyük 253. şirketi olarak gösterdi

takvim.com.tr takvim.com.tr
Giriş Tarihi :26 Eylül 2012 , 00:00 Güncelleme Tarihi :26 Eylül 2012 , 18:03
Krizi yasakladı, zirveye çıktı

İÇİNDEKİLER

Şırnak'ta dünyaya gelen ve bir süre gümrük işi ile uğraştıktan sonra otomotiv sektörü ile ilgilenmeye başlayan Hekim Toloğ, Diyarbakır'da ilklere imza atıyor. 2006 yılında kuruluşunu gerçekleştirdiği Gelecek Otomotiv'i Türkiye'nin en başarılı 253. şirketi yaparak zoru başaran Toloğ, Mercedes Benz tarafından yapılan; dünyadaki bütün şubeleri kapsayan ve müşteri memnuniyeti kriterlerini (CSI – Customer Satisfaction Index) baz alan değerlendirmeler sonucunda Gelecek Otomotiv ile Müşteri Memnuniyeti Ödülü'nü alır. 2009 krizinde birçok şirket frene basarken Gelecek Otomotiv, hedeflerinin %220 üstüne çıkar ve Türkiye'nin en büyük 500 şirketi arasında 433. sırada yerini aldı. 2010 yılında 69 sıra atlayarak 364'üncü, 2011 yılında 111 sıra atlayarak 253'üncü olmayı başarır. Bu başarılarını vergi ödemelerine de yansıtan Gelecek Otomotiv, 2011 yılında Diyarbakır'da çok az bir farkla vergi rekortmenliğinde 2. olur. Gelecek Otomotiv'in kurucusu ve Yönetim Kurulu Başkanı Hekim Toloğ, şimdiye kadar sergiledikleri başarıların bir başlangıç olduğunu ve 2015 yılına kadar Türkiye'nin en iyi 100 şirketinden biri olmayı hedeflediklerini belirtiyor.

Sürpriz telefon

Gelecek Otomotiv'in hızla büyüyen bir şirket olmasında en büyük pay kuşkusuz Yönetim Kurulu Başkanı Hekim Toloğ. İş hayatına gümrükleme faaliyetleri ile giren Hekim Toloğ, daha sonra kısa bir süre otomotiv işi yapıyor. 2001 yılında bu sektörü bırakarak nakliye sektörüne yöneliyor. Ancak nakliye sektöründe aradığı heyecanı bulamayan Toloğ, 2006 yılında tekrar otomotiv sektörüne dönüyor ve yeni dönemde başarıdan başarıya koşuyor. Gelecek Otomotiv'i kurmadan önce çeşitli otomotiv firmaları görüşen ve istediğini bulamayan Hekim Toloğ'a beklediği teklif dayısından geliyor. Hekim Toloğ'un dayısı, Diyarkabır'ın saygın iş adamlarından Mücahit Can'ın Mercedes Bayiliğini yürütmek için ortak aradığını haber veriyor ve görüşmesi için Diyarbakır'a davet ediyor. Mücahit Can'la görüştükten sonra 45 dakikada 7 milyon Euro'lık yatırımın altına imza atan Toloğ, bayiliği alış hikayesini şu şekilde anlatıyor: "Canlar Holding'i kurucusu Diyarbakır'ın saygın işadamlarından Mücahit Can benim sevdiğim ve değer verdiğim bir kişidir. Kendisi ile bir sabah kahvaltısında buluştuk. 45 dakikada Mücahit beyle el sıkıştık ve 7 milyon Euro yatırım kararı altık. Neden bu kadar büyük bir yatırım kararını bu hızda aldık, o zaman bunu Mücahit bey de merak etti. Oysa ben bölgeyi ve otomotivi iyi biliyordum. Daha önceleri otomotiv işi ile uğraşırken her türlü araştırmayı yapmış ve çok sayıda fizibilite raporu hazırlamıştım. Bizimki bilinçsizce atılan bir imza değildi."

Gelecek Malatya ve Erzurum'la büyüyor

Dünyanın en zor bayilik veren kurumunun Mercedes Benz olduğunu söyleyen Toloğ hazırladığı fizibilite raporları, yatırım planı ve geleceğe yönelik vizyonu ile Mercedes yetkililerini etkilediğini ve bayiliği çok rahat bir şekilde aldığını belirtiyor. Mercedes Benz'den Diyarbakır bayiliğini aldıktan sonra Gelecek Otomotiv A.Ş'yi kurduğunu söyleyen Toloğ; "Diyarbakır'dan sonra Mercedes Benz'in önce Malatya ardından da Erzurum bayiliklerini de aldık. Sergilediğimiz başarılı performans Mercedes yetkililerini etkilemiş olacak ki; bu bayilikleri alırken çok rahat mesafe kat ettik. Hatta Diyarbakır'daki başarımızdan sonra Erzurum Bayiliği Mercedes tarafından bize teklif edilmiştir. Erzurum bayiliği hususunda birçok kişi bize almamamız hususunda uyardı. Çünkü o bölge de başarılı olamayacağımızı düşünüyorlardı. Ama ben bu işe inanmıştım. Bütün riskleri göze alarak bayiliği aldım ve Erzurum bugün bölgenin en başarılı bayilerinden bir tanesi haline geldi" dedi.

