TÜKETİCİYE İADE
İlçe Hakem Heyeti'ne müracaat eden S.B, kendisine bilgi verilmeden ferdi kaza sigortası yapılarak poliçesi düzenlendiğini belirtti. Talebin yerinde olduğu kanaatine varan hakem heyeti, bankanın kestiği sigorta ücretinin iadesini kararlaştırdı. Bankanın hakem heyetinin kararı üzerine hesaptan kesilen 106.31 lirayı iade ettiği öğrenildi.
Bankaların Müşteri Numaraları
Ziraat Bankası 444 00 00,İş Bankası 444 02 02,Akbank 444 25 25,Yapı-Kredi 444 0 444,Finansbank 444 0 900,Bank Asya 444 1 500,Garanti Bankası 444 0 333,Halkbank 444 0 400,Vakıfbank 444 0 724,Türkiye Finans 444 2 444,Albaraka Türk 444 5 666,TEB 444 0 666
HESAP İŞLETİM ÜCRETİ NASIL GERİ ALINIR? NEREYE BAŞVURULMALI?
Tüketicilerin, bu konuda hiç kimseyi aracı kılmasına ya da hizmet almasına gerek olmadığını söyleyen Güllü, "Yapılması gereken son derece basit ve kolaydır. Tüketici geçmişe dönük 10 sene içinde hesap işletim ücreti kesilmişse, yazılı şekilde bankalardan dekontlarını isteyerek bu kesintilerin iadesini talep etmelidir. Bankaların olumsuz cevap vermeleri ya da cevap vermemeleri halinde Tüketici Hakem Heyetlerine, internet üzerinden veya dekontlarıyla bir dilekçe ile ilçe kaymakamlıklarına giderek başvurmalıdır" dedi.
KREDİ KARTI KULLANANLAR DİKKAT!
Kredi kartı kullananlar için bankalardan sürekli teklifler geliyor, 'taksit, erteleme, öteleme...' Bunların her birinde faiz ve ücret tuzağı var, dikkat edin. Peki kredi kartı kullananlar neler dikkat etmeli? Harcama yapılırken nelerden uzak durulmalı?
Kredi kartı deyince hemen herkesin bir hikayesi bulunuyor. Çevremde kimi dinliyorsam bir dönem bu batağın içine düşmüş. Kimisi ise hâlâ bu batağın içinde banka avukatlarıyla cebelleşiyor.
Kimisi ise idari takip denilen duruma düşmüş, ödediği miktarlar faizi ancak karşılıyor. Bütün bunları yaşamamızda öncelikle sorumluluğu kendimizde aramalıyız. Kabul edelim ki kartları bilinçli kullanmıyoruz.
Bu arada karşımıza çıkarılan tuzaklara da kolayca kapılıyoruz. Dünkü yazımızda 'asgari ödeme tuzağı'nı örnekleriyle anlatmıştık.
Eğer borcunuzun tamamını ay sonunda ödemez asgari tutarı ödeyerek borçtan kurtulduğunuzu sanırsanız artık faiz sarmalının içine giriyorsunuz.
BANKALAR BOŞ DURMUYOR
Ne kadar bilinçli kullanırsak kullanalım bankalar hemen yeni bir ürün ile karşımıza çıkarak bizi bu faiz sarmalına çekiyor.
Asgari ödeme tuzağından kurtuldunuz diyelim bu kez karşınıza 'taksit yapalım', 'öteleyelim' gibi tekliflerle çıkıyorlar. Bu 'cazip' tekliflere kapılırsanız yine bankayla uzun süreli bir faiz borç ilişkisine girmiş oluyorsunuz.
TUZAK 1
Her alışverişten sonra bankadan 'Bu harcamayı taksitlendirebilirsiniz' mesajı alıyorum. Avantajı var mı? Telefona gelen mesajı okuyunca haklı olarak, 'Vay be bankam beni düşünüyor, borcumu kolaylaştırıyor' diyorsunuz.
Hemen her hizmeti parayla yapan, vatandaştan aldığı ücret gelirleri her yıl milyarları bulan bankaların, sizin işinizi bedava kolaylaştırması düşünülebilir mi? Meseleyi örnekle anlatalım. 600 liralık bir alışveriş yaptınız. Banka da 'taksitlendirelim' mesajı gönderdi. Bunu kabul edip, 6 taksite böldürdünüz. Ayda 100 lira ödeyeceğinizi sanıyorsunuz. Ama öyle değil...
● Önce sizden belli bir miktar parayı peşin olarak 'ücret' adı altında kesiyor.
● 600 liralık borcunuza taksitlendirme faizini de (% 1.50-6.5) işletiyor.
● Her ay 100 lira ve faizi ekstreye yansıtıyor.
● Eğer toplam borcunuzu kredilendiriyorsanız yani asgari tutarı ödüyorsanız bu borç ikinci kez faize giriyor.
● Faiz dışında KKDF ve BSMF ödemeleri de ekleniyor.
● Toplamda 600 liralık borcu, faiz ve ücretlerle 750 lira olarak ödüyorsunuz.
● Uygulanan faiz hem kart faizinden hem de diğer mevduat faizlerinden daha fazla.