Kayıp denizaltı Titan için kötü haber geldi | Umutları tüketen açıklama! Korkunç tesadüf hayrete düşürdü

Titanik'in enkazına turist taşıdığı sırada Atlantik Okyanusu'nda kaybolan küçük denizaltı Titan dünya gündemini sarstı. Aralarında İngiliz milyarder Hamish Harding’in de bulunduğu denizaltını arama çalışmaları sona erdi. ABD Sahil Güvenliği, denizaltının Titanik'in enkazına doğru dalışa başladıktan yaklaşık bir saat 45 dakika sonra iletişiminin kesildiğini belirterek, denizaltında çok az oksijen kaldığını belirtmişti. Arama sırasında 'vurma sesleri' duyulduğunu açıklayan yetkililer, vurma seslerinin nereden geldiğini ise tam olarak saptayamadı. Vurma sesinin hala varolması umutlu bekleyişi sürmüştü. Bölgeye ulaşan Fransız araştırma gemisi Atalante ve diğer gemiler araştırma çalışmalarını titizlikle yürüttüler. Ancak Titan için atık bir mucizeye ihtiyaç vardı.ABD yetkilileri 22 Haziran Perşembe akşamı kötü haberi duyurarak, kaybolan denizaltıyı arama alanında bir "enkaz" bulunduğu ve 5 kişinin hayatını kaybettiği bilgisini paylaştı. Tüm dünya denizaltı için seferber olmuş durumdayken İngiliz Milyarder Hamish Harding'in üvey oğlu ise sosyal medyada dikkat çeken bir paylaşım yaptı. Harding'in üvey oğlu Brian Szasz, çarşamba günü neredeyse çıplak modelle sosyal medya üzerinden flört etti. Bu durum tepkilere neden oldu. Öte yandan New York Times gazetesi dikkat çeken bir detayı açıkladı. NYT'nin elde ettiği arşiv kayıtlarına göre, Stockton Rush'ın karısı, gemi 1912'de battığında ölen iki birinci sınıf yolcunun soyundan geliyor. Tüm dünyanın gözünü çevirdiği denizaltındaki 5 kişinin 96 saat boyunca nasıl bir cehennemde yaşadığının ise tuhaf şekilde olaydan 20 gün önce kaleme alındığı ortaya çıktı.

Giriş Tarihi :21 Haziran 2023 , 11:24 Güncelleme Tarihi :23 Haziran 2023 , 12:08
Kayıp denizaltı Titan için kötü haber geldi | Umutları tüketen açıklama! Korkunç tesadüf hayrete düşürdü

111 yıl önce batan Titanik enkazını ziyaret etmek için 250 bin dolar ödeyen İngiliz milyarder ve kaşif Hamish Harding, Pakistan'ın en zengin insanlarından olan 48 yaşındaki Şehzade Dawood, 19 yaşındaki oğlu Sulaiman, Fransız Denizaltı pilotu Paul-Henry Nargeolet ve Titanik seferlerini yürüten OceanGate firmasının CEO'su 61 yaşındaki Stockton Rush'ın denizaltında olduğu biliniyordu.

111 YIL SONRA GELEN İKİNCİ FELAKET I VİDEO İZLE



OceanGate Expeditions adlı şirket ile dibe dalan 5 kişilik ekip normal şartlarda her 20 dakikada bir yukarıya 'İyiyiz' sinyali gönderiyordu, ancak bu sinyal henüz nedeni bilinmeyen bir sebepten ötürü Pazar günü kesildi.



OceanGate Expeditions adlı şirket kayıp denizaltının kendisine ait olduğunu doğruladı. Şirketten yapılan açıklamada, 'Mürettebatı güvenli bir şekilde geri getirmek için tüm seçenekleri araştırıyor ve seferber ediyoruz' denildi.

UMUT SİNYALİ ALINDI
Şirket dışında arama kurtarma çalışmalarına ABD Sahil Güvenlik ekipleri ve Kanada'dan da özel bir ekip katıldı.

Karadan ve havadan yürütülen çalışmalarda Kanadalı ekip belki de son saatlere girerken bir umut 'sinyali' aldı. Söz konusu sinyal tam da denizaltının kaybolduğu noktadan geliyordu.



Ekibinin hayatta olduklarına ve geminin yan tarafına çarparak sonarda - muhtemelen bardaklarla - tespit edilebilmeleri için vurmaları yeni umutlar uyandırdı. Ancak yüzeyin 12.500 fit - yaklaşık iki buçuk mil – altında olan denizaltını kurtarabilecek dünyada 2 tane gemi var. Bu durumda da işleri zorlaştırıyor.



Harding'in yakın arkadaşlarından biri olan Jannicke Mikkelsen katıldığı bir televizyon programında duruma ilişkin şunları söyledi:
"Gerginim. Sinirden midem bulanıyor. Korkuyorum, endişeliyim. Şu anda uyumuyorum. Sadece iyi haberler almayı umuyorum. Her saniye, her dakika saatler gibi geliyor."



Titanik'ten haber yapan ilk gazeteci Michael Guillen, 2000 yılında Titanik enkazını ziyaret ederken ölümle burun buruna gelmişti. Buzlu akıntı ile sürüklenen Gueillen, şans eseri bu yolculuktan kurtulmuştu.



