KISITLAMALARIN HAFİFLEMESİ FİYATLARI NASIL ETKİLER?
Kısıtlamaların mart ayı gibi hafiflemesiyle piyasadaki canlılık artabilir çünkü pandeminin seyri ve aşıdaki gelişmeler birçok sektörü olduğu gibi otomotiv sektörünü de doğrudan etkiliyor. Araç üretim ve tedarik aşamalarında beklenmeyen durumlar olmaması, son birkaç gündür yukarı yönlü hareketler gösteren döviz fiyatlarının normal seyretmesi halinde, sıfır araç satışlarındaki pozitif seyrin, ikinci eldeki düşüşün devamını sağlayacağını düşünüyorum.
SATIŞLAR NE ZAMAN YÜKSELİR?
Aslında sıfır otomobillerde satış rakamları gayet iyi. ODD verilerine göre ocak ayındaki binek araç satışı geçtiğimiz yılın yaklaşık yüzde 60'ın üzerinde. 2020 yılında sıfır araç tedariğinin sıkıntılı olduğu süreçte ikinci elde ciddi bir talep patlaması yaşanmış, hatta "ikinci el arabalar sıfır fiyatından pahalı satılıyor" serzenişlerini görmüştük. Şu an için ikinci eldeki durgunluğun sebebi, araç sahiplerinin bu düşüşü içselleştirmekte zorlanması. Kurumsal satıcılar fiyatlarını belirli kayıpları göze alarak düşürüyor.
Ancak bireysel satıcılarda bu durumu daha sınırlı görüyoruz. Dolayısıyla 2020 modelleri de kapsayan sıfır araç kampanyalarının sona ermesi, bireysel alıcı ve satıcıların mevcut fiyat seviyelerini kabullenmesi ile tekrar satışların normalleşmesi mümkün olur. Bunu mart ayı ile birlikte yavaş yavaş görebiliriz. Tabii son birkaç gündür dövizdeki hareketlilik de buradaki hikâyeyi farklılaştırabilir.
İKİNCİ EL YATIRIM ARACI OLARAK GÖRÜLÜYORDU, BU HALA GEÇERLİ Mİ?
Son bir iki yıldır ikinci el otomobiller yatırımdan ziyade, 'ticaret aracı' olarak bir emtia gibi görülebiliyor. Farklı meslek gruplarındaki esnafın veya bireylerin al-sat yaparak kazanç sağlamaya çalıştığını görmekteyiz. Geçtiğimiz yıl ikinci eldeki rakamlarda bunun da etkisi büyüktü.
FİYATLARI MANİPÜLE ETMEK MÜMKÜN MÜ? VATANDAŞ NELERE DİKKAT ETMELİ?
Biz bir aracın eder fiyatını bulduğunda, alıcının o aracı satın almaya ikna olduğunu düşünüyoruz. Bence tüketiciler almak istediği bir aracı, sıfır araç fiyatlarına, ikinci el piyasasındaki dinamiklere ve ekonomik gelişmelere bakarak çok iyi değerleyebiliyor. Bu açıdan ilanlarda manipülatif diyebileceğimiz fiyatlar yer alsa bile, bunların alıcılar nezdinde pek karşılık bulduğunu düşünmüyorum. Zira tüketiciler sıfır araç fiyatlarını da sorgulamakta ve buna göre bir ikinci el değerlemesi yapmaktalar. Geçtiğimiz yıl bu düşüncenin oluşmasına sebep olan temel husus, sanıyorum sıfır araçların bayiden alınarak spot piyasasına sürülmesi ve bu nedenle "bazı ikinci el modellerin fiyatları sıfırından pahalı" yorumlarının yapılmasıydı.
ARAÇ ALMAYI DÜŞÜNENLER NELER YAPMALI?
Fiyat düşüşünün şu an uygun bir alım ortamı yarattığını söylemek mümkün. Zira ikinci el araca olan talep ve hacim düşmüş durumda. Alıcıların pazarlık gücünün bu açıdan daha fazla olduğunu söyleyebiliriz.
İKİNCİ EL OTOMOBİL ALACAKLAR DİKKAT! FİYATLAR YÜZDE 20 DÜŞTÜ
Sıfır otomobil marklarının yaptığı kampanyalar sayesinde satışlar hızla yükselişe geçti. Otomobil pazarı ilk iki ayda 102 binden fazla satış rakamına ulaştı. İkinci el araç pazarında yaşanan durgunluk fiyatlarda yüzde 20'lik düşüş yaşandı. İkinci el otomobil pazarında talep artışına bağlı olarak fiyatların da yukarı yönlü hareket edebileceğini gösteriyor.
2021'in ilk çeyreğinde trendin sıfır araçlara kaydığını ifade eden Hüsamettin Yalçın, ''İkinci elde ise bugüne kadar gelen süreçte şunlar yaşandı; 1 Ocak 2020'de 100 bin TL olan bir otomobil, 15 Kasım 2020'ye gelindiğinde 185 bin TL'ye çıktı. Bu tarihten Mart 2021'e kadar olan süreçte ise fiyatlar ortalama yüzde 20 geriledi. Bunun en büyük sebebi talebin azalması. Biz şu anda havaların ısınması, pandemi kısıtlamalarının gevşemesi, aşılamanın artması ve tatil planlarının başlaması nedeniyle ikinci elde talebin yeniden yükselişe geçmesini bekliyoruz. Tüketiciler açısından şu an içerisinde bulunduğumuz dönemin ikinci el araç almak için en doğru zaman olduğunu söyleyebilirim. Avantajlı bir dönem olması bakımından, şimdi ikinci el araç almanın tam zamanı'' diye konuştu.
2021 yılı sıfır araç pazarı açısından oldukça hareketli başlarken, ikinci el araç pazarı yıla bir o kadar durgun başladı. Güncel veriler ışığında pazarı değerlendiren, otomotiv sektörünün en büyük veri ve ikinci el fiyatlandırma şirketi Cardata'nın Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın, ''Yılın ilk iki ayında gerçekleşen rakamlar trendin sıfır araçlara doğru kaydığının göstergesi. Ancak, bu noktada dikkat edilmesi gereken birkaç unsur var. İkinci elde bugüne kadar gelen süreçte şunlar yaşandı; 1 Ocak 2020'de 100 bin TL olan bir otomobil, 15 Kasım 2020'ye gelindiğinde 185 bin TL'ye çıktı. Bu tarihten Mart 2021'e kadar olan süreçte ise fiyatlar ortalama yüzde 20 geriledi.
Bunun en büyük sebebi talebin azalması. Bu noktada, havaların ısınması, pandemi kısıtlamalarının gevşemesi, aşılamanın artması ve tatil planlarının başlaması nedeniyle ikinci elde talebin yeniden yükselişe geçmesini bekliyoruz. Tüketiciler açısından şu an içerisinde bulunduğumuz dönemin ikinci el araç almak için en doğru zaman olduğunu söyleyebilirim. Avantajlı bir dönem olması bakımından, şimdi ikinci el araç almanın tam zamanı'' dedi.