Dijital çöküş! Facebook Instagram ve WhatsApp'ta erişim sorunu yaşandı

Son dakika haberleri... Dünya üzerinde en çok kullanılan uygulamalardan olan ve aynı şirket bünyesinde faaliyet gösteren WhatsApp, İnstagram ve Facebook çöktü. Konuya ilişkin Ulaştırma ve Alyapı Bakanlığı'ndan gelen açıklamada, "Global kaynaklı sorundan ülkemizdeki kullanıcılar da kısmen etkilenmektedir." ifadelerine yer verildi. Erişim sorununa ilişkin Facebook Instagram ve WhatsApp'tan peş peşe açıklamalar geldi. 6 saat süren kriz sonrası plaformlara erişim başladı. Facebook'un altyapı direktörü Santosh Janardhan, şirketin sitesi üzerinden yaptığı açıklamada, kesintinin hatalı bir konfigürasyondan kaynaklandığının saptandığını bildirdi. Öte yandan Facebook'un hisseleri yüzde 5'e yakın değer kaybetti.

Giriş Tarihi :04 Ekim 2021 , 18:53 Güncelleme Tarihi :05 Ekim 2021 , 11:16
Dijital çöküş! Facebook Instagram ve WhatsApp’ta erişim sorunu yaşandı

Dünya üzerinde en çok kullanılan uygulamalardan olan ve ABD'li Mark Zuckerberg tarafından yönetilen WhatsApp, İnstagram ve Facebook Türkiye saatiyle 18.40'ta çöktü.

WhatsApp kullanıcıları uygulama üzerinden herhangi bir gönderi paylaşamadı ve arama özelliğini de kullanamadı.

Sosyal medya platformları Instagram ve Facebook'da da erişim sorunu yaşandı.

ULAŞTIRMA BAKANLIĞI'NDAN İLK AÇIKLAMA: GLOBAL KAYNAKLI SORUN
Konuya ilişkin açıklama yapan Ulaştırma ve Altyapı Bakan Yardımcısı Ömer Fatih Sayan, "Facebook ve Instagram servislerinde dünya genelinde erişim sorunu yaşanmakta olup, global kaynaklı sorundan ülkemizdeki kullanıcılar da kısmen etkilenmektedir." ifadelerini kullandı.

Ulaştırma ve Altyapı Bakan Yardımcısı Ömer Fatih Sayan, yaptığı açıklamanın devamında Facebook, İnstagram ve WhatsApp servislerindeki sorunun uzun süre geçmesine rağmen düzeltilmediğini belirterek, "Facebook, Instagram ve WhatsApp servislerine uzun bir süre geçmesine rağmen ulaşılamıyor. Anlık haberleşme amacıyla kullanılan yabancı menşeli platformlar (OTT servisler) ve sosyal ağlar, ülkelerin yasal düzenlemelerine uymadığı gibi, hizmet kalitesi taahhütleri de bulunmuyor" ifadelerini kaydetti.

'YERLİ MESAJLAŞMA UYGULAMALARIMIZIN ÖNEMİNİ ORTAYA ÇIKARIYOR'
Sosyal medya platformalarında yaşanan sorunların yerli ve milli mesajlaşma uygulamalarının önemini daha çok ortaya çıkardığının altını çizen Sayan, "Kullanıcı sayısı arttıkça ekonomik değeri büyüyen bu platformların, kullanıcılarına karşı daha fazla sorumlu olması gerekiyor. Bu mecralarda sıkça yaşanan kesintiler, tüketici hakları yönünden yeni bir düzenleme ihtiyacı olduğunu gösteriyor. Bu tür sorunlar, yerli ve milli mesajlaşma uygulamalarımızın önemini bir kez daha ortaya çıkarıyor. Tüm vatandaşlarımızı yerli ve milli uygulamalarımızı kullanmaya davet ediyorum" dedi.