Kendi tecrübelerini aktaran Guillen, oranın Disneyland olmadığını gerçek bir dünya olduğunu ifade etti.
Guillen, "Hidrofonları görevin bu kadar erken bir döneminde, iki saatten az bir sürede arızalandıysa, bu da dibe hiç inemedikleri anlamına gelir, en azından bardaklarını alıp denizaltının yan tarafına vurabilirler." dedi.



Guillen'in bu açıklamaları ekibin bardaklarını denizaltıya vurdukları ihtimalini daha da güçlendirdi.

ABD SİNYAL DUYULDUĞUNU DOĞRULADI
Kaşifler Kulübü Başkanı Richard Garriot de Cayeux, bir sosyal medya gönderisinde 'umut için neden olduğunu' doğruladı ve 'Bölgede olası yaşam belirtilerinin tespit edildi' dedi.



Söz konusu sinyalle ilgili açıklamalarda bulunan ABD'li yetkililer ise sinyalin düzenli olarak her 30 dakikada bir gönderildiğini ve kayıp 'kaşiflerin' hayatta olabileceği belirtildi. Yetkililer, oksijenin 22 Haziran Perşembe günü saat 14.08'de tükenebileceğini ifade ettiler. Saat 14.08'de oksijenin bittiği duyuruldu. Ancak robatlar, kayıp denizaltı için okyanus tabanını taramaya devam etti.OceanGate'in kurucu ortağı ise oksijen bitmesine rağmen daha uzun süremiz var gibi skandal bir açıklamada bulundu. ABD yetkilileri 22 Haziran Perşembe akşamı ise kötü haberi duyurarak, kaybolan denizaltıyı arama alanında bir "enkaz" bulunduğu ve 5 kişinin hayatını kaybettiği bilgisini paylaştı.



EKİPMAN EKSİKLİĞİ SÖZ KONUSU
Aramayı koordine etmeye yardımcı olan Tuğamiral John Mauger denizaltının bir enkaz veya balıkçı ağlarını takılmasının olası olduğunu söylerken 'Envanterimizde dip araştırması yapabilecek ekipmanımız yok' dedi.



ÇOK FAZLA ÇAMUR VAR
Kraliyet Donanması Tuğamiral Chris Parry ise Atlantik'in dibini 'uzayda olmaya' benzeterek şu ifadeleri kullandı:

"Orası tamamen karanlık ve ayrıca çok fazla çamur var. Işıklarımız sadece 15 metre ilerisini görebiliyor, okyanus akıntıları ise oldukça güçlü"



Öte yandan denizaltının olası bir elektrik arızası yaşaması durumunda içindeki herkesin kısa sürede hipotermiden hayatını kaybetmesi bekleniyordu. Yapılan tespitlerde okyanusun 4 kilometre altında sıcaklığın 5 derece olduğu belirlendi.

Oşinograf ve Titanik uzmanı David Gallo, "Su çok derin iki milden fazla. Başka bir gezegeni ziyaret etmek gibi. Güneşsiz, soğuk bir ortam ve yüksek basınç var" dedi.

Uzmanlar, temel sorunun denizaltı Titan'ın sinyal göndermeyi durdurması ve yerinin tespit edilmesini neredeyse imkansız hale getirmesi olduğunu ifade ettiler. Öte yandan 22 Haziran Perşembe günü hava raporunu yayımlayan ABD Sahil Güvenliği, bölgede kuvvetli rüzgarların estiğini paylaştı.

KÖTÜ HABERİ ABD DUYURDU

ABD Sahil Güvenliği, Titanik'in enkazına turistik amaçla sefer yaparken kaybolan denizaltıda bulunan 5 kişinin hayatını kaybettiğini açıkladı.

Yapılan açıklamada hayatını kaybeden kişilerin ailelerine taziye dilekleri iletilirken, bu sabah sualtı robotu kayıp denizaltının kuyruğunun ucunun bulunduğu bilgisi de paylaşıldı.

GERÇEK BİRER KAŞİFTİLER

OceanGate'den hayatını kaybeden 5 kişi için açıklama yapıldı.

Yapılan yazılı açıklamada, "CEO'muz Stockton Rush, Şehzade Davut ve oğlu Süleyman Davut, Hamish Harding ve Paul-Henri Nargeolet'in ne yazık ki öldüğüne inanıyoruz." ifadesine yer verildi.

Denizaltıda bulunan 5 kişinin "gerçek birer kaşif" olduğuna işaret edilen açıklamada, "Bu trajik vakitte, kalplerimiz bu 5 ruh ve ailelerinin her bir üyesiyle." denildi.

Firmanın, arama kurtarma çalışmalarına katılan herkese müteşekkir olduğu vurgulanan açıklamada, "Bu, tüm kaşif topluluğu ve yakınlarını denizde kaybeden tüm aileler için çok üzücü bir an. Bu acılı zamanda ailelerin gizliliğine saygı duyulmasını rica ediyoruz." ifadeleri kullanıldı.

ENKAZ 5 PARÇAYA AYRILMIŞ

ABD Sahil Güvenlik yetkilileri, Titanik'in enkazına dalış yaparken kaybolan turistik amaçlı Titan denizaltısının "katastrofik" şekilde patlayarak parçalara ayrıldığını ifade etti.

