Sabah gazetesi yazarı Mahmut Övür: THK üzerinden şov yapan CHP sözünde duracak mı?

Manavgat yangını sonrası THK’nın yangın uçakları üzerinden şov yapan CHP’yi köşesine taşıyan Sabah gazetesi yazarı Mahmut Övür, “O günlerde CHP'nin 11 büyükşehir belediye başkanı bir araya gelmiş, THK'yı kurtarma rolüne soyunmuşlardı: "Yangın söndürme uçaklarının tüm bakım ve işletme giderlerini 11 büyükşehir belediye başkanı olarak karşılamaya hazır olduğumuzun altını çizeriz." Peki CHP ve 11 büyükşehir belediye başkanı susmadı da ne yaptı? O günlerde uçakların uçması için gerekli olan 4 milyon dolarlık bir destekten söz ediliyordu. Ne oldu, o para toplandı mı?” diye yazdı.

takvim.com.tr takvim.com.tr
Giriş Tarihi :14 Eylül 2021 , 10:14 Güncelleme Tarihi :14 Eylül 2021 , 10:25
Sabah gazetesi yazarı Mahmut Övür: THK üzerinden şov yapan CHP sözünde duracak mı?

İşte Mahmut Övür'ün konuyla ilgili yazısından bir bölüm:
Manavgat'ta, Muğla'da ormanlarımız yanarken özellikle de muhalefetin CHP kanadı yeri göğü inletiyordu: Türk Hava Kurumu'nun yangın uçakları neden uçurtulmuyor?

Haklı haksız onlarca eleştiri yapıldı, hatta insanlar sokağa dökülmek istendi.

Peki, sonra ne oldu? Bugün muhalefetin gündeminde ne var? O hangarlara terk edilen uçakları, kurumun milyarlara varan borçlarını hatırlayan var mı? Gördüğümüz kadarıyla yok... Sanıyorum bir dahaki yangına kadar CHP bu meseleyi hatırlamaz.

CHP SÖZÜNDE DURACAK MI?
Oysa o günlerde CHP'nin 11 büyükşehir belediye başkanı bir araya gelmiş, THK'yı kurtarma rolüne soyunmuşlardı:

"Yangın söndürme uçaklarının tüm bakım ve işletme giderlerini 11 büyükşehir belediye başkanı olarak karşılamaya hazır olduğumuzun altını çizeriz."

CHP Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu da bu açıklamaya övgüyle destek vermişti:

"11 büyükşehir belediye başkanımız, THK uçakları için çağrı yaptı. 'Uçakları aktif hale getirmeye hazırız' dediler. Susma zamanı değildir!"
Peki CHP ve 11 büyükşehir belediye başkanı susmadı da ne yaptı? O günlerde uçakların uçması için gerekli olan 4 milyon dolarlık bir destekten söz ediliyordu. Ne oldu, o para toplandı mı?

DEVLET DENETLEME KURULUNDAN "THK" RAPORU
Devlet Denetleme Kurulu (DDK), Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın talimatı üzerine Türk Hava Kurumu (THK) Derneği Genel Başkanlığı, THK Gökçen İktisadi İşletmesi ve şubeler ile THK Havacılık Vakfı şirketlerinin 2009-2019 dönemine ilişkin tüm iş ve işlemleri ile hesaplarını denetledi.

THK Derneği Genel Başkanlığı ve vakıf şirketleri hakkında hazırlanan denetim raporunda, THK Havacılık Vakfı ve üniversitenin kurulması ve hızlı şirketleşme süreciyle birlikte 2011 yılı sonrası dönemde dernek faaliyetlerinin sınırlarının adeta bulanıklaştığı, kurumun mali yeterliliği ve personelin yetkinlik kapasitesinin üzerinde bir faaliyet yoğunluğu ve çeşitliliği içine sokularak THK'nın kuruluş felsefesi ve amacından uzaklaştırıldığı belirtildi.

Bu süreçte alanında yetkin olmayan yönetici ve personelin kurumda istihdam edildiğinin belirtildiği raporda, yöneticilerin plansız ve öngörüsüz kararları, tekrarlanan hata ve suiistimaller sebebiyle, THK Derneğinin 2019 yılı dönem net zararının 275 milyon 698 bin 776 TL'ye ulaştığı belirlendi.

