Facebook, Google, Twitter, Instagram gibi sosyal paylaşım ağları ve internet aracılık hizmeti sunan dijital platformları reklam konusunda incelemeye alan Rekabet Kurumu şimdi de yasal düzenleme için kolları sıvadı. Dijital pazardaki rekabet sorunlarının tespiti ve mevzuat hazırlıkları için çalışma grubu kuruldu. Chicago Üniversitesi'nde ekonomi profesörü olan Ufuk Akçigit'ten danışmanlık alacak olan kurum, Avrupa Birliği, İngiltere, Almanya, Avustralya, Japonya ve Hindistan'daki mevzuat düzenlemelerini de inceleyecek.
PAZAR YERİNE DE İNCELEME
İlk aşamada dijital piyasalarla ilgili analizler yapılacak. Hangi piyasalarda rekabetçi endişelerin olabileceği belirlenecek. Ardından dijital platformların veri toplama şekli, veriler toplanırken şeffaflık sağlayıp sağlamadığına bakılacak. Platformların sahip olduğu veri, veri toplama ve kullanma yöntemleriyle yol açtığı rekabet sorunlar analiz edilerek, bu şirketlere veri paylaşımı gibi yükümlülükler getirilebilecek.
Sabah'ın haberine göre, E-pazar yeri platformları da incelenecek. Bu platformların rakipleri, tüketicileri ve ticari kullanıcıları bakımından rekabet ihlallerine neden olup olmadığına bakılarak piyasanın sağlıklı işlemesi için mevzuat düzenlemeleri yapılacak.
VERİYİ KULLANAN YANAR
Dijital platformlarda kendini kayırma, manipülasyon gibi adil olmayan uygulamalarla, aşırı veri toplanması ve bunun başka amaçlarla kullanılması gibi konular da mevzuat çalışmasıyla engellenecek. Yasal düzenlemenin bir yıla kadar tamamlanarak Meclis'ten çıkarılması öngörülüyor.
Daha önce dijital platformların ellerindeki verileri başka amaçlarla kullandıklarına dair çok sayıda skandal gündeme gelmişti. Rekabet Kurumu'nun düzenlemesi bu ihlallerin de önüne geçecek.