Sahil Güvenlik yetkilisi Tuğamiral John Mauger, Boston'da yaptığı basın açıklamasında, "Enkaz, su aracının katastrofik bir şekilde patlamasıyla tutarlı. Bu yüzden çalışmaya ve aşağıdaki bölgeyi aramaya devam edeceğiz." dedi.

Mauger, kazanın, Titan denizaltısının dalışa geçmesinden 1 saat 45 dakika sonra, araçla iletişimin koptuğu anda gerçekleştiğini ifade etti.

Denizaltında bulunanların tamamının öldüğüne inandıklarını belirten Tuğamiral, turistik denizaltının enkazını, yaklaşık 100 yıl önce batan Titanik'in pruvasına 488 metre uzaklıkta ve yüzeyden 4 kilometre derinlikte bulduklarını kaydetti.

Denizaltı uzmanı Paul Hankin de enkazın 5 parçaya ayrıldığını, bunun "olayın ne kadar feci olduğunun ilk göstergesi" olduğunu ifade etti.

KATASTROFİK PATLAMA NEDİR?
Katastrofik patlama, genellikle büyük bir enerji birikimine sahip bir sistemin ani ve şiddetli bir şekilde patlamasıdır. Bu tür patlamalar, endüstriyel tesislerde, kimyasal reaktörlerde, petrol rafinerilerinde, depolama tanklarında, maden ocaklarında ve diğer benzer ortamlarda meydana gelebilir. Patlama genellikle ani bir basınç artışı, yüksek sıcaklık, ateş, ses dalgaları ve patlama ile birlikte serbest kalan parçacıkların hızla yayılmasıyla karakterizedir.

KATASTROFİK PATLAMANIN NEDENLERİ

Katastrofik patlamaların birkaç nedeni olabilir. Katastrofik patlama nedenlerinin bazıları şu şekilde:

Kimyasal tepkimeler: Yanıcı veya patlayıcı maddelerin birleşmesi veya bozunması sonucunda kimyasal tepkimeler gerçekleşebilir. Bu tepkimeler, kontrolden çıkarak patlamalara yol açabilir.

Yanıcı gazlar: Sızıntılar, kaçaklar veya gaz birikimleri, hava ile karıştığında patlayıcı bir atmosfer oluşturabilir. Bu tür bir atmosferde meydana gelen bir ateşleme kaynağı, katastrofik bir patlamaya neden olabilir.

Basınçlı sistemler: Basınçlı sistemlerdeki hatalar, örneğin basınç tahliye valflerinin çalışmaması veya aşırı basınç birikimi, patlamalara yol açabilir.

Yanıcı tozlar: İnce partiküller halinde bulunan yanıcı tozlar, havada asılı kalarak patlayıcı bir karışım oluşturabilir. Bu tozların yanıcı bir kaynağa temas etmesi durumunda patlamalar meydana gelebilir.


İHMAL SÖZ KONUSU MU?
Titanik turlarını yöneten şirket OceanGate Expeditions'ın pazar günü sahil güvenliği araması nedense sekiz saat sürdü. ABD Sahil Güvenliğine saat 17.40'ta bildirildi ve Kanada Sahil Güvenliği daha sonra saat 21.13'te alarma geçti.



Geminin oksijen kaynağının 96 saat olduğu tahmin ediliyor, bu da kurtarma ekiplerine gemiyi bulmaları için Perşembe sabahına kadar zaman veriyor.

Ayrıca uzmanlar, Titanik enkazı 12.500 fitte yattığını ve Titan'ın dünyada ona ulaşabilen tek gemiden biri olduğunun altını çizdi. Nükleer denizaltılar bile o kadar derine güvenle inemeyeceği belirtildi.

Denizaltı için çalışmaların bir an önce sonuçlanması gerekiyordu. Çünkü kabin içindeki oksijen git gide azalıyordu.

Titanik enkazına sefer yapan denizaltının şirketi, güvenlik endişeleri hakkında defalarca uyarılmış. Şirketin güvenlik endişeleri hakkında uyarıldığına dair belgeler gündeme geldi.

OceanGate'in eski bir çalışanı 'Titan ile ilgili güvenlik ve kalite kontrol sorunları' konusundaki endişelerini OceanGate yönetici yönetimine dile getirdi. Eski çalışan kendisinin haksız yere kovulduğunu iddia etti.



ARAMA BÖLGESİ 2 KAT GENİŞLETİLDİ

Arama çalışmalarına 5 gemi destek verirken bu sayı ilerleyen saatlerde 10'a çıkmıştı. Yetkililerden edinilen bilgilerde, su altında tespit edilen sese ilişkin uzaktan kumandalı araçlar ile yapılan aramada henüz sonuç alınmadığı ve devam ettiği aktarıldı. Arama çalışmaları sırasında tespit edilen dikdörtgen nesnenin denizaltı ile bağlantılı olmadığı belirtilen açıklamada, "Bir arama-kurtarma durumundayken iyimser ve umutlu kalmalıyız. Arama-kurtarma çalışmasının ortasındayız. Bazen aradığımızı bulamıyoruz ve tüm faktörleri dikkatlice düşünmeniz gerekiyor. Göz önünde bulundurmanız gereken birçok faktör var. Tüm bu faktörleri göz önünde bulundurduktan sonra, bazen zor bir karar vermeniz gereken bir konumdasınız. Henüz o noktada değiliz" denildi.



