VATANDAŞ ANLAYAMAZ
Eksperlere göre araçlarda yapılan hilelerin çoğunu normal vatandaşın anlaması imkansız. Hatta bazı hileleri çoğu eksper bile gözünden kaçırıyormuş. O yüzden bu işte deneyim çok önemli. Önü başka arkası başka bir aracın iki kere el değiştirdiği ve fark edilmediği bile olmuş. Vatandaş iyice araştırıp gelirse en azından satın alacağı araç hakkında önemli bilgilere sahip olabilir diyorlar.
NE KADAR KAZANIYORLAR?
Oto eksperliğinde kaportacılar 5-7, mekanikçiler ise 4-6 bin lira kazanıyor. Araç başına alınan ücret ise ortalama 500 lira. Bir eksper günde 20-30 araca bakıyor. Bu işlem sonrası araca eskper garantisi de veriliyor.
NELERE DİKKAT EDİLMELİ?
Kaplama ve plastikler değişmiş mi, parçalar orijinal mi?
Aracın kilometre değeri ile yıpranmışlığı orantılı mı?
Airbag'ler patlak mı, üzerindeki tarihler tutuyor mu?
Emniyet kemeri çalışıyor mu, direnç var mı?
Motor bölümünde yağ, su kaçağı var mı?
Araçta kaynak izi, değişen vida, etiket kapama var mı?
Eğer araca iyi bakılmasını istiyorsanız iç dış yıkama yaptırıp getirmeniz şart. Kirli araçta hata bulmak zor. Ayrıca eksperler temiz aracı seviyor.
ETİKETİ KALDIRINCA ORTAYA ÇIKTI
İkinci bölümde ise kaporta ustası Yunus Çeçen ile aracın boya değerlerini kontrol ediyoruz. Ben iki cm mesafede bile hatalı olarak çok farklı değerler buluyorum. Meğer ölçüm cihazını düz şekilde oturtmak gerekiyormuş. 15 saniyede aracın boyalı yerlerini tespit ediyoruz. Nereye baksak boyalı çıkıyor. Böyle olunca parçalara içten bakalım diyor usta. Ne görelim. İş profesyonelce yapılmış ama etiketin altını tırnağımızla kazıyınca başka bir aracın parçasının bu araca takıldığını görüyoruz.