Türkiye'ye ilk ödül

2008 yılında Mercedes-Benz, Almanya'da müşteri memnuniyeti kriterlerini (CSI – Customer Satisfaction Index) baz alarak yaptığı değerlendirmeler sonucunda Müşteri Memnuniyeti Ödülü'ne Türkiye'den Gelecek Otomotiv'i layık gördü. Türkiye'de ilk defa bir firma bu ödülü alırken Toloğ yaşadığı ilginç hikayeyi şöyle anlatıyor: "2008 yılında Mercedes'in 3 bin bayisi arasından bu ödülü aldık. Avusturya-Salzburg'ta dünyanın çeşitli yerlerinden gelmiş 3 bin Mercedes bayinin toplandığı bir etkinlik düzenlendi. Biz de Türkiye ekibi olarak oraya salondaki yerimizi aldık ama her ülkeyi ayrı ayrı oturturlarken beni Mercedes Benz Yönetim Kurulu'nun yanına oturttular. Ben de oturma düzeninde bir yanlışlık yapıldığını düşünerek tedirgin oldum. Meğerse ödül alacakmışız ondan oraya oturtulmuşuz. Tören başlayınca önce Türkiye, sonra Diyarbakır, sonra Gelecek Otomotiv ve son olarak beni ismen anons ettiler. Mutluluktan yürüyemez oldum. Kürsüye çıktım ve Türkiye adına o ödülü aldık. Tabii bu ödül sadece bizim değil bütün Diyarbakır'ın ödülüdür."

Krizi fırsata dönüştürmenin yolu

Gelecek Otomotiv'de kriz döneminde yaptığı doğru yatırımlarla dikkatleri üzerine çeken Toloğ, krizi nasıl fırsata çevirdiklerini şöyle anlattı: "Erzurum ve Malatya bayiliklerini alırken ülke olarak krize girdik. Ülkede herkes kriz ve olumsuz piyasadan bahsediyordu. Bir sabah toplantıda müdürlerimi bir araya topladım ve kriz sözcüğünü yazışmalarında kullanan kişinin iş akdini fesh edeceğimi söyledim. Hemen Mercedes'e de bir yazı yazdım ve bizimle yaptıkları yazışmalarda onların da bu şekilde göndermesini rica ettik. Neticede krizde hedeflerimizin %220 üstüne çıktık. Kriz döneminde herkes elemanlarını ücretsiz izine çıkarırken biz 18 kişiyi işe aldık. Aynı zamanda krizde işçilerine zam yapan tek bayi biz olduk. Kriz yılında Mercedes bayileri arasında cirosunu yükselten tek bayi yine biziz. Ertesi yıl ciromuzu %100 artırdık."

Başarının sırrı çalışanlarının mutluluğu

Başarıdan başarıya koşmaya devam eden Gelecek Otomotiv'in Yönetim Kurulu Başkanı Hekim Toloğ'un başarısının sırrını da şu cümlelerin altında yatıyor: "Benim için gelirden önce çalışanlarımın mutluluğu önemli. Benim şu anda 289 çalışanım var; ama mutsuz çalışanım yok. Biz bu işe başlarken bütün sistemimizi bunun üzerine kurduk. Bütün çalışanlarımı ismen biliyorum ve tanıyorum. İşyerine geldiğimde çalışanlarımın hepsi ile tokalaşamasam da en kötü bir göz temasım oluyor. Bütün ekip buna inanarak çalışıyor. Çalışanlarımın mutluluğu artıkça benim de motivasyonum artıyor. Bize en büyük hazzı başarı veriyor. Biz başarıyı yakaladığımızda para kazanacağımızı çok iyi biliyoruz. İşlerin en kötü olduğu dönemde bile 'işler çok güzel' diyoruz. Çünkü pozitif düşünüyoruz. Bizim için diğer bir önemli nokta karnımızın doyduğu kentimiz. Bu bölgeden kazandığımız parayı başka bölgelere götürmek yerine yine Diyarbakır'a yatırım yapmak için kullanıyoruz. Bölgenin gelişiminin ve ekonomik refahının artmasına katkıda bulunuyoruz" dedi.

DenizBank işine saygı gösteriyor

Hekim Toloğ, finans hususunda da DenizBank'la çalışmayı tercih ettiklerini de sözlerine ekliyor. Şirketlerin çeşitli dönemlerde sıkıntılar yaşadığına değinen Hekim Toloğ, birçok şirketin zor günleri bankaların finansal desteği ile aştığının altını çizdi. Kendilerinin ise herhangi bir finansal zorluk yaşamamalarına rağmen bankalarla çalıştıklarını belirten Toloğ, tercihlerinin ise neden DenizBank olduğunu şu sözlerle anlattı: "Bugün firmaları ayakta tutanlar ve firmaların önünü açanlar bankalardır. Biz de işini kim seviyorsa onu seçiyoruz. DenizBank'taki arkadaşların işlerini çok sevdiklerine şahit olduk. 'İşini seven insan başkasını da sever. İşine saygısı olan başkasına da saygı gösterir' diyerek biz DenizBank'ı tercih ettik."