WHATSAPP'TAN AÇIKLAMA
Erişim sorununa ilişkin WhatApp'tan ilk açıklama geldi. Açıklamada, "Şu anda bazı kişilerin WhatsApp ile ilgili sorunlar yaşadığının farkındayız. İşleri normale döndürmek için çalışıyoruz ve mümkün olan en kısa sürede buraya bir güncelleme göndereceğiz. Sabrınız için teşekkürler!" ifadelerine yer verildi.

INSTAGRAM: BİZİMLE KALIN
Instagram tarafından yapılan açıklamada "Instagram ve arkadaşları biraz zor zamanlar geçiriyor ve bunları kullanırken sorun yaşıyor olabilirsiniz. Bizimle kalın." ifadeleri kullanıldı.

Üç sosyal medya platformunu da çatısı altında barındıran Facebook'un İletişim Direktörü Andy Stone, Twitter üzerinden yaptığı açıklamada, "Uygulamalarımız ve ürünlerimize erişimde bir sorun olduğunun farkındayız. Mümkün olan en kısa sürede her şeyin normale dönmesi için çalışıyoruz, verdiğimiz rahatsızlıktan dolayı özür dileriz." paylaşımı yaptı.

FACEBOOK HİSLERİ YÜZDE 5 DEĞER KAYBETTİ
İnternet kesintilerini ve kesintilerin etkilerini izleyen NetBlocks, WhatsApp, Instagram ve Facebook kesintisinin küresel ekonomiye maliyetinin 160 milyon Dolar olduğu tahmininde bulundu. Facebook'un hisseleri yüzde 5'e yakın değer kaybetti.

Şirketin piyasa değeri saatler içerisinde 967 milyar dolardan 916 milyar dolara kadar geriledi. Bu kayıp Facebook'un kurucusu ve CEO'su Mark Zuckerberg'in kişisel servetinden 7 milyar doların buhar olmasına neden oldu.

BEYAZ SARAY'DAN AÇIKLAMA
Beyaz Saray'dan konuyla ilgili olarak açıklama yapıldı. Açıklamada federal düzenleme sinyali verildi ve "Şirketlerin iç düzenlemelerinin işe yaramadığı açık" ifadeleri kullanıldı.

"SORUN ŞİRKETTEN KAYNAKLANDI" İDDİASI
Facebook, Instagram ve Whatsapp üzerinde yaşanan erişim sorununun şirketin alan adı sunucularını etkileyen bir değişiklik yapmasından kaynaklandığı iddia edildi.

Wall Street Journal'a (WSJ) konuşan ağ izleme şirketi Kentik'in direktörü Doug Madory, Facebook'un pazartesi sabahı ağ yönlendirme bilgilerinde bir değişiklik yaptığının anlaşıldığını açıkladı.

Kentik, bu değişikliğin alan adı sistemi sunucularını etkileyerek DNS sunucularını kullanılamaz hale getirdiğini ve şirketin hizmetlerine erişimi engellediğini söyledi.

Öte yandan New York Times'ın (NYT) ismini vermek istemeyen şirket çalışanlarına dayandırdığı haberinde ise şirketin problemi henüz saptayamadığı ve bir siber saldırıdan şüphelenildiği kaydedildi.

Problemin Facebook'un şirket içi iletişimini de etkilediği ve çalışanların "Zoom" uygulaması üzerinden iletişim kurmaya çalıştığı bildirildi.

Öte yandan, şirketin giriş kartlarının da çalışmadığı ve çalışanların ofislerine giremediği açıklandı.

WHATSAPP, FACEBOOK VE INSTAGRAM ERİŞİME AÇILDI
Sosyal medya platformu Facebook ve Instagram saat 01.00 itibariyle bazı bölgelerde erşime açıldı. Facebook sözcüsü, 6 saat süren kriz sonrası hizmetlerin çalışmaya başladığını ancak eski haline dönmesinin biraz daha zaman alacağını duyurdu.

FACEBOOK NEDENİNİ AÇIKLADI
Facebook, WhatsApp ve Instagram servislerinde 6 saate yakın süren erişim engelinin, hatalı bir konfigürasyondan kaynaklandığı ve kullanıcı verilerinin çalındığına dair bir delil bulunmadığı açıklandı. Facebook'un altyapı direktörü Santosh Janardhan, şirketin sitesi üzerinden yaptığı açıklamada, kesintinin hatalı bir konfigürasyondan kaynaklandığının saptandığını bildirdi.

