Hiçbir şey eskisi gibi olmayacak! Panama Kanalı'nda kuraklık krizi! Tüm dünyaya tehlike alarmı! Altın, petrol, gümüş fiyatları...

Dünya çapında hayati bir geçiş güzergahı olan Panama Kanalı, şu anda kuraklık nedeniyle tehlikeli sularda seyrediyor. Birden fazla geminin kanal girişinde bekleyişe geçmesi, küresel ticaretin durağanlaşma riskini beraberinde getiriyor. Peki, altın, gümüş ve petrol nasıl etkilenecek? İşte detaylar...

Giriş Tarihi :22 Ağustos 2023 , 08:57 Güncelleme Tarihi :22 Ağustos 2023 , 08:58
Hiçbir şey eskisi gibi olmayacak! Panama Kanalı’nda kuraklık krizi! Tüm dünyaya tehlike alarmı! Altın, petrol, gümüş fiyatları...

İÇİNDEKİLER

Dünyanın en kritik su yollarından biri olan Panama Kanalı, alarm verici bir durumla karşı karşıya. Kuraklık nedeniyle kanal girişini zorlaştıran manzaralar, bir yolcu uçağının penceresinden yakalanan görüntülerde açıkça görülüyor. Körfezde sıraya giren onlarca gemi, kanalın geçişine izin verilmemesi nedeniyle hareket edemiyor. Emita fiyatlarını etkileyeceği belirtilen durum için alarm verildi. Peki, altın, gümüş ve petrol nasıl etkilenecek? İşte detaylar...

PANAMA KANALI'NDA KURAKLIK KRİZİ!

Kuraklık, kanalın işleyişini ciddi biçimde etkiliyor. Kanalın özelliği, deniz seviyesinden 28 metre daha yüksekte yer alması ve sıvıların dengesi yasasından yararlanılarak gemilerin yavaşça yükseltilmesi ve aynı prensibe göre diğer tarafa indirilmesidir. Ancak şu anda kuraklık yüzünden bu mekanizma zorlanıyor.

Panama Kanalı'nı vuran kuraklık sonucunda, kanala giremeyen birçok gemi körfezde demir atmış durumda. Bu manzaraları yansıtan bir yolcu uçağından çekilen video, gemilerin kanal girişine giremediğini net bir şekilde gösteriyor.

Kuraklıkla birlikte ortaya çıkan endişe, küresel ticaretin durumunu ciddi şekilde etkiliyor. Emtia fiyatlarının yükselmesi beklentisi, yaşanan kuraklığın küresel ticaretin akışını nasıl etkileyeceğine dair ciddi endişeleri gündeme getiriyor.

HAYATİ ÖNEMDE

Panama Kanalı, Körfez ve Doğu Kıyısı limanlarına giden ABD nakliyatçıları için kritik bir ticaret bağlantısı. ABD, Panama Kanalı trafiğinin yaklaşık yüzde 73′ünü temsil eden toplam ABD emtia ihracat ve ithalat konteynırları ile Panama Kanalı'nın en büyük kullanıcısı. Tüm ABD konteyner trafiğinin yüzde kırkı, her yıl yaklaşık 270 milyar dolarlık kargo ile kanaldan geçiyor.

ALTIN, DOLAR VE PETROL NASIL ETKİLENECEK?

Altın ve petrol gibi değerli madenler ve kaynaklar, dünya ticaretinde önemli bir rol oynar. Eğer Panama Kanalı'ndaki kuraklık altın ve petrol taşımacılığını etkilerse, taşıma kapasitesinin azalması ve maliyetlerin yükselmesi gibi faktörler, bu malların ticaretini etkileyebilir. Eğer gemiler daha az yük taşıyabiliyorsa, birim başına taşıma maliyeti yükselebilir ve bu da altın ve petrol ticaretini pahalı hale getirebilir. Ayrıca, ticaret akışının yavaşlaması veya alternatif rotaların kullanılması, tedarik zincirlerini etkileyebilir.

ALTIN FİYATLARI ARTACAK

Altın gibi kıymetli metaller genellikle güvenli liman varlıkları olarak kabul edilir ve yatırımcılar ekonomik belirsizlik veya riskli dönemlerde bu tür varlıklara yönelebilirler. Eğer Panama Kanalı'ndaki kuraklık uluslararası ticareti olumsuz etkilerse, bu durum küresel ekonomik belirsizliği artırabilir ve altın gibi güvenli liman varlıklarına olan talebi artırabilir. Talepteki artış, altın fiyatlarının yükselmesine neden olabilir.

PANAMA KANALI NEREDE?

Panama Kanalı, Orta Amerika'nın en güney ülkesi Panama topraklarında yer alır ve Atlas Okyanusu ile Büyük Okyanus'u birbirine bağlayan su kanalıdır.

PANAMA KANALI ÖZELLİKLERİ

Coğrafi Konum: Panama Kanalı, Panama'nın Orta Amerika'daki en dar noktasında yer alır. Kolombiya ile Kosta Rika arasında uzanır.

UZUNLUK VE GENİŞLİK: Toplam uzunluğu yaklaşık 80 km'dir. Kanal, Gatun Gölü ve Miraflores Gölü gibi yapay göllerden oluşur. En dar noktası olan Culebra Kesimi'nde, yaklaşık 300 metreye kadar genişliği vardır.

GEÇİŞ SİSTEMİ: Kanal, gemilerin farklı deniz seviyeleri arasında geçiş yapmasını sağlayan bir dizi kapı ve sistemden oluşur. Üç ana geçiş bölgesi vardır: Atlantik Okyanusu'ndaki Limon Körfezi, Gatun Gölü ve Pasifik Okyanusu'ndaki Balboa Körfezi.

KAPILAR: Kanal'da gemileri yükseltip alçaltmak için kullanılan kapılar, eklüzler olarak adlandırılır. Kanal'da toplam 6 adet eklüzs sistemi bulunur: üç adet Atlantik tarafında ve üç adet Pasifik tarafında.

GEMİLERİN YÜKLEME KAPASİTESİ: Kanal, gemilerin boyutlarına ve yükleme kapasitelerine göre tasarlanmıştır. Panamax olarak adlandırılan gemi boyutları, Kanal'ın en dar bölgelerinden geçebilecek en büyük boyutları ifade eder. Bununla birlikte, 2016'da genişletme projesi olan "Yeni Panama Kanalı" tamamlandı ve daha büyük gemilerin geçişine olanak tanıdı.

GEMİLERİN GEÇİŞ SÜRESİ: Gemilerin Kanal'ı geçişi genellikle 8 ila 10 saat sürer. Bu süre, geminin boyutuna, trafiğe ve hava koşullarına bağlı olarak değişebilir.

EKONOMİK ÖNEMİ: Panama Kanalı, dünya ticaretinin en önemli su yollarından biridir. Dünya genelinde yılda milyonlarca ton yük taşınmasına olanak tanır. Dünya ticaretinin hızlanmasını, maliyetleri düşürmeyi ve daha kısa rotalar kullanmayı sağlar.

PANAMA KANALI GENİŞLETME PROJESİ: Kanal, tarihindeki en büyük genişleme projesi olan "Yeni Panama Kanalı" projesi ile genişletildi. Bu proje, daha büyük gemilerin geçişine olanak tanıyacak şekilde tasarlandı ve 2016'da tamamlandı.

TURİZM VE İZLEME: Panama Kanalı, turistler için popüler bir ziyaret noktasıdır. Gözlem terasları ve ziyaretçi merkezleri, Kanal'ın işleyişini izlemek isteyen ziyaretçilere hizmet verir.