Hayaldi gerçek oldu

153 senelik rüya gerçekleşti. Asya ve Avrupa'yı denizin altından birbirine bağlayan tüp geçit hizmete girdi. Erdoğan, Marmaray'ın açılış kurdelesini keserken, asrın projesi için "Cumhuriyeti taçlandırdı" diye konuştu

takvim.com.tr takvim.com.tr
Kaynak GAZETE
Giriş Tarihi :30 Ekim 2013
Hayaldi gerçek oldu
İstanbul Boğaz'nda dün tarihi bir gün yaşandı. Avrupa ve Asya kıtalarını denizin altından birleştiren Marmaray projesinin tüp geçidi, Cumhuriyet'in 90. yılında Cumhurbaşkanı Abdullah Gül, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan ile birçok yerli ve yabancı liderin katılımıyla hizmete açıldı. Binlerce vatandaşın katıldığı Üsküdar'daki açılış töreninde ilk olarak, İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş daha sonra da Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım konuştu.

HEPİMİZİN ESERİ MARMARAY
Yıldırım'ın ardından sırasıyla Romanya Başbakanı Victor Ponta, Japonya Başbakanı Shinzo Abe ve Somali Devlet Başkanı Hasan Şeyh Mahmud söz alarak projeyle ilgili övgü dolu sözlerde bulundu. Konuk liderlerin konuşmasının ardından Başbakan Erdoğan kürsüye çıktı. Erdoğan şöyle konuştu: "Bizi sevsin ya da sevmesin İstanbul ve Türkiye'deki her kardeşim, gönül rahatlığı içinde bu büyük yatırımla gurur duysun. Cumhuriyetimizin 90'ıncı kuruluş yıldönümünü Marmaray ile taçlandırırken, inşallah, 100'üncü kuruluş yıldönümünü daha büyük, daha gurur verici eser ve yatırımlarla kutlayacağız. Hükümet olarak, 11 yıl boyunca ulaştırma yatırımlarına ağırlık verdik; 'Yol medeniyettir' dedik. Cumhuriyet tarihinde 6 bin 100 km. bölünmüş yol yapılırken 11 yılda 17 bin km. yol ilave ettik. Marmaray, hepimizin eseri, milletimizin eseri, ülkemizin eseridir"



VATMAN CUMHURBAŞKANI
Törende son olarak konuşan Cumhurbaşkanı Abdullah Gül ise "Marmaray, sadece İstanbul için değil, dünya için sayılı projelerden birisidir. Büyük projeler önce hayal edilir, sonra ideal haline gelir. İş bilen, kararlı, vizyon sahibi insanlar da bu hayalleri gerçekleştirir" diye konuştu. Konuşmaların ardından liderler Marmaray'ın ilk seferini gerçekleştirmek için trene geçti. Vatman koltuğuna Abdullah Gül oturdu ve ilk seferi bizzat kendisi yaptı.

İŞTE MARMARAY'IN AÇILIŞINDAN İLK GÖRÜNTÜLER

DUALARLA AÇILDI
Asrın projesinin açılış töreninde protokol konuşmaları sonrası kurdele kesme merasimi yapıldı. Cumhurbaşkanı Gül, kurdela keserken, konuk devlet adamlarını "All together" (Hep birlikte) diyerek davet etti. Kurdela kesimi sırasında Diyanet İşleri Başkanı Prof. Dr. Mehmet Görmez dua yaptırdı. Protokol de Fatiha okudu. Dua okunurken Japon Başbakan Shinzo Abe de ellerini açarak duaya eşlik etti.

ÜSKÜDAR-TOKYO NEDEN OLMASIN
Açılış öreninde konuşan Japonya Başbakanı Shinzo Abe, "Şimdi de Tokyo'dan kalkıp İstanbul'dan geçip Londra'ya uzanan bir hızlı tren yolunun hayal edelim" dedi. Başbakan Erdoğan da konuşurken lafı bu sözlere getirdi. Erdoğan "Değerli mevkidaşım güzel bir şey söyledi: 'Japonya ile İstanbul'u birleştirmek!' Tokyo, Pekin, Londra, Üsküdar... Olur mu olur. Marmaray tüm dünyanın projesidir" dedi.

İKİ KITA 4 DAKİKA
Dünyanın en derin tüp geçidinin açılış töreninde Üsküdar'da büyük hazırlıklar yapıldı. Büyük led ekranların bulunduğu alanın girişine, dev Türk bayrağı ile Atatürk, Abdullah Gül ve Recep Tayyip Erdoğan'ın posterleri asıldı. Tünelin girişine ise "Asrın Projesi, Cumhuriyetimizin 90. yılında İstanbul'a armağan olsun", "Üsküdar'dan iki kıta 4 dakika, teşekkürler Büyük Usta" yazılı afişleri asıldı.