Deep Energy isimli Bahama bayraklı araştırma gemisi, kaybolan denizaltı için okyanusta arama kurtarma faaliyetlerini başlattı.

DAHA ÖNCE UYARILMIŞTI

Belgelere göre, kayıp denizaltının sahibi OceanGate şirketi, denizaltı aracının geliştirilme biçiminden kaynaklı güvenlik sorunları yaşanabileceği konusunda defalarca uyarıldı.

Şirketin eski denizcilik operasyonları direktörü David Lochridge, 2018'de Seattle Bölge Mahkemesinde görülen bir davaya göre, geliştirilmekte olan denizaltının daha fazla test edilmesi gerektiğini ve "aşırı derinliğe" ulaştığında yolcuların tehlikeye girebileceğini belirten bir rapor yazdı.

Lochridge, OceanGate'in seçimlerinin, "yolcuları potansiyel bir aşırı tehlikeye maruz bırakacağını" kaydetti.

OceanGate, Lochridge'i gizlilik anlaşmasını ihlal etmekle suçlayarak karşı dava açtı ve 2018'de işten çıkardı.

Şirket, Lochridge'in "bir mühendis olmadığını ve mühendislik hizmetleri vermesi için işe alınmadığını" belirtti.

Şirketten yapılan açıklamada da kayıp denizaltının yapımının 2020-2021'de tamamlandığı, dolayısıyla davada atıfta bulunulan gemiyle aynı olmayacağı kaydedildi.

DENİZ TEKNOLOJİSİ TOPLULUĞU DA UYARMIŞTI

OceanGate, 2018'de Deniz Teknolojisi Topluluğundan başka bir uyarı daha aldı.

Uyarıda, şirketin, yolcuları korumak için dalıştan önce denizaltı prototipini uzman bir üçüncü tarafça denetlenen testlere tabi tutmasının kritik önem taşıdığı ifade edildi.


250 BİN DOLAR KARŞILIĞINDA TEHLİKELİ YOLCULUK

Titanik'in batığına 2021 yılından bu yana üç yıldır tur düzenliyor. 2021'deki ilk seferi için kişi başına 100 ila 150 bin dolar ücret alan firma, 2023 fiyat tarifesini kişi başı 250 bin dolar olarak duyurmuştu.

Hamish, sosyal medya hesabından keşif gezisine çıkmadan önce bir paylaşım yapmış ve heyecanını dile getirmişti.

KIL PAYI KURTULMUŞ
61 yaşındaki bir kişi talihsiz yolculuğa çıkmak için depozito ödedi. Ancak gemide kullanılan teknoloji ve malzemelerin kalitesinden endişe duyduktan sonra fikrini değiştirdi.



Denizaltı için eski iskele direkleri kullandıklarını öğrendiğini söyleyen 61 yaşındaki Chris Brown'un iddiaları ihmalkarlık iddialarını güçlendirdi.

Titan gemisi, yolcular kapalı alanda nefes verdiğinde oluşan fazla zehirli gazı gidermek için karbondioksit yıkayıcıya sahip. Ancak okyanusun derinliklerindeki düşük sıcaklıklar nedeniyle hipotermi ve panik atakların neden olduğu hiperventilasyon riski gemideki oksijenin tükenmesine neden olabilir.



ABD Donanması'nın eski deniz altı tıbbı ve radyasyon sağlığı direktörü Dr. Dale Molé, konuya ilişkin olarak, basınç nedeniyle ölmemişlerse eğer kurtarmak için zamana karşı çok ciddi bir yarış olduğunu kaydetti.

74 yaşındaki Marc Hagle ve 73 yaşındaki eşi Sharon, Mart 2022'de Blue Origin'in dördüncü yolculuğunda uzaya gittiler. OceanGate ile Titanik batığını ziyaret etmeyi planladılar ve 2017'de ödeme yaptılar, ancak bu yıl Şubat ayında Stockton Rush'ı programa uygun olmadığını bile bile satmakla ve paralarını iade etmeyi reddetmekle suçlayarak dava açtılar.

KORKUÇ TEFADÜFÜ NYT ORTAYA ÇIKARDI
Arama kurtarma çalışmaları devam ederken New York Times'ın (NYT) haberi kısa sürede dünya gündemine birinci sıradan giriş yaptı.

NYT adeta 'tarih tekerrürden ibarettir' sözğnü haklı çıkaran bir bilgiye ulaştı.

NYT'nin elde ettiği arşiv kayıtlarına göre, Stockton Rush'ın karısı, gemi 1912'de battığında ölen iki birinci sınıf yolcunun soyundan geliyor.

Wendy Rush, Macy's mağazasının kurucu ortağı olan Isador Straus ile Titanik'in talihsiz transatlantik yolculuğundaki en zengin insanlar arasında yer alan Ida Straus'un büyük büyük torunu.

