THY KÖRFEZ'İ DE AVRUPA'YI DA SOLLADI
Avrupa, ABD ve Körfez'in bayrak taşıyıcısı havayollarını da karşılaştıran Jankovec, "Koltuk sayısı olarak 2019 ile 2022 yıllarını karşılaştırdığımızda, Rynair ve Wizz gibi low coast (daha düşük fiyatlı) havayolları artıya geçmiş durumda. Easy Jet'te halen yüzde 5.2 düşüş var. Türk Hava Yolları (THY) ise artı yüzde 4.5. Lufthansa yüzde 16.6, International Consolidated Airlines yüzde 10.9, Airfrance KLM yüzde 9.4 düşüşte. Körfez'in havayolu şirketleri daha çok Asya'dan yolcu taşıdıkları için Qatar Airways, Etihad ve Emirates de yüzde 30.9 düşüş var" dedi. Olivier Jankovec, Amsterdam Üniversitesi'nin hazırladığı Air Connectivity Index'le ilgili de rakamları paylaştı. Endeksin havalimanından uçuş ve frekans sayısının çarpımıyla oluşturulduğunu belirten Jankovec, şöyle konuştu: "Avrupa'da bu oran Temmuz 2019'a göre geçen ay eksi yüzde 29. Yunanistan'da sıfır. Türkiye'de yüzde 3 düşüş var. İspanya'da yüzde 23, İngiltere'de yüzde 28, İtalya 32, Fransa 34, Almanya'da 39, Rusya'da yüzde 62 küçülme var."
TÜRKİYE DAHA DAYANIKLI
Türkiye'nin pandemide daha dirençli ve dayanıklı olduğunu, Avrupa'ya göre seyahat kısıtlarının az olmasının bunda etkili olduğunu vurgulayan Jankovec, şöyle konuştu: "Yolcu trafiğine bakıldığında 2020'de Türkiye'deki kayıp yüzde 60 iken, 2021'de bu oran yüzde 39'a gerilemiş. Avrupa'da trafik 2020'de yüzde 70 azalmış. 2021'de de yüzde 59 düşüş var. Avrupa'da havalimanlarında özellikle yer hizmetleri ve güvenlik personelinde sıkıntı yaşandı. İstanbul ve Sabiha Gökçen'de böyle bir sıkıntı görmedik. Türk havayolları ve havalimanları pandemide dahi çalışanlarıyla yollarını ayırmadı." Jankovec, bu yılın ilk çeyreğiyle, 2019'un aynı dönemini karşılaştırdıklarında da sonucun değişmediğinin altını çizerek, "Türkiye'de düşüş 29'da. İkinci çeyrekte bu oran yüzde 16'ya inmiş. Temmuzda ise yüzde 6'larda. Yılbaşından bu yana ise yüzde 18 düşüş var. Avrupa'da bu oran halen yüzde 25'te" dedi.
240 MİLYAR EURO YATIRIM GEREK
Avrupa'da enflasyon ve enerji maliyetleri nedeniyle ekonomik kriz yaşandığını, bir taraftan da jeopolitik risklerin devam ettiğini vurgulayan Jankovec, "Sonbahar sonrasında da belirsizlik var. İnsanlar daha az para harcamak istiyor. Avrupa'daki havalimanları 2019'a göre 2024'te ancak toparlayacak. Bu yıl düşüş yüzde 22 olur. 2023'te bu oran yüzde 10'a iner. 2024'te toparlanma başlar" mesajı verdi. Avrupa havalimanlarının finansal problemleri olduğunu da anlatan Jankovec, şöyle konuştu: "Son 2 yılda havalimanları 20 milyar euro gelir kaybı yaşadı. Devletlerin desteği sınırlı kaldı. Bu dönemde borçları 6 milyar euro arttı. Bunların da ödemesi olacak. Gelirleri 2019'a göre daha düşük. Yatırımları karşılayacakları finansal kapasiteleri yok. Gelirler borca gidecek. Yatırıma az para kalacak. Halbuki 2040'a kadar 240 milyar euro yatırım ihtiyaçları var. Bu yatırım gerçekleştirilmezse kapasite artışı yapamayacaklar."
2050'YE KADAR KARBON SIFIR
Havalimanlarında da 2050'ye kadar karbon emisyonlarının sıfırlanması gerektiğini söyleyen Jankovec, "Biz sertifikasyon programı başlattık. İGA, TAV, Antalya Havalimanı Devlet Hava Meydanları İşletmesi'ne bağlı 12 havalimanı taahhüt verdi" dedi. Sabah'ta yer alan habere göre, Avrupa Birliği'nin sürdürülebilir yakıtla ilgili yönetmelik çıkardığını anlatan Jankovec, "Şu andaki çözüm bu. Havayolu şirketleri bunu kullanacak. 2040'tan sonra elektrikli ya da hidrojen bazlı hava araçları çıkabilir" değerlendirmesinde bulundu.
TURİZMDEKİ BÜYÜME HAVALİMANLARINA YANSIDI
Türkıye'nin turizm cenneti destinasyonlarına ilgi havalimanı yolcu sayılarına da yansırken, bu yılın 8 aylık döneminde İstanbul Havalimanı yaklaşık 41 milyon, Antalya Havalimanı 21 milyon, İzmir Adnan Menderes Havalimanı 6.5 milyon ve Muğla Dalaman Havalimanı 3 milyon yolcuya hizmet verdi. Türkiye'deki havalimanlarında söz konusu dönemde iç hatlarda 52 milyon 190 bin, dış hatlarda da 66 milyon 158 bin yolcuya hizmet verildi. Direkt transit yolcularla yolcu hareketliliği 118 milyonu geçti. Anılan dönemde özellikle Türkiye'nin dünyada tanınan turizm merkezlerine ulaşım sağlayan havalimanlarından hizmet alan yolcu sayılarında yüksek artışlar görüldü. Bu yılın ocak-ağustos döneminde geçen yılın aynı dönemine göre yolcu sayısı, İstanbul Havalimanı'nda yüzde 96, Antalya Havalimanı'nda yüzde 65 arttı. Ege Bölgesi'ndeki birçok turizm merkezi ile bağlantısı olan Muğla Dalaman Havalimanı'nı tercih eden yolcu sayısı da söz konusu dönemde yüzde 125 artarak 3 milyon 139 bine ulaştı. Kapadokya Havalimanı'nı tercih edenlerin sayısı da 2 katına çıkarken, yüzde 114 artan yolcu sayıları 274 bini geçti.