8 TRİLYON $'LIK YATIRIM
Tarihî İpek Yolu'nun canlandırılması amacıyla geçtiğimiz yıllarda "Bir Kuşak Bir Yol" projesi hayata geçirildi. Çin'in önderliğinde hayata geçen proje için 8 trilyon dolar yatırım yapılması öngörülüyor. Türkiye, projede "Orta Koridor" olarak adlandırılan güzergâh üzerinde yer alıyor. Türkiye'nin projedeki yatırım tutarı da 40 milyar doları bulacak. Türkiye, "Bir Kuşak Bir Yol" projesinde jeopolitik konuma sahip. Yavuz Sultan Selim ve Osmangazi Köprüleri, 18 Mart Çanakkale Köprüsü, Marmaray ve Avrasya Tüneli gibi mega projeler "Bir Kuşak Bir Yol" projesinin mihenk taşlarını oluşturuyor.
VİZYONSUZLARIN HEDEFİNDEKİ DEV PROJELER DÜNYAYI SIRTLAYACAK
Son dönemde hayata geçen ancak geçiş garantisi, maliyetler gibi işin tabiatında bulunan unsurlarla sürekli muhalefet tarafından hedef alınan dev ulaşım projeleri, bugün Türkiye'yi bölgesinde küresel ticaret üssü hâline getiriyor. Bakü-Tiflis-Kars demir yolu hattının tamamlanması, Tarihî İpek Yolu'nun yeniden canlandırılması için önemli bir adım oldu. Geçen yıl Türkiye'den Çin'e ilk ihracat treni kaldırıldı. Marmaray'dan kalkan tren iki kıta, iki deniz ve beş ülke geçerek 10 günde yükünü Çin'e ulaştırdı. Böylece Çin'e demir yolu ile ilk kesintisiz ihracat gerçekleşmiş oldu. Bugün söz konusu seferler belli bir rutinde devam ediyor. Öte yandan 2019 yılının sonlarında da, Çin'in Xi'an şehrinden yola çıkan tren, Marmaray'ı kullanarak Avrupa'ya geçmişti. "China Railway Express", onlarca ülkeyi aşarak Prag'a varmıştı. Uzak Asya ile Batı Avrupa arasındaki yük taşımacılığı, ortalama 18 güne kadar geriledi. Bu arada 1915 Çanakkale Köprüsü'nün de tamamlanmasıyla Çin'den Londra'ya uzanan ticaret yolu daha da güçlenecek. Proje, "Bir Kuşak Bir Yol Projesi" çerçevesinde Türkiye'nin öncülük ettiği "Orta Koridor" girişiminin en önemli parçası olacak.
SÜVEYŞ'TE KAPANMA, LNG SEVKİYATINI VURDU
Geçen sene Katar'dan Avrupa'ya Süveyş Kanalı üzerinden, haftada ortalama beş adet olmak üzere toplam 260'a yakın LNG yüklü gemi gönderildi. Süveyş Kanalı, küresel LNG ticaretinin yüzde 8'ini oluşturuyor. Kanalda karaya oturarak deniz trafiğinin durmasına sebep olan dev gemiyi kurtarma çalışmaları devam ederken, kanalın birkaç hafta boyunca kapalı kalma ihtimali, Avrupa'ya giden LNG kargoları için büyük risk oluşturuyor. Hâlihazırda nisanın ilk haftasında Avrupa'daki LNG terminallerine varması planlanan ancak şu anda Süveyş Körfezi'nde bekleyen üç dolu LNG gemisi bulunuyor. İki haftalık kapanmanın, 2 milyon metreküp LNG sevkiyatını durdurması ve bunun da Avrupa'ya enerji arzında sıkıntılara sebep olabileceği belirtiliyor.