20 GÜN ÖNCE NELER OLACAĞINI YAZDI

ABD Deniz Kuvvetleri Gazisi Eski Deniz Altı Tıbbı Ve Radyasyon Sağlığı Direktörü Dr. Dale Molé, Titanik keşfi için suya indirilen 'Ocean Gate' denizaltısı henüz kaybolmadan sadece 20 gün önce bir denizaltıda mahsur kalmanın tüyler ürpertici sağlık etkileri konusunda yazdığı 29 Mayıs tarihli makalede çarpıcı uyarılarda bulunmuştu. Bir tıp dergisi için kaleme aldığı makalede Dr. Dale Molé, ticari su altı gemilerindeki mücadele ortamını, düşen sıcaklıklarla ortaya çıkacak durumları, yolcuların tükenmekte olan oksijen kaynaklarından doğacak olumsuz sonuçları, zehirli karbondioksit ile karşı karşıya kaldıklarında olabilecekleri tek tek sıralamış, hemen akabinde konunun tüm detaylarını İngiltere merkezli Daily Mail gazetesine özetlemişti. Denizaltının kaybolmasından sonra tekrar Daily Mail'e yorumlarda bulunan Dr. Dale Molé'nin sözlerinden yola çıkılarak kayıp 5 kişinin yaşayabileceği sağlık sorunları şu şekilde sıralandı:


"Hâlâ kayıp olan Ocean Gate Titan gemisi, yolcular kapalı alanda nefes verdiğinde oluşacak fazla zehirli gazı gidermek için bir karbondioksit arıtmasına sahip olmalı. Ancak çoğu gemide bu sistem sınırlı bir kapasiteye sahip. Ayrıca okyanusun derinliklerindeki düşük sıcaklıklar nedeniyle hipotermi ve oksijeni tüketebilen panik atakların neden olduğu hiperventilasyon (gerekenden daha hızlı ve/veya daha derin nefes alma durumu) riski de mevcut."

KADEMELİ BOĞULMA, HİPOTERMİ, PANİK ATAK
Dr. Dale Molé'ye göre, denizaltında bulunan 5 kişi nefes almakta problem yaşamaya başladıklarında kademeli boğulma evresinden geçerek önce şiddetli baş ağrıları çekebilir, hemen ardından ise yavaş yavaş bilinçsiz bir hale geçebilirler. Bilinçsizleşme halini kafaya bir poşet geçirme örneğiyle açıklayan Dr. Dale Molé, "İnsanları hava geçirmez bir ortamdayken ilk öldüren oksijen seviyesi değil, yükselen karbondioksit seviyesidir. Kafanıza bir torba geçirmek gibi düşünebilirsiniz. Bir tıkanıklık veya hava açlığı hissedecekler ve bunu bilinç kaybı takip edecek" diye konuştu. Hipoterminin denizaltındaki 5 yolcu açısından bir diğer önemli sağlık problemi olmuş olabileceğine işaret eden Dr. Dale Molé, "Böyle küçük bir denizaltının içinde gemideki elektronik ekipman bir miktar dahili ısı üretecek ve çok büyük bir alan olmadığı için yolcular ısı üretecek. Fakat ortadaki küre okyanusla temas ettiği için orası oldukça hızla soğuyacak" dedi.

Denizaltında mahsur kaldığını fark eden 5 yolcunun her dakika ilerlediğini zamanın kendilerinin aleyhinde ilerlediğini fark etmeleri psikolojik açıdan onları tamamen büyük bir çöküntüye itmiş ve büyük bir paniğe kapılmış olabilirler. Dr. Dale Molé, denizaltındaki yolcuların şiddetli panik ataklar geçirmiş olabileceklerini belirterek, "Panik atak esnasında kalp atış hızında artış, nefes darlığı, titreme gibi problemler yaşanabilir. Yolcuların hızlı ve derin nefes almaya başlamaları beraberinde ciğerlerine çok az oksijen çekip dışarıya çok daha fazla karbondioksit vermelerine sebep olabilir. Bu da karbondioksit oranının giderek çoğalmasına ve ayrıca olması gerekenden daha hızlı ya da derin nefes almaya yani hiperventilasyona sebep olabilir ve oksijeni daha hızlı tüketebilir" yorumunda bulundu.


Yetkililer, Kanada'nın Newfoundland kıyılarındaki Titanik enkazının bulunduğu yere yapılan bu gezinin sert hava koşulları nedeniyle birkaç gün ertelendiğine dikkat çekmişti. Keşif gezisi için denizaltında bulunan 5 kişiden biri olan Hamish Harding'in daha önce 9-11 Temmuz 2019'da Apollo 11'in Ay'a inişinin 50'nci yıl dönümünü kutlamak için Gulfstream'de Kuzey ve Güney Kutupları üzerinden dünyanın etrafını dolaşarak liderlik ettiği 100 kişilik ekipte yer almış ve ekiple birlikte Guinness Rekorlar Kitabı'nda kendine yer bularak tarihe geçmişti. Denizaltıdaki diğer isimlerin ise Pakistanlı iş insanı Şahzada Davud ve oğlu Süleyman Davud, denizaltının sahibi olan OceanGate şirketinin kurucusu ve CEO'su Stockton Rush ve Fransız denizaltı pilotu Paul Henry Nargeolet olduğu açıklanmıştı. Ocean Gate şirketi, resmi sitelerinden ve sosyal medya hesaplarından arama kurtarma çalışmalarının devam ettiğini duyurdu. Şirketin açıklamasında şu ifadeler yer aldı: "Mürettebatı güvenli bir şekilde geri getirmek için tüm seçenekleri araştırıyor ve harekete geçiriyoruz. Tüm odak noktamız dalgıçtaki mürettebat üyeleri ve aileleridir. Denizaltıyla yeniden bağlantı kurma çabalarımızda çeşitli devlet kurumlarından ve derin deniz şirketlerinden aldığımız kapsamlı yardım için derinden müteşekkiriz. Mürettebatın sağ salim dönmesi için çalışıyoruz."