Sorunun aynı zamanda şirketin operasyonlarında kullandığı sistemleri kullanılamaz hale getirmesinin çözümü zorlaştırdığını kaydeden Janardhan, "Platformlarımızda bugün yaşanan kesintiden dolayı tüm dünyada bize güvenen kişi ve şirketlerden özür dileriz" ifadesini kullandı. Şirket, bu süreçte kullanıcı bilgilerinin çalındığına dair bir delil bulunmadığın�� belirterek, bu yöndeki haberleri yalanladı.

6 SAATLİK KAOS SONRASI ÖZÜR
Facebook, dün yaşanan çöküntünün nedenlerine dair açıklama yaptı. Facebook'un mühendislik ve altyapı ekibinden sorumlu başkan yardımcısı Santosh Janardhan imzasıyla yapılan açıklamada, Facebook, Instagram ve WhatsApp'ta yaşanan 6 saatlik erişim sorununun detayları paylaşıldı. Açıklama şöyle:

"Dünyanın her yerinde bize güvenen tüm insanlara ve işletmelere, bugün platformlarımızda yaşanan kesintinin neden olduğu rahatsızlıktan dolayı özür dileriz. Erişimi geri yüklemek için elimizden geldiğince çok çalışıyoruz ve sistemlerimiz artık yeniden çalışıyor. Bu kesintinin altında yatan neden, günlük operasyonlarımızda kullandığımız birçok dahili araç ve sistemi de etkileyerek sorunu hızlı bir şekilde teşhis etme ve çözme girişimlerimizi karmaşık hale getirdi.

Mühendislik ekiplerimiz, veri merkezlerimiz arasındaki ağ trafiğini koordine eden omurga yönlendiricilerindeki yapılandırma değişikliklerinin bu iletişimi kesintiye uğratan sorunlara neden olduğunu öğrendi. Ağ trafiğindeki bu kesinti, veri merkezlerimizin iletişim kurma şeklini kademeli olarak etkileyerek hizmetlerimizi durdurdu.

Hizmetlerimiz artık tekrar çevrimiçi durumda ve bunları tamamen normal işlemlere döndürmek için aktif olarak çalışıyoruz. Bu kesintinin temel nedeninin hatalı bir yapılandırma değişikliği olduğuna inandığımızı şu anda netleştirmek istiyoruz. Ayrıca, bu kapalı kalma süresinin bir sonucu olarak kullanıcı verilerinin güvenliğinin ihlal edildiğine dair hiçbir kanıtımız yok.

Dünyanın dört bir yanındaki insanlar ve işletmeler, bağlantıda kalmak için her gün bize güveniyor. Bunun gibi kesintilerin insanların yaşamları üzerindeki etkisini ve hizmetlerimizdeki kesintiler hakkında insanları bilgilendirme sorumluluğumuzun farkındayız. Etkilenen herkesten özür dileriz ve altyapımızı daha dayanıklı hale getirmeye devam edebilmek için bugün olanlar hakkında daha fazla bilgi edinmek için çalışıyoruz."

ZUCKERBERG: BENİM DE BİLGİLERİM SATILDI
Veri ihlali ile gündeme gelen Facebook, Intagram ve WhatsApp'ın CEO'su olan ABD'li Mark Zuckerberg geçtiğimiz yıllarda dikkat çeken açıklamalar yapmıştı.

Facebook CEO'su sıfatıyla şirketin veri sızıntısı skandalıyla ilgili ABD Temsilciler Meclisinde ifade veren Mark Zuckerberg, Facebook'ta kullanıcıların kendi bilgileri üzerinde kontrolü olduğunu aktarırken, kullanıcıların kendi bilgilerini istedikleri zaman silebileceklerini söyledi. Zuckerberg, "Benim de bilgilerim üçüncü parti gruplara satıldı." dedi.