4 ŞİRKET "BORCA BATIK"
Raporda, THK Genel Başkanlığı, Gökçen İktisadi İşletmesi ve tüm THK Havacılık Vakfı şirketlerinin banka borçlarının Yönetim Kayyum Heyeti tarafından yapılan mutabakatlarla yeniden yapılandırıldığı, buna göre THK'nın banka borçları toplamının 1 milyar 214 milyon 46 bin 587 TL, 71 milyon 776 bin 909 Avro ve 484 bin 476 ABD Doları olduğu tespit edildi. Raporda, faaliyetleri devam eden 8 THK Havacılık Vakfı şirketinden 4'ünün 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu'nun 376'ncı maddesi kapsamında "borca batık", 4'ünün ise "sermayenin tamamen kaybı" durumunda bulunduğu belirtildi.

Raporda, 2019 yılı itibarıyla THK mülkiyetindeki toplam 1330 gayrimenkulden 252 adedinin çeşitli banka kredilerine ilişkin olarak ipotek edilmiş olduğu tespiti de yer aldı.

THK Genel Başkanlığının 2002-2013 döneminde yardım toplama faaliyetleri kapsamında elde ettiği gelirlerden Yardım Toplama Esas ve Usulleri Hakkında Yönetmeliğin 22. maddesine göre ayrılan paylardan toplam 33 milyon 813 bin 277 TL'nin ilgili kurumlara ödenmediği de aktarıldı.

21 YANGIN SÖNDÜRME UÇAĞININ 15'İ GAYRİ FAAL DURUMDA
Raporda, Haziran 2020 itibariyle THK Genel Başkanlığı envanterinde kayıtlı 21 yangın söndürme uçağının bulunduğu bilgisi yer aldı. Yangın söndürme uçaklarının 15'inin gayri faal görünmekle birlikte diğer 6 uçağın bakımda ya da bakımı bekler durumda bulunduğu belirtildi. THK envanterindeki bakıma ihtiyacı bulunan 6 adet CL-215 tipi yangın söndürme uçağıyla ilgili 2020 Haziran ayı itibarıyla güncellenen teknik rapora göre, 2 uçağın toplam 2 milyon 194 bin dolar değerinde malzeme bekler durumda olduğu, 1 uçağın bakım ve x-ray uygulamasının bulunduğu, bu üç uçağın dış yüzeyine korozyona karşı AD uygulaması yapılması gerektiği vurgulandı. Diğer 3 uçağın da malzeme bekler durumda olduğu, ayrıca 2020 yılının mart ayında yapılması gereken AD uygulamasının ekonomik gerekçelerle yapılmadığının belirlendiği kaydedildi.

YENİDEN YAPILANDIRMA ÖNERİSİ
DDK'nın raporunda, THK'nın etkinliğinin arttırılması ve gelecek nesillere güvenle emanet edilebilmesini sağlamak için yeniden yapılandırma önerileriyle birlikte, sorumluluğu bulunan eski THK başkan ve görevlileriyle şirket yetkilileri hakkında cezai, hukuki, idari ve mali değerlendirmeler de içeren toplam 116 öneri yer aldı.

Raporda, yeniden yapılandırma kapsamında Büyük Genel Kurul'un delege yapısı ve sayısında yeniden bir düzenleme yapılması, THK Genel Yönetim Kurulunun 6'ya 5, Merkez Denetleme Kurulunun ise 2'ye 1 çoğunluk oyunu oluşturacak şekilde kamu kontenjanı oluşturulması önerildi. Ayrıca, Vakfa bağlı şirketlerin kapatılması, bu şirketlerin faaliyetlerinin geçmişte olduğu gibi Dernek ve THK Gökçen Havacılık İktisadi İşletmesi bünyesinde veya ticari gereklilikler çerçevesinde kurulacak Dernek şirketleri vasıtasıyla yürütülmesi de öneriler arasında yer aldı.

Ayrıca THK'nın esas faaliyetlerini daha etkin ve verimli bir şekilde gerçekleştirebilmesi, koordinasyon ve yönetim kolaylığı açılarından şube sayılarının azami her ile bir şube olacak şekilde belirlenmesi, gerekli görülen yerlerde çalışmaların temsilcilikler vasıtasıyla yürütülmesi önerildi.