TİTAN'IN ÖZELLİKLERİ NELER?
Son derece küçük bir denizaltı olan Titan 670 cm. uzunluğunda, 280 cm. genişliğinde ve 250 cm yüksekliğinde.
Bu kadar küçük olması nedeniyle yolcuları yerde oturmak zorunda kalıyor.



Bu tip deniz araçları, denizaltıların aksine, sınırlı güçle hareket edebiliyor. Bir destek gemisinden denize bırakılıyor ve geri güverteye çekiliyor.
Titan bir oyun konsolu kumandasıyla kontrol ediliyor.

Titan'ın kapısı dışardan kapatılıyor. Bu yüzde yüzeye çıkmış olsalar bile kapağını açıp dışarı sinyal göndermeleri mümkün değil.

Araç su altında sonar teknolojisine benzer ses dalgalarıyla haberleşiyor.

Aracın ısıtmalı duvarları, son derece soğuk olan binlerce kilometre derinlikte yolcularına ısınma imkanı sağlıyor.

Titan'da bir tuvalet de bulunuyor. Tuvaleti kullanan yolcular bir perde çekiyor, denizaltı kaptanı da o sırada müzik açıyor.

Araç yaklaşık iki yıldır kullanımda.

Dünyada insanları böylesine derin denizlere indirebilen yalnızca birkaç araç bulunuyor.

700 LİRALIK OYUN KOLU İLE KONTROL EDİLİYORMUŞ
Bu akılalmaz denizaltının 700 lira değerindeki bir oyun koluyla yönetildiği iddiası da duyanları şaşkına çevirdi.

GÜVENLİK SERTİFİKASI YOK

Titan aracının herhangi bir sertifikası bulunmuyor. Denizaltılar genellikle ABD Denizcilik Bürosu (ABS) gibi kurumlarca sertifikalandırılıyor.

Fakat Titan'ın sahibi olan Oceangate, bu tür kurumların son gerece geleneksel yapılara sahip olduğunu, yeni bir denizaltı sınıfı tanımlayıp buna dair sertifikasyon yapılmasının yıllar aldığını, bu yüzden kendilerinin henüz bir sertifikaya sahip olmadığını belirtiyor.

Buna örnek olarak Space X, Blue Origin ve Virgin Atlantic gibi uzay alanında yenilikçi şirketleri gösteren Oceangate, bu şirketlerin öncelikle yeni buluşlar yaptığını, ardından yetiştirdikleri kişilerin bağımsız kuruluşlarda bunları sertifikalandırdığını söylüyor.

TİTANİK, KUZEY ATLANTİK'İN SULARINA GÖMÜLMÜŞTÜ
"Asla batmayacağı" iddia edilen lüks yolcu gemisi Titanik, 10 Nisan 1912'de 2 bin 224 yolcu ve mürettebatla New York'a gitmek üzere İngiltere'nin Southampton kentinden yola çıkmıştı.



Gemi, 15 Nisan 1912'de bir buz dağına çarptıktan sonra Kuzey Atlantik'in sularına gömülmüştü.



Kazada 1500'den fazla kişi yaşamını yitirmişti, bunlardan bazıları buz gibi soğuk sularda donarak can vermişti. Gemide sadece 1178 kişiye yetecek kadar filika bulunuyordu. Birkaç saat sonra kaza yerine ulaşan Carpathia gemisi 710 kişiyi kurtarmıştı.


Çok sayıda romana ve filme konu Titanik'in enkazı, 1985'te Newfoundland bölgesinin 645 kilometre açığında deniz bilimci Robert Ballard tarafından bulunmuştu. 1987-2004 yıllarında yapılan dalışlarda, batıktan çok sayıda eşya çıkarılmıştı.

TİTAN'DA KİMLER VARDI?

Şehzade ve Suleman Dawood: Pakistan kökenli İngiliz Şehzade ve Suleman Dawood, gemide yer alan bir baba ve çocuğu. 58 yaşındaki milyarder iş adamı Şehzade keşiflere katılmayı severken oğlu Suleman da bir üniversitede okuyordu.

Keşif gezisinde babasına eşlik eden 19 yaşındaki üniversite öğrencisi Suleman hakkında ortaya çıkan bir detay herkesin yüreğini sızlattı.

Suleman'ın halası Perşembe günü verdiği bir röportajda, 19 yaşındaki gencin gitme konusundaki tereddütlerini dile getirdi.