15 GÜN ÜCRETSİZ
Marmaray açılış kurdelası kesilirken, Cumhurbaşkanı Abdullah Gül, bayramlarda köprülerin ücretsiz olduğunu hatırlattı. "Hiç değilse, böyle asrın projesi için bir iyilik düşünüyorsunuzdur" dedi ve Başbakan Erdoğan'a mikrofonu uzattı. Erdoğan da "Buranın bereketi bayağı iyi. Gerçi 5 milyar doları neredeyse bulan bir yatırım. Bu açılışta sayın bakanım da hemen notunu alsın, 15 gün burayı ücretsiz yapalım" dedi.

M.Ö. M.S.
Marmaray açılışında konuşan Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, tarihe geçecek bir açıklamada bulundu. Bakan Yıldırım, "Artık İstanbul, Marmaray'dan önce (M.Ö.) Marmaray'dan sonra (M.S.) diye anılıyor. Marmaray, Türk milletinin hayalinin gerçekleştiği projedir" dedi.

DÜNYA MEDYASI İZLEDİ
Töreni bir gazeteci ordusu izledi. Türk medyasının yanı sıra Japon basınından da yoğun katılım oldu. Uluslararası basın kuruluşları da töreni takip etti. Açılış töreni 15 ülkede canlı olarak yayınlandı. BBC'nin ise aynı esnada Taksim'de çıkan olaylar yerine töreni yayınlaması dikkatlerden kaçmadı. Polisler ve gazetecilerin de aralarında yer aldığı görevliler, tören alanından çıkarılarak, bomba uzmanlarınca arama yapıldı.

153 YILLIK RÜYA
Asrın projesine kavuşmak öyle kolay olmadı. Zira bu 153 yıllık bir rüyaydı. İstanbul Boğazı'nın altından geçecek bir demiryolu tüneli ile ilgili ilk düşünce 1860 yılında Sultan Abdülmecid tarafından dile getirildi. 1902 yılında ilk tasarım geliştirildi. 1987'de ise ilk geniş kapsamlı fizibilite etüdü yapıldı. Ve 1999 yılında Türkiye ve Japon Uluslararası İşbirliği Bankası (JBIC) arasında anlaşma imzalandı. İlk kazma ise Mart 2004 yılında vuruldu.

REKORLUK YATIRIM
Marmaray'ın ilk istasyonu Ayrılıkçeşme, Kadıköy-Kartal-Kaynarca metro hattıyla entegre hale getirilecek. Yolculuk süresi; Gebze ve Halkalı arası 105 dakika, Bostancı ve Bakırköy arası 37 dakika, Söğütlüçeşme ve Yenikapı arası 12 dakika, Üsküdar ve Sirkeci arası 4 dakika olacak. Proje ile tek yönde saatte tam 75 bin, günde ortalama 1 milyon 200 bin yolcu taşınacak. Marmaray'da bilet fiyatları ise şehir içi ulaşımda olduğu gibi 1.95 lira olarak belirlendi. Vatandaşlar İstanbulkart'ı da Marmaray'da kullanabilecek. Açılışın ardından Marmaray'ın işletmesi, TCDD Genel Müdürlüğü'ne devredilecek.

PARA BASACAK
Marmaray, Hazine'nin de kasasını dolduracak. Buna göre, İstanbul Boğazı'nın altından yapılacak seferlerden günlük yaklaşık 2.4 milyon lira gelir elde edilecek. Öngörülen rakamlar gerçekleşirse, Boğaz'ın zeminine yatırılan 8 milyar lira bu hesapla yaklaşık 9.4 yılda amorti edilecek.

DÜNYANIN EN İYİSİ İNŞA ETTİ
Asrın projesini yapan Japon firma Taisei, dünyanın en büyük inşaat şirketleri arasında yer alıyor. Özellikle dev projelerin altına imza atan 130 yıllık şirket, daha önce Marmaray'da kullanılan tüp geçidin 12 benzerini hayata geçirmişti. Özellikle batırma tekniği ile yapılan su altı tünellerde dünyada rakipsiz olan firma Tayvan, BAE, ABD, Katar, Malezya, Endonezya, Mısır, Hindistan, Vietnam, Sri Lanka, Tayland ve Türkiye'de faaliyet gösteriyor ve 9 bin çalışanı bulunuyor.

SAYILARLA MARMARAY
Toplam İstasyon ........39
Yerüstü İstasyon ........36
Yeraltı İstasyon .......... 3
Hat Uzunluğu....76.3 km
Boğaz Tüp Geçişi ..13,6 km
Çalışan mühendis ..1343
Beton ..........870.000 m3
Demir ....145 bin 500 ton
Ray ............27.800 metre
Yatırım ......5.5 milyar TL

Hasan AY - Mesut ER - Zeynel YAMAN - Recai KÖMÜR - Erdoğan YAPIK - İlhami YILDIRIM - Murat ŞENGÜL