İŞSİZLİK MAAŞININ MİKTARI NE KADARDIR?
İşsizlik maaşının miktarının belirlenmesinde sigortalı işsizin hizmet akdinin feshedilmesinden önceki son dört aylık geliri üzerinden hesaplama yapılır. Buna göre; işsizlik maaşı günlük ortalama brüt kazancın %40'ı kadardır. Aynı şekilde verilecek olan işsizlik maaşı asgari ücretin %80'ini geçemez.
Son 4 ay asgari ücret ile çalışan; 1.168,27 TL
Son 4 ay 3.500 TL ücret ile çalışan; 1.389,37 TL
Son 4 ay 6.000 TL ücret ile çalışan; 2.336,53 TL
KORONAVİRÜS İŞSİZLİK MAAŞI ÖDEMESİNİ NASIL ETKİLEDİ?
Koronavirüs salgını nedeniyle ekonomik tedbirlerini arttıran devlet işsizlik maaşı ödemelerini öne çekti. Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanı Zehra Zümrüt Selçuk tarafından yapılan açıklamada Mayıs ayı işsizlik ödeneği ödeme tarihlerinin öne çekildiği duyuruldu. Buna göre; PTT şubelerinde yoğunluk yaşanmaması adına ödenek almaya hak kazanan kişiler T.C. kimlik numaralarının son rakamına göre maaşlarına kavuşabilecekler.
Mayıs ayı işsizlik ödemesi kapsamında; banka hesabı bildiren hak sahiplerinin ödemeleri bu hesaplara yapılacak. Banka hesabı bildirmeyen kişiler ise ödemelerini PTT yoluyla alabilecekler.
İŞSİZLİK MAAŞINI KİMLER ALABİLİR?
İşsizlik maaşında bir hizmet akdine dayalı olarak çalışan sigortalılar, kısmi süreli iş sözleşmesi ile çalışan sigortalılardan isteğe bağlı prim ödeyenler sandıklara tabi sigortalılar ve ülkemizde çalışma vizesi ile çalışan yabancı işçiler işsizlik sigortası kapsamındadır.
İŞSİZLİK MAAŞI İÇİN NEREYE BAŞVURULUR?
Sigortalı bir işte çalışırken istek ve kusuru olmaksızın işsiz kalan sigortalının son üç yıl içinde 600 gün işsizlik sigorta primin olması ve işten ayrılmadan önce en az 120 gün hizmet akdine tabi çalışmış olması koşuluyla hizmet akdinin feshinden sonra İŞKUR'a şahsen ya da www.iskur.gov.tr veya https://www.turkiye.gov.tr/issizlik-odenegi-basvurusu üzerinden başvurulmaları gerekmektedir.
İŞSİZLİK MAAŞI BAŞVURU SÜRESİ
İşsiz kalan sigortalının son üç yılda 600 gün işsizlik sigorta primin olması ve işten ayrılmadan önce en az 120 gün hizmet akdine tabi çalışmış olması koşuluyla hizmet akdinin feshinden sonraki 30 gün içinde İŞKUR'a şahsen ya da elektronik ortamda başvurması gerekmektedir.
İŞSİZLİK MAAŞI EVRAKLARI NELER?
Sigortalı olarak çalışmakta iken işsiz kalan işçi işsizlik maaşını şahsen İŞKUR'a başvurarak ya da elektronik ortamda başvurarak alabilirler.
Elektronik ortamda E-Devlet üzerinden başvuranlar başvuru adresi https://www.turkiye.gov.tr/issizlik-odenegi-basvurusu 'dir. E-Devlet üzerinden başvuranların İŞKUR'a ayrı bir belge teslim etmelerine gerek yoktur.
İŞKUR'a elden başvurarak işsizlik maaşından faydalanmak isteyenlerin ise nüfus kâğıdı, işten ayrılış bildirgesi ve işsizlik maaşı dilekçesi ile şahsen başvurmaları gerekmektedir.
İŞSİZLİK MAAŞI NASIL HESAPLANIR?
Sigortalı işsizler işsizlik ödeneğine hak kazandıkları andan itibaren son 3 yıla göre yatırılan işsizlik prim günleri ile değişkenlik gösteren sürelerde işsizlik maaşı alırlar. Kişilerin işsizlik ödeneği son dört (4) aylık prime esas kazanç aylık ortalamasına göre değişmekte olup maaş hesaplama sistemi ve ortalama brüt kazancın üzerinden hesaplanır.