Pakistanlı işadamı Sehzade Dawood'un ablası Azmeh Dawood, yeğennin bir akrabasına gezi için pek hazır olmadığını söylediğini ifade etti. Titanik'in enkazını keşfetme gezisi hakkında Suleman "korktuğunu" belirtmiş.

Ancak 19 yaşındaki çocuk Titanik hayranı babasını mutlu etmek amacıyla Babalar Günü'nde OceanGate'in 22 metrelik denizaltısına binmiş.

KEŞİF TUTKUSU SONUNU GETİRDİ

Başka bir kaynak ise Şehzade Davud'u oğlu ile birlikte okyanusun dibine gitmeye iten şeyin keşif tutkusu olduğunu söylerken, Davud'un bir gazeteye konuşan arkadaşı Ahsen Uddin Syed,"Bilim ve seyahat onun DNA'sının bir parçası" dedi.

Azmeh, Şehzade'nın genç yaştan itibaren Titanik'e "kesinlikle takıntılı" olduğunu söyledi. Pakistan'da çocukken,sürekli olarak bir yolcu gemisinin batmasını konu alan bir İngiliz draması olan 1958 yapımı "A Night to Remember" filminini izlediğini ifade etti.

Azmeh, Şehzade'nin ayrıca enkazdan çıkarılan eserlerin yer aldığı müze sergilerini görmeye gitmeyi sevdiğini de paylaştı.

HANEDANIN MİRASÇILARIYDILAR

48 yaşındaki iş insanı ve oğlu, Pakistan'ın ünlü Dawood hanedanının mirasçılarıydı. Hepsi İngiliz vatandaşlığı alan aile İngiltere'de yaşıyordu. Ailenin tarım, sağlık sektörü ve diğer sektörlerde yatırımları olduğu biliniyor.

Fransız kaşif ve araştırmacı Paul-Henry Nargeolet: 1987'de Titanik'e ilk dalan kişi olan 73 yaşındaki "Bay Titanik" lakaplı Nargeolet, 1993'te de gemiden yüzeye ilk nesne çıkaran kişi unvanını almış, 800 farklı objeyi karaya çıkarmıştı.

Kaşif Hamish Harding: Bir pilot alan Harding daha önce dünyanın etrafında bir tur atmıştı. Bu turda ona eşlik eden emekli NASA astronotu Terry Virts, "O gerçek bir kaşif. Uzaya çıkmak da deniz altına inmek de ilgi alanında" demişti. Harding'in üç de Guiness Dünya Rekoru bulunuyor.

Ocengate CEO'su Stockton Rush: Şirketin yöneticisi olan Rush, denizaltının teknolojilerine en hakim kişi. Bu yolculukta denizaltına o kaptanlık yapıyor. Rush'un daha önce verdiği röportajlarda en büyük korkusunun geminin dalgaların altında kalması olduğunu söylediği ortaya çıktı.

FRANSA'NIN GÖNDERECEĞİ GEMİ UMUT OLMUŞTU

Fransa'nın göndereceği ve derin denizlere inebilen bir akıllı roboru bulunan Atalante adlı bir geminin ise Çarşamba gecesi bölgeye varması hedefleniyordu.

Ancak Fransa'ya ait geminin gece yarısından önce varamayacağı paylaşıldı. Bu durum umutların yitirilmesine sebep oldu.

Titan'ı bulma umutları 20.000 fit derinliğe ulaşabilen Atalante adlı bir gemide yer alan Victor 6000 isimli robata bağlıydı. Victor 6000 adlı insansız robot, Kuzey Atlantik'teki sahada bulunan diğer ekipmanlardan daha derine dalabiliyor ve kabloları kesmek veya sıkışmış bir gemiyi kurtarmak için başka manevralar yapabilecek kollara sahip.

Fransız gemisinde uzaktan kumandalı bir sistemin bulunması umutları yeşertmişti. Ancak bazı kişiler bu islemin yeterince derine inebileceğine inanmıyor.

Deniz operasyonları başkanı Olivier Lefort, Victor'un "Denizaltını kendi başına kaldırabilecek kapasitede olmadığını" ancak Titan denizaltısını onu yüzeye çıkarma kapasitesine sahip bir gemiye bağlamaya yardımcı olabileceğini söyledi.

Lefort, ayrıca Robotu çalıştırmak için gereken 25 kişilik ekibin, sahaya ulaştıktan sonra "72 saate kadar kesintisiz çalışabileceğini" ifade etti.

Titan denizaltı için oksjenin bitmesine saatler kaldı. Denizaltının içindeki ojsijenin 22 Haziran Perşembe günü öğle saatlerinde bitmesi bekleniyor.

MUCİZEYE İHTİYAÇ VAR

Titan'ın için son umut olan Fransız araştırma gemisi Atalante bölgeye ulaştı. Ancak Atalante'nin çalışmalarının kısa sürede tamamlanması sözl konusu değil. Titan'ı elde etmek saatler harcaması gerekiyor. Bu da oksijenin yüzeye çıkmadan önce tükenebileceği anlamına geliyor. Denizaltındaki 5 kişiyi bulmaya yönelik kurtarma çabaları gece boyunca devam etti.

