YANDAŞLARA MİLYARLIK İHALE
Seçimlerde Ekrem İmamoğlu'na sponsor olduğu iddia edilen iş adamı Hüseyin Köksal'ın amcasının oğlu Ahmet Köksal ve Murat Kapki tarafından 2019 yılı yerel seçimlerinden sonra kurulan "BVA Reklam A.Ş." adlı şirkete belediye iştiraki Kültür A.Ş. tarafından toplam 395 milyon 100 bin lira tutarında "reklam alanları" işletme ihalesi verildi. 2019 yerel seçimlerinden sonra Hüseyin Seçkin tarafından kurulan "Urban Media A.Ş." adlı şirkete de yine Kültür A.Ş. tarafından toplam 239 milyon 639 bin liraya "reklam alanları" işletme ihalesi verildi. Yine yerel seçimlerinden sonra Ekrem İmamoğlu'nun koruyup kolladığı Eyüp ve Gülşah Subaşı ailesinin oğlu Onur Buğra Subaşı tarafından kurulan "Panoffect Medya A.Ş." adlı şirkete de 384 milyon 857 bin lira tutarında "reklam alanları" işletme ihalesi verildi.
İHALEYİ ALMA ŞARTI TAŞIMIYORLAR
Belediyece yapılan ilk ihaleler ile Kültür A.Ş. tarafından yapılan alt ihalelerin, sözleşme ve konularının bire bir aynı olduğu ancak verilen şirketlerin yeterlik şartı olarak aranan şartları da taşımadığı belirlendi. Şirketlerde en az 3 yıldır faaliyette bulunma, en az 5 ila 40 milyon lira sermaye, son 5 yıl içerisinde toplam 40 ila 100 milyon lira üzerinde ciro ve 20 ila 40 milyon lira tutarında iş deneyim belgesine sahip olma şartlarının aranmadığı, piyasada yetkinliği bilinen şirketlerin ihalelere davet edilmediği ortaya çıktı.
293 MİLYONLUK ZARAR
İBB'nin ihaleleri adrese teslim vermesinin yanı sıra, üst geçitler, ana cadde ve meydanlarda bulunan reklam alanları ihaleleri için ödenmesi gereken işletme bedeli ile reklam uygulamalarının adetlerinde yüzde 20 azaltma yaptı. Sözleşmeyle kesinleşmiş belediye alacağının tahsilinden ise "herhangi bir mücbir sebep olmaksızın" vazgeçilerek toplam 141 milyon 500 bin indirim yapıldı. Ana cadde ve meydanlarda bulunan reklam alanları ihale şartnamesi ve sözleşmesine gerekçesiz olarak Belediye aleyhine konulan; "ilk 5 yıl işletme bedelinin yüzde 60'ı üzerinden ödeme alınacaktır." hükmü uyarınca, ilk 5 yıllık sözleşme bedeli "herhangi bir mücbir sebep olmaksızın ve gerekçesiz" olarak yüzde 40 oranına indirildi.
Bu şekilde de 122 milyon kamu zararına yol açıldı. Bunların yanında üst geçitlerdeki reklam panosu ebatlarının teknik şartnamesindeki azami boy ölçüsünden daha büyük imal edildiği, işletmeciye teknik şartnamesinde belirlenen azami alandan 2 bin 559 metrekare daha fazla ve değerli reklam alanı sağlandığı, bundan da 29 milyon 714 bin tutarında işletmeci şirkete haksız menfaat sağlanarak kamu zararına yol açıldığı belirlendi. Ulaşıma ve suya zam yapma gayretinde bulunan İBB'nin ihalelerden yaptığı indirim kıyağıyla toplam 293 milyon 214 bin lira kamu zararına sebep olduğu, işletmeci şirketlere de haksız menfaat sağlandığı tespit edildi.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi yönetimindeki "Büyükşehir Çalışıyor" isimli sosyal medya hesabından yapılan paylaşımda ise "İBB reklam alanlarını artık kendi işletecek! İBB'nin 2000 raket pano ile 400 megalight panonun 10 yıl işletilmesi ihalesini Kültür A.Ş. kazandı. İhale konusu reklam alanları bu şekilde İBB tarafından işletilmiş olacak, belediye reklam gelirinden azami oranda faydalanacak" denildi. Oysaki Kültür A.Ş.'nin ihaleyi kendisi almış gibi duyurmasına rağmen, ihalelerin yandaşlara dağıtıldığı ortaya çıktı.