Vurma seslerinin hala devam ettiği yetkilier tarafından belirtildi. Ancak sesin henüz tam olarak nereden geldiği saptanamadı bu durum da işleri bir hayli zorlaştırıyor.

Oşinograf ve su arama uzmanı Dr David Gallo, 'Neredeyse imkansız olacak. Bir mucizeye ihtiyacımız var" diyerek durumu açıkladı.

KURTARMA OPERASYONU NASIL YÖNETİLİYOR?

Kurtarma operasyonu ABD Sahil Güvenliği'nin liderliğinde, Kanada Sahil Güvenliği'nin katkılarıyla yürütülüyor.

Bahama bandıralı The Deep Energy adlı, 3 bin metreye kadar su altına kablo döşemek için kullanılan bir gemi, kurtarma çalışmalarına yardım ediyor.

Bu geminin, 3 bin metre derinliğe kadar inebilen iki insansız aracı bulunuyor. Bu araçlar Deep Energy'ye birer kabloyla bağlı.

Titanik'in kalıntıları deniz yüzeyinden 3 bin 800 metre aşağıda olduğu için Titan yüzeye oturmuşsa bu iki insansız araçla görülemez. Fakat 3 bin metre ve yukarısında bir noktada bulunuyorsa bu araçlar Titan'ı tespit etmeye yardımcı olabilir.

Bu geminin yanı sıra bölgede en az bir kurtarma gemisi daha bulunuyor.

Gemilerin yanı sıra ABD ve Kanada'nın sonar yeteneğine sahip, denizaltını inceleyebilen uçakları da kullanılıyor.

Bu sonarların bir kısmı deniz altından gelebilecek motor sesleri gibi sinyalleri dinlerken bazıları da deniz altına sinyal gönderip gelen yansımalarla aracın yerini tespit etmeye çalışıyor. Öte yandan arama çalışmalarında Oysseus 6K ve Nautile kullanılıyor.

ARAMA ÇALIŞMALARINDA JULİET ETKİSİ

Öte yandan İngiltere'de Titan'a ulaşmak için kullanılacak Juliet adlı akıllı cihaz bulunduğu bilgisi yabancı basında yer aldı. Bu akıllı cihaz Titanik enkazını daha önce taramıştı. Bölgeyi araştırmak için 200 saat harcayan cihaz, enkazın ve enkaz alanının olağanüstü 3D taramalarını üretti.

Son derece yetenekli bir olan akıllı cihaz, aşırı derinliklerde çalışma konusunda da çok deneyimli. Ancak bu cihazın arama çalışmalarına katılabilmesi için Atlantik'e gidecek bir uygun bir kargo uçağı bulunmamıştı. Cihazın bölgeye gitmesinin ise 50- 60 saati bulabileceği ifade edildi.

ABD'YE SUÇLAMA

Öte yandan New York merkezli Kaşifller Klubü başkanı, ABD hükümetini kayıp denizaltının aranması için hayati önem taşıyan ekipmanların teslimatını geciktirmekle suçladı.

"SESLER EKİPTEN GELMİYOR"

Yetkililer, arama sırasında 'vurma sesleri' duyulduğu açıklamışlardı. Bu durum umutlu bekleyişin sürmesine neden olmuştu. Ancak, bir sonar uzmanı, 'vurma' sesinin titanik enkazından gelebileceğini ifade etti.

EKİPLER MİLYARDERİ BULMAYA ÇALIŞIRKEN ÜVEY OĞLU BİR MODELLE FLÖRT ETTİ

Kayıp denizaltını bulma çalışmaları sürerken İngiliz Milyarder Hamish Harding'in üvey oğlu skandal bir paylaşıma imza attı. Harding'in üvey oğlu Brian Szasz, çarşamba günü neredeyse çıplak bir modelle sosyal medya üzerinden flört etti.

Çıplak modelin fotoğrafını paylaşan Szasz, "Üstüne oturabilir miyim" yazılı fotoğrafı paylaşarak, "Evet lütfen!" yazdı.

Bu gönderinin "Lütfen ailemi dualarınızda tutun" dedikten birkaç dakika sonra gelmesi herkesi şaşırttı.

TİTAN'A NE OLMUŞ OLABİLİR?

University College London'dan deniz mühendisi Prof. Alistair Greig, Titan'ın bir acil durum nedeniyle ağırlık atarak yüzeye ulaşmış olabileceğini söyledi. Bu durumda aracı deniz yüzeyinde bulmak gerekecek. Bir diğer senaryo ise denizaltının gövdesinin su sızdırması. Bu durumda içerdekilerin kurtulma ihtimali çok daha düşük. Prof. Greig aracın herhangi bir sorun nedeniyle deniz tabanına oturmuş olabileceğini söylüyor.

TARİHTEKİ BENZER OLAYLAR
Bundan önceki en derin kurtarma operasyonu 1973'te İrlanda'da 480 metre derinlikte yapılmıştı. Suya indirilirken halatları kopup deniz yatağında inen 'Pisces III' adlı denizaltıdaki İngiliz mühendisler Roger Mallinson ve Roger Chapman kurtarılmıştı. Titanik ise 3 bin 810 metre derinlikte bulunuyor.

TAKVİM UYGULAMASINI İNDİRMEK İÇİN TIKLAYIN